Alege sectiunea

EDU.REGINAMARIA.RO

Stil de viață sănătos la birou – Tendințe în 2024

Articol de Andreea Bădoiu Editor
După câțiva ani în care angajații și-au redefinit relația cu munca pe care până acum o vedeau drept o prioritate absolută, cei mai mulți au ales o atitudine mai echilibrată, iar stilul de viață sănătos la birou a început să capete importanță. În 2024 un salariu mare nu mai este suficient ca angajații să fie mulțumiți.

Liderii de succes se asigură că au angajați fericiți

Relația angajaților cu munca continuă să evolueze și în 2024, iar companiile care prioritizează bunăstarea echipelor vor avea de câștigat. Dincolo de productivitate și cifre, companiile sunt formate din oameni, iar liderii de succes înțeleg că, dacă își țin angajații fericiți, își tin, de fapt, organizațiile performante și atractive pentru noi talente. În plus, din ce în ce mai mulți angajați (în special cei din Generația Z) au ajuns să înțeleagă că bunăstarea la birou înseamnă echilibru și un stil de viață sănătos.

Organizația Mondială a Sănătății spune că starea mentală bună este esențială pentru angajați – La nivel global, OMS estimează că se pierd 12 miliarde de zile de muncă din cauza problemelor legate de anxietate și depresie ale angajaților, iar asta generează pierderi totale de 1 triliard de dolari.

Modul în care muncim este important, mai ales că OMS spune că munca ne ajută să avem încredere în forțele proprii, să avem un scop și să ne simțim parte din comunitate. Când mediul de lucru este disfuncțional, apar probleme pentru angajați, iar tensiunile și conflictele se înmulțesc. Pentru liderii care vor să ducă mediile de lucru pe care le construiesc la un nou nivel, cum reușesc să integreze cerințele angajaților și să ofere echilibru este esențial.
 

Stare de bine la birou în 2024

În 2024, dezvoltarea și implementarea strategiilor de beneficii pentru angajați va atinge un nou punct critic pentru că este din ce în ce mai clar că pe piața muncii salariul nu mai este suficient ca o companie să atragă angajați și să aibă o retenție bună a celor existenți. Iată care sunt principalele tendințe în materie de bunăstare a angajaților în acest an în care pare că standardele care țin de grija pentru angajați se îmbunătățesc.

Tehnologie pentru stare de bine. Din ce în ce mai multe companii vor folosi tehnologia pentru a ajuta starea de bine a angajaților. Fie că este vorba de o mai bună planificare a programelor de muncă, astfel încât să existe mai multe pauze, sesiuni de terapie online sau date cu privire la starea lor de sănătate sau dispoziție, din ce în ce mai multe companii vor apela la soluții software care să ajute la optimizarea mediului de lucru și al echilibrului viață-job.

Abordare holistică. Companiile se vor concetra din ce în ce mai mult nu doar pe plata angajaților sau pe oferirea de bonusuri, ci vor analiza cum pot să le îmbunătățească viața și în alte arii ca sănătatea emoțională sau sănătatea „socială” (socializare). Din ce în ce mai mulți experți subliniază că starea de bine este formată din factori interconectați, iar companiile încep să înțeleagă din ce în ce mai mult că mai bune decât beneficiile singulare sunt cele care formează un ecosistem care are în centru angajații.

Ergonomie. Studiul 2023 Healthier Nation Index citat de Grapevine arată că 36% dintre angajați ajung să-și ia liber din cauza problemelor musculare și osoase, așa că ergonomia spațiilor de lucru va deveni din ce în ce mai importantă, mai ales că ne petrecem majoritatea timpului pe scaun la birou. Tehnologii avansate ca exoscheleți specializați sau alte soluții scumpe sunt deja disponibile, dar variante mai ieftine ca birouri ajustabile sau scaune confortabile cu suporturi pentru întregul corp sunt alternative care pot rezolva rapid o mulțime inconveniențele angajaților.

Angajament față de bunăstarea oamenilor. 2024 se anunță un an provocator pe piața muncii, iar companiile se confruntă deja cu efectele inflației și instabilității în multe sectoare. De aceea, în 2024 liderilor le va fi mai greu să rămână fideli angajamentului de a-și păstra echipele fericite și mediul de lucru sănătos. Totuși, crearea de scenarii și strategii prin care organizațiile să facă față noilor provocări fără să-și neglijeze angajații ar putea fi cheia aici. 

Reguli clare. Atunci când programul este aglomerat e ușor să renunți la regulile care țin de bunăstarea angajaților. Totuși, dacă, de exemplu, compania are o politică legată de evitarea statului peste program sau de luarea unor pauze dese, ar trebui ca toată lumea să se asigure că o respectă. Bunăstarea angajaților se pierde cel mai ușor în detalii și chiar dacă la început toată lumea ar putea să urmeze regulile, cu timpul o zi în care un angajat face un compromis și stă peste program ar putea să devină o regulă. Cel mai eficient mod de promovare a unor etici de lucru sănătoase ar fi ca exemplele să pornească de la lideri – dacă liderii arată că pun valoare pe un stil de viață sănătos și pe o relație echilibrată cu munca, în orice situație, sunt șanse mari ca angajații să le urmeze exemplul. 

Implicare și apartenență. Atunci când angajații simt că aparțin companiei, sunt mai mulțumiți de munca lor și lucrează mai eficient. Chiar dacă multe companii încearcă să aducă angajații înapoi la birou în 2024, mulți vor continua să lucreze la distanță sau hibrid, ceea ce înseamnă că organizațiile au nevoie de strategii care să mențină sentimentul de apartenență și pentru angajații care vin rar sau deloc la birou. Asta presupune mai multă implicare din partea companiei și înțelegerea nevoilor fiecărui angajat, iar organizațiile au nevoie să investească energie în acest tip de politici.

Abonamente medicale. Sănătatea angajaților rămâne o prioritate în companii și în 2024, mai ales că beneficiile legate de sănătate sunt importante pentru angajați, după ultimii ani în care ne-am confruntat cu o pandemie. De altfel, un studiu din 2023 al Blue Cross, citat de BNN Bloomberg, arată că angajații pun atât de mult preț pe abonamentele medicale ca beneficii încât dacă ar avea de ales între un abonament medical și o mărire de salariu, 49% ar alege abonamentul medical. Tocmai de aceea, companiile achiziționează pachete complexe de beneficii de sănătate. Când angajații au acces la cele mai bune servicii medicale se simt mai protejați în fața potențialelor probleme de sănătate. 

Conexiune. O bună metodă de a asigura bunăstarea mentală a angajaților este ca organizația să încurajeze crearea de conexiuni și între membrii echipelor, dar și cu managerii. Un studiu din 2020 al Mind Share Partners, SAP și Qualtrics in 2020 citat de Entrepreneur arată că 41% dintre angajați își doresc ca managerul lor să-i întrebe despre bunăstarea lor mentală și, în general, despre starea de bine. De obicei, acest gen de conexiuni presupun ca ambele părți implicate să facă un pas în plus dincolo de „fișa postului” și să creeze o legătură autentică. Organizațiile pot ajuta în acest sens prin oferirea de oportunități de socializare și prin crearea de politici care să favorizeze flexbilitatea interacțiunilor între angajați.

Personalizare și autonomie. Pachetele de beneficii „stas” sunt rareori eficiente pentru că fiecare angajat are propriile nevoi și cerințe. Companiile care vor să se asigure că oferă angajaților un stil de viață sănătos la birou au nevoie să-și adapteze politicile de beneficii fiecărui angajat, dar și să ofere autonomie. Nimănui nu-i place un șef care suflă mereu în ceafă și în loc să îți înțeleagă așteptările și nevoile pe care le ai de la beneficiile primite, să-ți ofere ceva care nu are relevanță. 
 

Surse de informații:

  • https://www.corporatewellnessmagazine.com/ 
  • https://www.who.int/ 
  • https://www.entrepreneur.com/ 
  • https://www.westfieldhealth.com/ 
  • https://www.forbes.com/
  • https://www.hrgrapevine.com/ 
  • https://info.totalwellnesshealth.