Totuși, angajații în vârstă au o serie de atuuri care, folosite înțelept, pot fi indispensabile. Cu o experiență vastă, trecuți prin situații profesionale și de viață variate, angajații mai în vârstă aduc un transfer esențial de cunoștințe, mai ales dacă sunt în postura de mentori pentru angajații mai tineri sau cei noi. Angajații seniori pot fi vectori ai performanței dacă sunt apreciați la adevărata lor valoare și dacă angajatorii adoptă strategiile potrivite.
De ce să recrutezi și să păstrezi în companie angajații mai în vârstă
Experiența, stabilitatea și perspectiva diferită pe care angajații cu vechime o oferă pot fi vitale în cadrul anumitor proiecte sau departamente. Conform datelor, durata medie pe care un angajat de peste 50 de ani o petrece într-o companie este de 10 ani, adică de trei ori mai mult decât angajații sub 50 de ani. În plus, această fidelitate ridicată crește și satisfacția clienților care vor percepe compania ca fiind mai de încredere, mai stabilă, mai diversă și incluzivă. Angajații mai în vârstă vin, de obicei, și cu o vastă rețea de relații profesionale și cunoștințe care pot atrage noi clienți.
Transferul de cunoștințe valoroase este și el un alt element important pe care angajații mai în vârstă îl bifează cu succes. Transferul de cunoștințe de la angajații vechi către cei noi sau tineri oferă companiei oportunitatea de a nu „pierde pe drum” detalii importante și de a conserva astfel calitatea serviciilor pe care le oferă, avantaje competitive pe termen lung. Chiar dacă urmează să se pensioneze într-un timp relativ scurt, angajații cu vechime mare pot deveni lideri informali și „înțelepții satului” de la care toată compania are de învățat. Fie că e vorba de eșecuri răsunătoare sau succese incredibile, angajații mai în vârstă le-au trăit pe toate de-a lungul carierei, au lecții valoroase de împărtășit și pot acționa mai repede, uneori, în cazul unor situații de criză.
În volumul „The Importance and Value of Older Employees”, autorii Anne Inga Hilsen și Dorothy Sutherland Olsen descriu numeroase situații în care angajații seniori au declarat că experiența vastă pe care au acumulat-o este o resursă extrem de importantă, care le permite să se descurce și să răspundă eficient situațiilor de zi cu zi. Autorii atrag atenția că e nevoie ca angajatorii să fie, totuși, vigilenți – angajații mai în vârstă nu sunt automat mai buni, iar recrutarea acestora ar trebui să se facă cu la fel de multă atenție. Cu alte cuvinte, senior nu înseamnă automat extrem de performant, vârsta nu este întotdeuna o garanție a competențelor.
Cum să lucrezi eficient cu angajații seniori
Succesul unei companii se sprijină pe angajații din care e formată. Acum că am stabilit cum și de ce angajații seniori pot fi extrem de importanți în ecosistemul unei organizații, cheia valorificării lor la adevăratul potențial este gestionarea eficientă.
Păstrează o atitudine deschisă – Există o mulțime de stereotipuri și preconcepții greșite atunci când vine vorba despre angajații în vârstă. Dacă angajatorii nu au încredere în ei pentru că nu-i consideră suficient de capabili, compania are de pierdut. Cea mai bună atitudine este evaluarea corectă a performanțelor și o atitudine deschisă, nepervertită de stereotipuri legate de vârstă.
Valorifică experiența seniorilor – Angajații mai în vârstă vin cu o serie de avantaje, iar experiența vastă de află printre ele. Astfel, aceștia pot deveni mentori redutabili și pot sprijini echipa cu sfaturi și cunoștințe. E o oportunitate care nu ar trebui ratată de angajatori.
Încurajează acumularea de abilități noi – Chiar dacă există zicala că „un câine bătrân nu poate învăța trucuri noi”, acest lucru nu este decât o preconcepție. Angajații mai în vârstă vin deja cu un background profesional bogat, așa că angajatorii ar trebui să-i încurajeze să învețe noi abilități. Cu o abordare bazată pe răbdare și încredere, angajații seniori pot acumula rapid cunoștințe noi pe care să le folosească apoi în beneficiul organizației.
Apreciază diferențele – De obicei, angajații mai în vârstă au un stil de viață și abordări diferite față de tineri. De exemplu, angajații seniori ar putea să nu fie foarte interesați de interacțiuni intense cu colegii.
Asta este doar una dintre potențialele diferențe, așa că organizațiile ar trebui să fie conștiente de ele și să le integreze eficient.
Fii deschis către feedback – Managerii cei mai eficienți sunt cei care nu sunt deranjați dacă feedback-ul funcționează în ambele sensuri. Atunci când vorbim de manageri tineri poate exista un anume grad de „deconectare” și distanță față de angajații seniori. Totuși, feedback-ul onest ar putea oferi informații valoroase pentru companie, iar angajații seniori vor simți că părerile lor contează și că nu sunt priviți ca „mașinării învechite”.
Găsește teritorii comune – Dacă managerii și echipele acordă suficient de multă atenție angajaților seniori, vor descoperi că există multe teritorii comune pe care să le valorifice. De la cunoștințe comune, la moduri de abordare sau chiar hobby-uri similare, toate pot să reprezinte o punte de legătură inter-generațională. În plus, efortul de a găsi punctele comune va ajuta la crearea unor relații profesionale mai adânci și mai cu sens, cu efecte benefice pentru echipă.
Nu te lăsa intimidat – Chiar dacă experiența și cunoștințele vaste ale angajaților seniori i-ar putea intimida pe cei tineri, colegi sau manageri, este esențial ca aceștia să nu se lase descurajați. Mai important este să construiești un mediu în care experiența fiecăruia este valorificată.
Concentrează-te pe rezultate – După ce oamenii lucrează în anumite roluri sau industrii zeci de ani, de obcei își dezvoltă propriile moduri de abordare. Atâta timp cât ele nu sunt greșite și rezultatele dorite sunt atinse, eficient și la timp, diferențele legate de modul de lucru nu contează atât de mult. În plus, impunerea unor schimbări ar putea genera încetinirea procesului de lucru pentru că va trebui să existe o perioadă de învățare și acomodare.
Așa cum am văzut, angajații mai în vârstă sunt o resursă importantă în companii, iar angajatorii care își păstrează flexibilitatea și trec peste preconcepțiile legate de vârstă au de câștigat. Mereu gata să dea mai departe cunoștințele acumulate în zeci de ani, fideli oranizației și adesea foarte bine pregătiți, angajații seniori sunt una dintre resursele cele mai subestimate. Cu răbdare, curaj și o atitudine deschisă și incluzivă ei pot deveni extrem de valoroși în dezvoltarea companiilor și construirea unei culturi organizaționale sănătoase.
Surse de informație:
https://www.wilmington.edu/
https://academic.oup.com/
https://hbr.org/
https://sifted.eu/
https://link.springer.com/
Text: Andreea Bădoiu, Editor