Leadership bazat pe empatie
Chiar dacă sunt conștienți de importanța acestei abilități, mulți dintre lideri nu au avut în vedere să o dezvolte până în ultimii ani. Iar în 2023, această calitate devine și mai importantă pentru cei care vor să fie lideri eficienți, pentru că este nevoie de empatie mai ales atunci când presiunile socio-economice sunt în creștere. În acest context, empatia nu înseamnă doar că liderul știe ce să le spună angajaților, ci și că este capabil să asculte, să înțeleagă și să arate grijă autentică pentru ceilalți și, implicit, față de experiențele prin care trec aceștia. Pentru că mediul de business se concentrează adesea pe productivitate, este ușor ca liderilor să le scape din vedere că fiecare angajat este unic și este mai mult decât postul pe care îl ocupă – un om cu particularități unice, care trece constant prin diverse provocări nu doar la birou, ci și pe plan personal. Liderii eficienți ai anului 2023 vor fi cei capabili să înțeleagă emoțiile angajaților din subordine și să se adapteze în concordanță pentru a-i menține motivați.
Leadership hibrid
Odată cu pandemia din 2020, când majoritatea activităților s-au mutat în online, și liderii au trebuit să se adapteze. Tendința de lucru hibrid se menține și în 2023, chiar dacă nu din rațiuni sanitare – mulți angajați preferă confortul unui regim de lucru flexibil, în care să nu mai meargă zilnic la birou. În acest context, leadership-ul hibrid, versatil, gata să se adapteze fiecărui regim de muncă în parte, este cartea câștigătoare. Una dintre soluțiile găsite de companii a fost introducerea de traininguri specializate care să ajute managerii și liderii să învețe cum să gestioneze situațiile în care angajații lucrează hibrid.
Leadership bazat pe flexibilitate mentală
Mediul de business și piața muncii sunt din ce în ce mai volatile, iar vechile metode prin care liderii își conduceau organizațiile nu mai sunt, în prezent, eficiente. De aceea, cei care vor putea să stea departe de norme rigide și să dea dovadă de flexibilitate mentală au de câștigat în 2023. Până la urmă, calitatea cea mai importantă a unui lider este adaptabilitatea, pentru că modul în care mediile de business evoluează nu este întotdeauna predictibil. Liderii cu mentalitate flexibilă sunt cei care văd obstacolele drept oportunități de dezvoltare ale unor soluții alternative și cei care cred în perfecționare continuă.
Leadershipul bazat pe modestie
După ce perioada pandemiei a permis angajaților să încline balanța și să-și ceară drepturile, această tendință se menține și la nivelul așteptărilor pe care aceștia îi au de la lideri. Cu cât managerii vor înțelege mai repede că resursa cea mai valoroasă a unei organizații sunt angajații ei, iar organizația îi servește în aceeași măsură în care oamenii servesc misiunea ei, cu atât compania va avea de câștigat mai mult. Astfel, liderii responsabili, modești, cu simț al datoriei față de angajați și care lasă la o parte ego-ul vor fi apreciați în următorii ani, pentru că dau dovadă că înțeleg faptul că, la finalul zilei, dincolo de performanță, este vorba despre oameni.
Leadership bazat pe ierarhii flexibile
Dacă până nu demult imaginea CEO-ului era aceea de șef intangibil care stăteau mereu cu ușa biroului închisă, iar angajații erau nevoiți să ceară „audiență” ca să-i vorbeasc, acum lucrurile s-au schimbat. Organizațiile se îndepărtează din ce în ce mai mult de comunicarea de tip „lanț de putere”, pe viitor legătura dintre lideri și angajați se va flexibiliza și mai mult, iar structurile ierarhice rigide vor fi din ce în ce mai puțin eficiente.
Leadership bazat pe agilitate
Piața muncii este definită din ce în ce mai mult de fluiditate, iar acest lucru determină din ce în ce mai mult companiile să-și regândească abordările. Dacă până acum procesele de recrutare și leadership-ul clasic mai erau întrucâtva eficiente, viitorul se va baza pe agilitate. Liderii și organizațiile au nevoie să-și flexibilizeze procedurile de lucru, astfel încât acestea să permită o viteză de reacție mare și un grad înalt de personalizare, pentru că viitorul va fi dominat de forță de muncă diversă, care va putea lucra de oriunde din lume.
Leadership „transferabil”
Modul în care este condusă o organizație face adesea diferența între succes și eșec pentru acea companie. În prezent, multe dintre companii neglijează trainingurile și nu oferă sprijin angajaților pentru a-și dezvolta capacitățile de leadership, ci investesc doar în a perfecționa liderul companiei. Totuși, viitorul pare să fie cel al leadership-ului „transferabil”, adică al companiilor care au un lider principal, însă și angajați care au o parte dintre abilitățile acestuia. Astfel, capacitățile manageriale vor fi distribuite nu doar în câțiva poli de putere, ci vor fi parte din abilitățile fiecărui angajat (desigur, cu anumite limite). Cei mai buni lideri sunt cei care nu se concentrează doar pe dezvoltarea proprie, ci încearcă să-i sprijine și pe ceilalți să se dezvolte în paralel.
Leadership „jucăuș”
Capacitatea de a te juca sau o atitudine jucăușă la birou nu înseamnă că iei munca în serios mai puțin, ci din contră, pentru că ai o atitudine jucăușă, s-ar putea să găsești soluții mai creative la anumite probleme. Un lider cu acest stil de leadership știe că fiecare zi e o competiție cu sine (nu cu ceilalți), nu se ia excesiv în serios și reușește să înțeleagă că există momente din „joc” când câștigi și altele când pierzi. De asemenea, acest tip de lider încearcă să-i încurajeze și pe ceilalți să se implice, pentru a găsi soluții creative împreună. Astfel, angajații se vor simți apreciați, nivelul de stres va scădea, iar munca în echipă va fi îmbunătățită. După doi ani de pandemie și într-un context în care încordarea de pe piața muncii este din ce în ce mai mare, o atitudine relaxată ar putea fi cheia succesului.
Leadership bazat pe dezvoltare
Universitatea din Navarra numește „boosting” fenomenul care va conduce acest nou stil de leadership. Astfel, chiar dacă liderii cer, de obicei, angajaților să acționeze infailibil și să se ferească pe cât posibil să facă greșeli, realitatea arată, desigur, că greșelile pe care le fac angajații sunt frecvente și este normal ca ele să se întâmple. Însă ce poate face un lider care apelează la acest stil de leadership este să stea departe de sancțiuni și aproape de cauze. Astfel, situațiile pot fi analizate cu bunăvoință, iar odată ce liderii identifică abilitățile pe care angajații ar trebui să le mai îmbunătățească, îi pot sprijini în acest sens prin oferirea de cursuri și de traininguri sau prin mentorat în interiorul organizației.
Leadership bazat pe apartenență
Atunci când liderii încurajează dezvoltarea unei relații autentice de prietenie între angajați și creează un mediu de lucru în care toată lumea se simte acceptată și înțeleasă, sentimentul de apartenență la organizație crește. Studiile arată că, în organizațiile în care se aplică un leadership care pune preț pe apartenență, angajații sunt mai productivi și mai fericiți, iar sincronizarea în cadrul muncii de echipă este mai bună. Unul dintre lucrurile pe care le fac liderii care conduc în acest stil este să creeze ritualuri organizaționale – cum ar fi prânzul împreună într-o anumită zi din săptămână, întâlnirile periodice pentru relaxare, un playlist de muzică la care poate contribui toată lumea etc. Mai ales atunci când instabilitatea este din ce în ce mai mare, un stil de leadership care să-i ajute pe angajați să se simtă acceptați și parte din compania la care lucrează poate să facă diferența cu adevărat.
Text editat de Ana-Maria Niță, Senior Medical Editor
Surse de informații:
- https://www.iese.edu/
- https://www.lbtc.co.uk/
- https://www.hr.com/
- https://www.managehrmagazine.com/
- https://www.cfo.com/