Alege sectiunea

EDU.REGINAMARIA.RO

Suportul emoțional la birou și cum îl oferi

Articol de Andreea Bădoiu Editor
Pentru mulți dintre noi, munca este o parte importantă a fiecărei zile, iar locul de muncă poate deveni rapid un mediu care poate dicta evoluția sau disconfortul, în funcție de experiența fiecărui angajat. În acest cumul de factori, suportul emoțional are un rol esențial în asigurarea stării de bine la birou.

Mediul de lucru e, de cele mai multe ori, în afara controlului angajaților, culturile organizaționale sunt dictate deja de management, iar ce se întâmplă în fiecare zi nu poate fi mereu anticipat. Totuși, chiar dacă nu pot controla ce se întâmplă în jurul lor, angajații pot să se îngrijească de propriul echilibru mental și să-i ajute și pe ceilalți să și-l mențină.

Suportul emoțional e deseori rotița lipsă a bunăstării la birou

Stresul de la birou afectează diferit fiecare angajat, iar fiecare persoană se află într-un context personal și profesional unic, iar suportul emoțional pe care îl primește de la colegi și angajator este esențial. Problema este pe cât se poate de serioasă, deoarece, cronicizat, stresul de la birou poate duce către anxietate, depresie sau burnout. Organizația Mondială a Sănătății (OMS) subliniază că mediile de lucru disfuncționale, dominate de nesiguranță, discriminare, volum de muncă în exces și inegalitate reprezintă un risc negativ major pentru starea emoțională. Cum aproximativ 60% din populația globului lucrează, riscurile legate de sănătatea mintală la birou afectează un număr foarte mare de oameni. Un raport al aceleiași organizații, creat împreună cu Organizația Mondială a Muncii (OMM), pe baza unor date din 2019, arăta că 301 milioane de oameni aveau probleme cu anxietatea la nivel global, iar 280 de milioane de oameni sufereau de depresie. 15% dintre adulții care aveau vârsta necesară pentru muncă sufereau în 2019 de probleme mentale.

Suportul emoțional primit în mediul profesional se traduce adesea prin acțiuni sociale și emoționale de integrare a colegilor și încredere din partea celorlalți. Atunci când colegii și șefii oferă înțelegere, empatie și încurajări, reușesc să contracareze elementele emoționale negative. De asemenea, suportul emoțional creează și intensifică sentimentul de apartenență la organizație, ajută la menținerea performanței profesionale, asigură un moral mai bun echipelor, îmbunătățește colaborarea și facilitează comunicarea. Odată construită o atmosferă bazată pe respect și transparență, toți angajații se vor simți apreciați și valorizați de către ceilalți. De altfel, suportul emoțional joacă un rol important și în retenția angajaților, iar pe o piață de muncă din ce în ce mai competitivă, poate fi un factor diferențiator important pentru organizații.

Sprijinul emoțional, corelat direct cu satisfacția profesională

Un studiu din International Journal of Environmental Research and Public Health notează că suportul emoțional primit la birou se află într-o corelare directă cu satisfacția față de job, dar reprezintă și un „factor protectiv” împotriva comportamentelor ca bullying sau alte abuzuri în mediul profesional. Așadar, ajută la crearea unui mediu de lucru mai sănătos și mai echilibrat.

Deși toți angajații au uneori zile proaste, e important ca atunci când simt constant că nu se pot concentra, că nivelul stresului e prea mare, sunt irascibili și nu reușesc să găsească energie sau motivație pentru a-și rezolva sarcinile de la birou, să analizeze mai atent ce se întâmplă. Identificarea din timp a oboselii emoționale o face mai ușor de rezolvat și ferește de probleme mai grave. 

În acest context, și managerii au un rol extrem de important, indiferent de circumstanță pentru că rolul lor este să se asigure că angajații lucrează într-un mediu sigur în care starea lor de bine este prioritară. Chiar dacă rolul unui manager nu este nici să diagnosticheze emoțional angajatul, nici să-i fie psihoterapeut indirect, nu înseamnă că el și restul colegilor nu pot oferi suportul emoțional necesar pentru a ușura situația. Cei de la SimplyHealth susțin că suportul emoțional la birou ar trebui să fie un „efort” de echipă, adică să implice de la specialiștii HR la lideri și angajați, să existe o serie de politici dedicate, traininguri și toată lumea să știe ce are de făcut atunci când apar situații dificile și ceilalți au nevoie de sprijin emoțional.

Cum oferi suport emoțional colegilor de birou

Când un coleg are nevoie de suport emoțional, e important să fii acolo pentru el.  Acest lucru înseamnă că îl ajuți în acea situație specifică, darși că îi oferi un sentiment de camaraderie care, pe termen lung, ajută la crearea uni echipe unite și performante. Iată câteva lucruri pe care le poți face ca să susții emoțional un coleg care are nevoie:

  • Ascultă activ. Ascultarea activă presupune că îi oferi celuilalt toată atenția ta. Pune întrebări și permite-i persoanei să se exprime fără să o judeci. Poți încerca chiar să sumarizezi din când în când pe parcursul discuției ceea ce a zis celălalt până în acel punct, pentru a te asigura că ai înțeles în profunzime problema, dar și să semnalizezi că ești atent și implicat în ceea ce persoana a decis să împărtășească cu tine;
  • Validare. Ascultarea e primul pas în suportul emoțional, iar validarea e o continuare firească. După ce ai înțeles prin ce trece celălalt, validează-i sentimentele și explică-i că acestea sunt normale. Există situații în care e greu de înțeles prin ce trece celălalt, dacă nu ai trecut niciodată printr-o situație cât de cât similară, dar chiar și în acest scenariu poți să validezi sentimentele dificile ale colegului prin simpla subliliniere și normalizare a acestora;
  • Fără sfaturi nesolicitate. Deși ar putea fi tentant să începi să-i oferi celuilalt soluții imediat ce auzi care este problema, încearcă să nu faci asta. De cele mai multe ori, oamenii nu vor sfaturi, ci doar să fie ascultați și înțeleși. Dacă dai sfaturi nesolicitate, s-ar putea să generezi frustrare sau să-l superi pe celălalt. Desigur, în funcție de cum decurge discuția și ce îți cere colegul în cauză, poți veni cu o serie de soluții ulterior sau vă puteți sfătui împreună pe identificarea acestora;
  • Nu te grăbi să tragi concluzii. Fiecare dintre noi avem biasuri cognitive și facem aprecieri pe baza experiențelor anterioare, însă atunci când oferim suport emoțional e bine să nu sărim direct la concluziile pe care mintea noastră deja le trage pe măsură ce ascultăm povestea celuilalt;
  • Menține comunicarea. După ce ai înțeles problema colegului și discuția s-a încheiat, menține comunicarea. Suportul emoțional este mult mai eficient dacă nu este oferit doar punctual, ci pe o perioadă mai lungă de timp. Menține comunicarea cu celălalt, pune întrebări după câteva zile despre ce s-a mai întâmplat, arată-i că îți pasă real de experiența prin care trece și că nu i-ai oferit suport doar punctual, ci ești acolo pentru el autentic, oricând are nevoie. 
  • Rămâi echilibrat. S-ar putea să simți nevoia să adopți o atitudine excesiv de pozitivă ca reacție la problemele celuilalt pentru că simți că așa îl vei înveseli și pe el. Totuși, cel mai bine este să rămâi echilibrat, pozitivitatea forțată atunci când una dintre părți trece printr-o situație dificilă are rareori efectul așteptat și îl va face pe celălalt mai degrabă să se simtă neînțeles;
  • Întreabă cum poți să ajuți. Chiar dacă tindem să avem impresia că știm exact cum să sprijinim emoțional un coleg, uneori s-ar putea să nu-ți dai seama ce ar avea nevoie, de fapt, în situația respectivă. Întreabă cum poți să îl ajuți și ce are nevoie, astfel încât să simtă că îi ești alături;
  • Îndrumă-l spre suport specializat. Dacă situația e complexă și colegul tău nu reușește deloc să o navigheze cu succes, îndrumă-l spre suport specializat. Oricât de multe bune intenții există din partea colegilor sau managerilor, ele nu înlocuiesc ajutorul și ghidarea de către un psihoterapeut specializat, când situația o cere.

Surse de informații:

  • https://www.who.int/ 
  • https://www.ilo.org/ 
  • https://www.medicalnewstoday.com/ 
  • https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/ 
  • https://www.shrm.org/ 
  • https://hbr.org/ 
  • https://www.psychologytoday.com/ 
  • https://www.simplyhealth.co.uk/