Alege sectiunea

EDU.REGINAMARIA.RO

Cum să treci peste teamă și să înveți să ceri ajutor de la colegi la birou

Articol de Andreea Bădoiu Editor
Pe măsură ce se maturizează, cei mai mulți dintre oameni pierd lejeritatea de a cere ajutor altora atunci când au nevoie. Acest lucru este valabil mai ales în mediul profesional, unde majoritatea angajaților ezită să ceară sprijin colegilor, de teama de a nu părea incompetenți. Totuși, odată ce trec peste teamă și învață cum să facă acest lucru, s-ar putea să descopere că nu doar că își fac treaba mai eficient, ci dezvoltă și relații mai strânse cu ceilalți.

Actul de a cere sprijin e dificil pentru că activează aceleași regiuni cerebrale ca durerea fizică

Rolurile profesionale și sarcinile de zi cu zi de la birou devin din ce în ce mai complexe în companii, așa că modul în care angajații învață să ceară sprijin altora este un pas important în crearea unei culturi organizaționale bazată pe învățare și dezvoltare continuă. Deși lucrurile par simple, cercetătorii în domeniul neuroștiințelor și psihologiei susțin că actul de a cere ajutor este, în sine, vulnerabilizant, așadar există o reticență în a face acest lucru în mediul profesional în care majoritatea angajaților fac tot posibilul să se arate cât mai competenți și siguri pe ei. 

A cere ajutor altora ridică o serie de „riscuri sociale” ca nesiguranța, respingerea, diminuarea influenței sau renunțarea la autonomie, iar aceste elemente activează în creier aceleași regiuni cerebrale pe care le activează și durerea fizică. Ca urmare, apare un sentiment de disconfort, mai ales atunci când vorbim de un mediu care cere profesionalism și performanță. Totuși, mai ales în prezent, evoluția profesională se poate face rareori fără ajutorul primit de la ceilalți, fie că e vorba de mentorat, feedback sau alte modalități.

Și cercetătorii Michigan State University au studiat fenomenul, iar concluziile lor, citate de un articol Entrepreneur, spun că angajații nu apreciază ajutorul nesolicitat, iar acest lucru afectează dorința colegilor de a se mai implica în viitor – dacă ajută nesolicitat și primesc o reacție negativă, atunci colegii care au oferit suport se vor simți frustrați și descurajați să mai încerce și data viitoare să dea o mână de ajutor. Acest lucru duce la un cerc vicios, așa că cercetătorii sfătuiesc angajații să aștepte să li se ceară ajutorul, nu să se implice întotdeauna fără să fie rugați. Desigur, cu anumite limite – uneori e mai mult decât evident că persoana are nevoie de ajutor.

Un studiu apărut în jurnalul științific Vocations and Learning a analizat mecanismele procesului de a cere ajutor în mediul profesional și a constatat că suntem mai predispuși să cerem ajutorul atunci când percepem persoana care ne poate ajuta ca accesibilă, competentă, conștientă de context și cu poziția ierarhică potrivită pentru ceea ce avem nevoie. De asemenea, datele arată că angajații sunt mai predispuși să ceară ajutor superiorilor ierarhici, decât celor care se află într-o poziție inferioară, chiar dacă și aceia ar fi în stare. Practic, notează studiul, angajații au perceput ajutorul primit mai util și mai constructiv atunci când l-au primit de la superiori ierarhici. De aceea, spun cercetătorii, organizațiile ar trebui să se asigure că mediul de lucru este unul care încurajează interacțiunea dintre angajați, construirea încrederii la toate nivelurile din organizație și a respectului. În acest fel, cu toții se vor simți mai în largul lor să ceară sprijin și vor avea încredere că ajutorul primit este util.

Preconcepții greșite despre sprijin în mediul profesional

Și World Economic Forum vorbește despre cerutul de ajutor în mediul profesional și cum acest act dovedește mai degrabă profesionalism decât incompetență. A învăța să cerem sprijin este una dintre cele mai greu de deprins abilități, spun specialiștii, iar majoritatea liderilor ezită să facă acest lucru din cauza unor preconcepții greșite. Iată câteva dintre ele:

  • Când cerem ajutor ne arătăm slabi. Dacă nu reușesc să-mi fac treaba și să gestionez ce am de făcut, înseamnă că nu știu să-mi fac meseria și nu am abilitățile și resursele pentru a o practica.
  • Pierdem controlul. Atunci când las pe altcineva să mă ajute, pierd controlul asupra situației pe care o am de gestionat.
  • Suntem o povară. Dacă cere ajutorul celorlalți nu fac decât să-i împovărez cu problemele mele. Ei sunt la fel de ocupați ca și mine, cum ar putea avea timp să mă ajute?
  • Doar noi putem rezolva problema. Nimeni altcineva decât mine nu știe cum să rezolve problema în modul în care vreau eu să o rezolv. E mai rapid pentru mine să încerc să găsesc singur o soluție decât să învăț pe cineva cum mă poate ajuta.

Toate preconcepțiile greșite de mai sus nu fac decât să fie o frână în dezvoltarea profesională, deprinderea de abilități noi și crearea de legături cu ceilalți. Pentru că cei mai mulți dintre angajați nu sunt obișnuiți să ceară ajutorul atunci când au nevoie, ajung des în situația de a supracompensa, de a fi copleșiți de sarcini pe care trebuie să le rezolve și chiar de a ajunge la burnout.

Cum să ceri ajutorul colegilor când ai nevoie

Singurul mod în care poți deprinde obiceiul de a cere ajutor la birou atunci când ai nevoie este să exersezi. Iată o serie de lucruri pe care să le faci atunci când vrei să ceri ajutor și care să te ajute să lași în spate teama:

Verifică. Primul pas în a cere ajutor este să te documentezi. Verifică dacă problema pe care o ai nu are o rezolvare la care să ai acces, înțelege care sunt detaliile și gândește-te cum explici ce ai nevoie persoanei căreia îi vei cere ajutorul. O bună abordare aici e să te comporți, în primă fază, ca și cum nu ar fi nimeni care să te ajute. Dacă ai depus toate eforturile, ai verificat cu atenție și nu ai cum să rezolvi singur problema cu care te confrunți, atunci poți trece la următorul pas și poți cere ajutorul unuia sau mai multor colegi.

Găsește „expertul”. În funcție de problema pe care o ai de rezolvat, gândește-te întâi cine e cea mai potrivită persoană care să te ajute. Analizează cu atenție și nu exclude și persoanele cu o poziție ierarhică inferioară, e foarte posibil ca și ele să te poată ajuta, nu doar, să zicem, liderul organizației. De asemenea, evaluează dacă problema este urgentă și are nevoie de rezolvare imediată sau poți discuta ulterior cu persoana, ca să nu fie nevoie să o întrerupi din muncă în accel moment.

Arată-ți interesul și recunoștința. Atunci când ceri ajutorul, arată și că te-ai înteresat înainte și ai căutat o soluție. Prezintă pe scurt concluziile la care ai ajuns și ce anume îți lipsește din informațiile pe care le-ai găsit ca să poți rezolva ce ai de făcut. De asemenea, arată-ți recunoștința față de cel care te ajută și fii amabil – nimeni nu e obligat să ajute, iar colegul pe care l-ai întrebat își alocă din propriul timp ca să te sprijine.

Nu deveni martir. Chiar dacă să încerci să rezolvi singur problema e o idee bună, nu duce asta la extrem. Dacă ai încercat ore în șir și nimic nu funcționează, nu deveni martir și cere ajutor. Chiar dacă frustrarea te-ar putea împinge să petreci nopți la birou ca să rezolvi ce ai de făcut, apelează la rațiune și dă-ți seama că dacă ai făcut tot ce poți și nu ai reușit să ai rezultate, atunci cel mai bine ar fi să ceri suportul colegilor. 

Fii clar în legătură cu deadline-ul. Analizează problema și, atunci când ceri ajutor, fii clar în legătură cu deadline-ul până la care ai nevoie de un anumit lucru. Nu doar că te vei simți tu mai liniștit pentru că știi că celălalt știe când trebuie să livreze, dar îl organizezi și pe el mai eficient. În plus, așa verifici și disponibilitatea colegului pe care l-ai contactat, uneori poate cineva ar vrea să te ajute, dar nu are timpul necesar să o facă atunci când ai tu nevoie.

Folosește o atitudine deschisă. Atunci când ceri ajutor, adoptă o atitudine colaborativă. Nu arunca toată responsabilitatea pe celălalt și arată că vrei să fii parte din proces. Comunică în permanență cu persoana care te ajută și implică-te cât poți de mult sau răspunde la întrebări, dacă apar nelămuriri.

Acordă încredere. Poate că persoana căreia îi ceri ajutorul nu va adopta aceeași abordare ca tine față de problemă, dar asta nu înseamnă că nu poate ajunge la soluția de care ai nevoie. Dacă ai cerut ajutorul cuiva pe care îl consideri competent, atunci acordă-i încredere și lasă-l să găsească soluția de care ai nevoie chiar dacă folosește alte modalități de rezolvare față de cele pe care le-ai folosi tu.

Fii abordabil. Nimeni nu vrea să ajute un om cu o atitudine dificilă și închisă. Dacă ceri ajutorul, rămâi deschis la sugestii și feedback. Rămâi amabil și acceptă că sunt anumite aspecte pe care nu le stăpânești, dacă este cazul. Colegul care te ajută vrea să te ghideze și să-ți ofere suportul de care ai nevoie, nu să te critice și să demonstreze că ești slab, așa că încearcă să nu devii defensiv și dificil.

Surse de informații:

  • https://www.researchgate.net/
  • https://www.weforum.org/ 
  • https://www.entrepreneur.com/ 
  • https://www.forbes.com/ 
  • https://www.indeed.com/ 
  • https://content.wisestep.com/