![](/sites/default/files/styles/image_full/public/articol/2025%3A02/13/femeie_entuziasmata.jpg.webp?itok=XLx8iJhB 1x)
De multe ori, atunci când apare lipsa de entuziasm sau slaba motivație la job angajații cred că ar trebui să-și schimbe locul de muncă. În realitate, de cele mai multe ori problema este doar atitudinea. Entuziasmul poate face diferența dintre a obține o mărire sau a menține performanța profesională și avansul în carieră sau stagnare.
Entuziasmul poate schimba în bine organizațiile, dar și societatea
U.S. Department of Labor notează că angajatorii sunt mai deschiși să accepte candidați entuziaști și să ofere oportunități de formare angajaților care prezintă entuziasm și o atitudine pozitivă, în detrimentul celor care par dezinteresați. Printre semnele care arată că un angajat este entuziasmat sau motivat se numără ajungerea la timp la job, afișarea de interes, dorința de a asculta, de a învăța și de a descoperi lucruri noi. Aceste lucruri permit angajaților să se înțeleagă mai bine cu superiorii și colegii și să gestioneze mai ușor conflictele sau situațiile tensionate care apar pe parcurs.
Printre beneficiile motivației sau entuziasmului profesional se numără creșterea performanței și a productivității, ceea ce duce pe termen lung la organizații mai bine dezvoltate. De altfel, motivația și entuziasmul angajaților sunt factori cheie în psihologia organizațională deoarece relevă caracteristicile individuale ale fiecărui angajat și permit înțelegerea factorilor de bază care îmbunătățesc capacitățile și bunăstarea angajaților. Există multe modele de măsurare și analiză a motivației și entuziasmului pentru job în literatura de specialitate. Dacă ne referim la factorii intrinseci, cercetările arată că inteligența emoțională și calitatea relațiilor interumane de la birou determină entuziasmul și motivația intrinsecă a angajaților. În plus, doarece satisfacerea nevoilor psihologice ale angajaților duce la o mai bună auto-motivare, organizațiile sunt încurajate să creeze programe, activități și politici organizaționale care să pună accentul pe satisfacerea acestor nevoi (fie că e vorba de apartenență, independență etc.). Acest tip de abordare poate fi aplicat inclusiv la nivelul statelor, dacă guvernele ar crea politici și structuri care să încurajeze participarea cetățenilor, astfel încât să-i motiveze să se implice social.
Entuziasmul și motivația la job nu sunt un moft, ci un element central care să ajute organizațiile să-și mențină productivitatea, se arată într-un studiu publicat în International journal of environmental research and public health. Astfel, atunci când angajații înregistrează niveluri ridicate de motivație, angajament față de companie și satisfație față de activitatea prestată, tind să-și piardă mai puțin din productivitate pe termen lung, chiar și în cazul în care se confruntă cu probleme de sănătate sau unele generate de mediul de lucru.
Inc. spune că motivația și entuziasmul trebuie să fie încurajate constant și citează date care relevă că deși atunci când încep un job nou angajații sunt entuziasmați, acest entuziasm tinde să scadă cu 22% în primele câteva săptămâni. De asemenea, 52% dintre angajații chestionați au declarat că nu simt că organizațiile din care fac parte investesc în îmbunătățirea experienței pe care aceștia o au zi de zi la muncă. 55% dintre angajați au declarat că nu simt că opiniile lor contează pentru angajatori și doar 40% cred că feedback-ul lor este luat în considerare. Asta îi face pe angajați să se simtă mai puțin entuziasmați și motivați.
Cum menții entuziasmul la birou
Managerii și liderii entuziaști sunt cei care creează o viziune organizațională și de business pe care angajații să o urmeze, pentru că entuziasmul este molipsitor. Așadar, liderii sunt cei care pot să „dea tonul” și să mențină entuziasmul la birou prin:
- Crearea unei misiuni. Țelurile importante pot veni și din lucrurile mai mici, nu doar din salvarea omenirii, dar e important să existe pentru că permit angajaților să vadă efectele muncii lor. Asta ajută și la menținerea entuziasmului, dar și a sentimentului de apartenență. Definirea misiunii și transformarea ei în acțiuni concrete reprezintă un efort pe termen lung, deci nu e suficient să prezinți angajaților discursuri sau o multitudine de cifre, ci e nevoie să găsești modalități prin care să „traduci” misiunea organizației în activitățile de zi cu zi și în politici care să o susțină;
- Comunicare pozitivă. Arată-ți chiar tu entuziasmul pentru job. Comunică pozitiv, zâmbește, fii abordabil și păstrează o atitudine deschisă. Încearcă să subliniezi natural aspectele pozitive, fii atent la ce spun ceilalți și, în general, arată-te optimist. Entuziasmul e molipsitor, dar trebuie să pornească de undeva;
- Inovare. Uneori, munca devine monotonă, iar asta duce la pierderea entuziasmului, așa că introducerea de elemente noi înseamnă că-ți ajuți angajații să rămână motivați și entuziasmați. Fie că e vorba de învățarea de abilități noi, de cursuri care să susțină pasiuni sau de o activitate nouă care să întrerupă monotonia, toate acestea ajută la (re)descoperirea entuziasmului la birou;
- Spontaneitate. Entuziasmul nu se poate simula. Încearcă să te comporți cât mai natural când încerci să-ți arăți motivația, pentru că entuziasmul este mai degrabă despre atitudinea generală față de muncă și ceea ce faci, nu despre un anume element izolat sau un comportament specific;
- Libertate. Orice organizații are reguli, dar încearcă să nu faci procesele de lucru prea stricte. Lasă spațiu de experimentare, astfel încât oamenii să acționeze în felul lor și să găsească propriile soluții. În acest fel, vor fi mai motivați și mai entuziaști să se implice pentru că vor ști că munca și abilitățile lor pot genera inovație. Procesele repetitive și rigide duc, cu timpul, la pierderea entuziasmului pentru că niciunui angajat nu-i place să parcurgă tot timpul etape identice, fără să aibă posibilitatea să contribuie cu o notă personală;
- Impact palpabil. În funcție de specificul companiei, poți crea politici care să aducă mai aproape consumatorii finali de angajați. De exemplu, poți invita periodic grupuri de consumatori, pentru a vorbi despre experiența lor cu produsele livrate de companie. Fiecare angajat are un rol în dezvoltarea produselor, iar feedback-ul consumatorilor îi va motiva și mai mult;
- Voluntariat. Chiar dacă obiectivul care asigură viabilitatea unei companii este profitul, voluntariatul este un element care susține entuziasmul angajaților. Creează politici prin care angajații să facă voluntariat la diverse ONG-uri sau să dezvolte programe cu impact real în comunitate, legate de misiunea de bază a companiei. În acest fel, toată lumea va simți că schimbă lucruri în bine, fapt care va crește nivelul de entuziasm pentru job;
- Apreciere. Arată și încurajează aprecierea la birou, indiferent de poziția ierarhică și de cât de mici sunt rezultatele obținute. Aprecierea înseamnă că ceilalți vor simți că eforturile lor contează, iar asta îi va ajuta să fie mai motivați. De asemenea, sărbătorește fiecare reușită și încurajează-i și pe ceilalți să o facă, nicio „victorie” nu ar trebui să treacă neobservată pentru că va ridica moralul și entuziasmul tuturor;
- Ia parte la distracție. Fii parte activă din companie și ia parte la acțiunile de grup, la ieșirile în oraș sau la teambuildinguri. Fii autentic, uită de relațiile ierarhice și simte-te bine sincer și cu entuziasm cu colegii. Nu doar că vei da din entuziasmul tău și altora, dar nimănui nu-i plac șefii scorțoși și inabordabili, iar să fii aproape de angajații tăi și să-ți placă sincer timpul petrecut cu ei e un semn că îți apreciezi colectivul.
Surse de informații:
- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/
- https://www.dol.gov/
- https://www.inc.com/
- https://hbr.org/
- https://northwest.education/
- https://www.forbes.com/
- https://www.fastcompany.com/
- https://www.indeed.com/