Loialitatea angajaților începe cu loialitatea companiei față de oamenii ei
Aproximativ 47.8 milioane de angajați americani și-au dat demisia în 2021, susțin cei de la Society for Human Resource Management (SHRM) care citează date ale U.S. Bureau of Labor Statistics. Mișcarea de pe piața muncii s-a înscris într-o tendință globală numită „The Great Resignation” care a determinat permutări majore ale angajaților după ce restricțiile generate de pandemie au început să se ridice. Ulterior, fluiditatea cu care angajații și-au schimbat job-urile s-a menținut, mai ales că posibilitățile de lucru remote sau hibrid au deschis noi trasee profesionale pentru mulți.
În tot acest context, companiile s-au confruntat cu probleme de retenție de personal, iar ce a făcut diferența dintre un colectiv stabil și unul în care echipele se schimbă constant a fost, de multe ori, loialitatea angajaților.
Chiar dacă e greu de măsurat propriu-zis, un articol din jurnalul științific Frontiers in Psychology menționează despre loialitatea angajaților că a devenit un concept popular la mijlocul anilor ’90. Atunci când companiile și-au dat seama că le costă de până la șase ori mai mult să găsească un nou angajat decât să păstreze unul existent, au început să pună accent pe retenție și pe construirea de echipe loiale. Datele citate de articolul științific mai arată că o retenție cu 2% mai mare a angajaților se traduce într-o reducere de 10% a costurilor pentru o companie, iar organizațiile care reușesc să mențină o creștere cu 2% a loialității angajaților își pot aproape dubla profiturile în următorii 5 ani.
O altă cercetare apărută în jurnalul Scientific Reports menționează despre loialitatea angajaților că se referă la sentimente profunde față de compania la care lucrează, dorința colectivă de a se dezvolta împreună cu organizația, un sentiment de responsabilitate față de munca prestată, senzația că ceea ce angajații știu și inteligența lor contribuie la îndeplinirea obiectivelor companiei, iar prestarea muncii individuale ajută la îndeplinirea rolului strategic al organizației.
Loialitatea față de companie este caracterizată de un puternic sentiment al angajatului de a vrea să rămână membru al organizației din care face parte, ceea ce, inevitabil, duce și la o retenție mai mare.
Cercetătorii mai spun că loialitatea față de companie este o relație interactivă, adică evoluează, și adesea își are sursa în loialitatea organizației față de oamenii ei. Astfel, loialitatea companiei se traduce prin faptul că organizația creează o cultură organizațională acceptabilă și un mediu de lucru care oferă angajaților oportunități de dezvoltare și recompense materiale, așa încât angajații să se poată devota muncii prestate și să-și poată integra propria dezvoltare a carierei în parcursul de dezvoltare al organizației. În plus, loialitatea angajaților este puternic asociată cu imaginea companiei ca business, cu satisfacția angajaților, iar calitatea muncii prestate are un efect proporțional asupra loialității prin oferirea satisfacției profesionale.
Camera de Comerț Americană vorbește și ea despre importanța loialității angajaților și citează date care spun că, în medie, o companie pierde sau înlocuiește cam 18% din forța de muncă pe care o are în fiecare an, iar 12% sunt plecări voluntare ale angajaților care aleg alte locuri de muncă.
Retenția angajaților se poate transforma, deci, rapid într-o problemă care să consume resurse finacinare și de timp serioase pentru companiile care au nevoie să înlocuiască permanent angajații. În calea acestei probleme, cea mai simplă soluție dată de specialiști este ca organizațiile să se concentreze pe construirea unui colectiv loial, iar acest lucru se poate face prin creșterea sentimentelor pozitive ale angajaților față de organizație și este un efort de durată.
Cum să îmbunătățești loialitatea angajaților
Ca să ai angajați loiali trebuie în primul rând să investești în bunăstarea lor și să-i pui pe primul loc. Unele companii vor să fie atractive prin oferirea de salarii mari, dar banii nu sunt mereu totul. Iată ce poți face ca să îmbunătățești loialitatea angajaților față de organizație:
- Structură organizațională. Loialitatea se construiește prin comunicare, iar organizațiile care au structuri ierarhice prea „stufoase” nu fac decât să pună piedici în calea angajaților și să îngreuneze procese. Analizează structura organizației și vezi dacă nu există o formă mai simplificată, dar la fel de eficientă. De obicei, asta te va ajuta și să-ți sprijini angajații de la toate nivelurile ierarhice să se simtă „parte din echipă” pentru că vor fi eliminate trepte intermediare care nu sunt neapărat utile. Pe termen lung, simplificarea crește satisfacția echipelor, ceea ce va determina și o mai mare loialitate față de organizație, pentru că angajații vor înțelege că organizația face eforturi pentru confortul lor la birou.
- Interviuri. Toată lumea știe de „interviurile de exit”, însă acestea sunt de fapt un capăt de linie în ceea ce privește colaborarea cu acel angajat. Mult mai util ar fi să setezi interviuri intermediare, cât angajații sunt încă în companie. Întreabă-ți oamenii care le sunt problemele, dacă sunt mulțumiți cu salariile pe care le primesc și ce alte lucruri îi preocupă. În acest fel, îi vei înțelege mai bine și vei putea să-i „loializezi” mai eficient.
- Promovări. Încearcă să faci promovări din rândul echipelor, înainte să iei în calcul angajarea unui om „din afară”. În acest fel, vei demonstra că pui preț pe efortul angajaților și le răsplătești rezultatele, iar pe termen lung asta va crește loialitatea lor față de organizație.
- Transparență. Loializarea se întâmplă (și) prin transparență. Niciunui angajat nu-i place un mediu de lucru opac, în care nu știe la ce să se aștepte. Discută deschis despre probleme și modul în care se iau deciziile în interiorul organizației, ca să ai angajați mai loiali.
- Oferă oportunități. Una dintre condițiile loialității angajaților este ca organizația să fie, la rândul ei, loială. Acest lucru se poate traduce prin oportunități de formare și creștere, astfel încât angajații să își poată alinia obiectivele profesionale propriii cu dezvoltarea companiei. Pe termen lung, aceștia vor avea puține motive să plece din organizație, dacă aceasta le oferă traininguri și le creează toate condițiile să devină profesioniști mai buni.
- Încredere. Stai departe de micromanagement și implementează procesele de lucru de așa natură încât să acorzi încredere angajaților – autonomia e un semn că știi că pot să se descurce și ai încredere în capacitățile lor. În plus, o astfel de abordare te va ajuta să le îmbunătățești indirect și performanțele și bunăstarea, pentru că angajații vor deveni mai încrezători în propriile forțe și mai împliniți profesional.
- Fă-i parte din decizie. Loialitatea angajaților crește atunci când ei simt că sunt parte din deciziile pe care le ia compania. Implică angajații în deciziile importante și lasă-i să-și spună punctul de vedere, mai ales dacă acele decizii îi afectează direct.
- Individualizare. Tratează fiecare angajat ca un individ separat, cu propriile nevoi, dorințe și parcurs profesional. Acordă fiecăruia atenție, indiferent de poziția ierarhică și ajută-i să-și definească rolul în companie. De obicei, loialitatea crește atunci când angajații pot să se imagineze pe termen lung ca parte a organizației pentru care lucrează.
- Salarii corecte. Poate că loializarea nu se face doar prin salarii, însă banii sunt un factor care contează. Analizează periodic salariile pe care le oferi și cum se raportează acestea la piață și la efortul depus de angajați. Asigură-te că vei oferi periodic creșteri salariale sau bonusuri, astfel încât să-ți menții oamenii mulțumiți.
- Echilibru. Dacă vrei angajați loiali, nu e cazul să-i faci să doarmă la birou. Prioritizează echilibrul dintre viața personală și job, asigură-te că programul de muncă este respectat și, în rarele situații când e nevoie de overtime, plătește-l. Pune preț pe pauze, încurajează angajații să aibă un stil de viață sănătos și să nu transforme ideea de a fi loial companiei în drumul către burnout.
Surse de informații:
- https://www.frontiersin.org/
- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/
- https://www.shrm.org/
- https://www.uschamber.com/
- https://www.thehrdigest.com/
- https://www.betterup.com/
- https://www.indeed.com/
- https://www.forbes.com/
- https://hiring.monster.com/