![](/sites/default/files/styles/image_full/public/articol/2025%3A02/13/meditatie_la_birou.jpg.webp?itok=O7B4Xacn 1x)
Cei mai mulți dintre noi ne petrecem zilele de lucru într-o continuă agitație în care trecem de la un deadline la altul, de la un proiect la următorul și, în general, jonglăm cu diverse lucruri care ne solicită atenția în egală măsură. Iată de ce, la finalul zilei, ne simțim des fără energie și extrem de obosiți. Cercetători de la Ohio State University au analizat cum afectează trecerea aceasta de la un lucru la altul studenții, de exemplu, iar datele arată că deși aceștia ar trebui să se simtă mai bine pentru că reușesc să gestioneze diverse lucruri în același timp, capacitatea lor cognitivă scade atunci când fac multitasking (opusul multitaskingului este monotaskingul, care te-ar putea ajuta să-ți menții eficiența și calitatea muncii).
Ce înțelegem prin mindfulness?
În utimele câteva decenii, conceptul de mindfulness a trecut de la un subiect „de nișă” la o abordare din ce în ce mai frecventă, chiar și în mediile profesionale. Beneficiile din ce în ce mai recunoscute precum reducerea stresului, reglarea emoțională și cognitivă, dar și alte avantaje psihologice au dus la creșterea în notorietate a acestei practici, iar companiile au început să fie interesate și ele să o introducă în culturile organizaționale și în beneficiile legate de bunăstarea angajaților.
Un studiu din Journal of Business Research notează că prin mindfulness se înțelege acordarea unei atenții sporite și o mai bună conștientizare a prezentului, a experienței actuale. O altă definiție, conform Journal of Management, arată că mindfulness este acea conștientizare a prezentului, acordarea de atenție intenționată și lipsită de judecată, a momentului prezent. Pe scurt, mindfulness este „arta” de a rămâne ancorați în prezent și de a-l trăi la maximum.
Tehnicile de mindfulness combat epuizarea emoțională
O cercetare citată de Society for Human Resource Management (SHRM) arată că angajații care lucrează în organizații care încurajează mindfulnessul suferă mai puțin de epuizare emoțională, sunt mai satisfăcuți de jobul lor și au performanțe mai bune, în general. Și liderii care practică mindfulness se bucură de beneficii - o capacitate mai bună de concentrare, performanță cognitivă superioară și îmbunătățirea relațiilor cu ceilalți. Aceste avantaje sunt importante pentru că, potrivit Asociației Americane de Psihologie (American Psychological Association – APA), citată de Forbes, stresul este un factor nociv extrem de răspândit. 34% dintre adulții analizați au declarat că sunt atât de stresați zi de zi încât se simt copleșiți, 21% au spus că din cauza stresului se confruntă cu pierderi de memorie, 20% cu incapacitatea de a se concentra, iar 17% au probleme cu luarea deciziilor importante. Un studiu Gallup din 2021, citat de aceeași publicație, a constatat că la nivel global, în cele 122 de țări analizate, 41% dintre adulți au spus că se confruntă cu un grad ridicat de stres. Și cei de la Mindful.org trec în revistă un sondaj LinkedIn potrivit căruia aproape jumătate dintre angajați se simt stresați la job, iar 70% spun că se simt așa din cauza volumului de muncă și a echilibrului prost între viața personală și job.
Experții de la Harvard Business Review vin cu o perspectivă financiară asupra pieței de „bunăstare a angajaților” potrivit căreia, piața de profil va ajunge până în 2027 la aproximativ 80 de miliarde de dolari la nivel global, în contextul în care din ce în ce mai multe companii încep să pună accentul pe wellness.
Cum practici mindfulness la birou?
Indiferent ce ar alege, însă, managerii sau organizațiile să facă pentru a promova această direcție, specialiștii spun că mindfulness este o experiență profund personală, iar fiecare angajat are nevoie să-și găsească practicile care funcționează pentru el pentru a se bucura la maximum de beneficii. Iată câteva direcții:
- Meditează. Acest tip de exercițiu te ajută să fii mai conștient de ce se întâmplă în jurul tău, așa că încearcă să-l introduci în cadrul zilelor de lucru, chiar și dacă e vorba de câteva minute. Alege un loc liniștit, așează-te confortabil pe un scaun, închide ochii și concentrează-te pe respirație. Meditația îmbunătățește capacitatea de concentrare, dar poate oferi și beneficii la nivel cognitiv și funcțional. Odată ce o transformi în obicei, nu va dura mult până când te vei bucura de beneficii. Important e să alegi o tehnică de meditație care se potrivește pentru tine, deci nu ezita să înceri mai multe abordări pentru a descoperi ce funcționează în cazul tău;
- Practică exerciții de respirație. Chiar mai puțin „disruptiv” decât o tehnică de meditație este un exercițiu de respirație. Îl poți practica direct la birou, în drum spre serviciu sau cât te pregătești să pleci spre casă. Exercițiile de respirație au beneficiul că oferă relaxare, reduc pulsul și scad tensiunea arterială. Pe termen lung, acestea reduc riscul de depresie și ajută angajații să se simtă mai bine și mai satisfăcuți de jobul lor;
- Nu uita de pauze. Câteodată, să-ți eliberezi mintea de gândurile legate de job și să-ți lași imaginația liberă te poate ajuta să fii mai creativ, așa că nu-ți fie teamă să iei o pauză din când în când. Managerii pot crea un obicei de pauze periodice sau pot stabili anumite intervale de timp pe parcursul săptămânii în care toți angajații să participe la exerciții de mindfulness;
- Acceptă incertitudinea. Zilele de lucru sunt imprevizibile, iar modul în care reușești să treci de la o situație neprevăzută la alta dictează cum te vei simți la finalul programului. Tehnicile de mindfulness te pot ajuta să accepți mai ușor situațiile neprevăzute și să rămâi conectat la prezent;
- Fii recunoscător. Mindfulness include și recunoștința. Încearcă să termini fiecare zi cu notarea a trei lucruri pentru care ești recunoscător și care s-au întâmplat pe parcursul programului de lucru. Asta te va ajuta să nu uiți să te bucuri de lucrurile mici și, în loc să-ți faci griji pentru trecut sau viitor, să rămâi mai conștient de prezent. Pe termen lung, acest exercițiu îți va crește starea de bine la birou;
- Prioritizează relaționarea. Chiar dacă zilele de lucru sunt pline de multe ori cu probleme pe care le ai de rezolvat, încearcă să prioritizezi relațiile cu ceilalți colegi sau cu superiorii ierarhici. Nu ezita să participi la întâlniri, să ieși la masă cu colegii sau să iei parte la activitățile de grup. Astfel, vei reuși să crești sentimentul de apartenență;
- Rămâi calm. Fii un exemplu de calm pentru ceilalți. Încearcă să rămâi calm în orice situație și să nu treci în grabă și în tensiune peste lucruri. Această stare de calm te va ajuta să controlezi mai bine situația, mai ales atunci când ai de luat decizii, iar cu timpul vei deveni și un exemplu pentru ceilalți. În plus, faptul că te bucuri de prezent și abordezi lucrurile cu calm te va ajuta să găsești idei mai bune, pentru că nu te grăbești excesiv;
Analizează-ți activitatea și identifică momentele care îți provoacă cel mai mult stres pe parcursul zilelor de muncă. Încearcă să-ți formezi obiceiuri care să te ajute să treci peste acele momente mai ușor. Fie că e vorba de o plimbare, de câteva momente de respirație conștientă, de relaxarea întregului corp sau o plimbare scurtă, toate acestea pot deveni parte din rutina ta de mindfulness care să te ajute să rămâi conectat la prezent și să treci mai ușor peste stresul zilnic.
Surse de informații:
- https://www.sciencedirect.com/
- https://news.osu.edu/
- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/
- https://www.forbes.com/
- https://hbr.org/
- https://www.shrm.org/
- https://www.mindful.org/
- https://in.indeed.com/