![](/sites/default/files/styles/image_full/public/articol/2025%3A02/13/managementul_emotiilor.jpg.webp?itok=UKQ8xyDI 1x)
Emoțiile sunt elemente care definesc natura umană și permit indivizilor să trăiască și să experimenteze toate nuanțele vieții, fie că e vorba de lucruri pozitive sau negative. Trăim într-un flux constant de emoții care vin și pleacă, iar acest lucru se întâmplă și la birou, unde presiunea de a face performanță este adesea mare. Fie că e vorba de frustrare la adresa șefilor, supărare pe colegi, entuziasm față de un rezultat sau furie pentru un client, toți angajații trec printr-o paletă largă de emoții în fiecare zi de muncă. Modul în care organizațiile fac manangement de emoții la birou poate face diferența dintre o cultură organizațională toxică și una care asigură echilibrul psiho-emoțional al echipelor, dar pentru asta e nevoie de strategii și politici dedicate.
Cultura organizațională emoțională influențează productivitatea
Universitatea din Queensland, Australia, notează că managerii de succes sunt cei care gestionează eficient emoțiile angajaților la birou. Ideea că un angajat își poate lăsa complet emoțiile acasă când vine la muncă, unde să fie complet rațional, e falsă. Realitatea este că multe decizii din timpul zilei de lucru se iau mai degrabă emoțional, așa că rolul managerilor este să „seteze” tonul emoțional al celorlalți, în special pentru că emoțiile sunt „contagioase”. Practic, prin contagiune emoțională, liderii pot insufla o atmosferă pozitivă la birou.
De asemenea, un studiu din International Journal of Life Science and Pharma Research menționează că rareori angajații își desfășoară activitatea obiectiv, departe de influența emoțiilor. Cercetătorii definesc emoțiile drept acel răspuns mental conștient care este trăit subiectiv ca emoție puternică, de obicei îndreptată către o anumită țintă și însoțită de modificări comportamentale și psihologice. Emoțiile sunt o sabie cu două tăișuri, adică au atât valențe pozitive, cât și negative, ceea ce poate influența atmosfera de lucru. Dacă emoțiile devin vectori benefici sau dăunători în cadrul companei depinde, spun specialiștii, de modul în care ele sunt gestionate atunci când apar. Mai mult, studiul arată că aproape jumătate din emoțiile cu care angajații se confruntă la birou sunt determinate fie de relațiile cu ceilalți, fie de modul în care angajatul se percepe pe sine în relație cu ceilalți și cu munca prestată. Cele mai multe emoții sunt, de asemenea, generate prin interacțiuni cu ceilalți, indiferent că e vorba de relații de putere, de cooperare sau de agresiune etc. De aceea, managerii și organizațiile care reușesc să încurajeze interacțiunile și contextele pozitive vor avea mai mult succes în gestionarea eficientă a situațiilor care presupun emoții puternice, ceea ce duce la un mediu de lucru sănătos și, în final, se traduce într-o mai bună calitate a vieții pentru angajați.
Experții de la Harvard Business Review (HBR) spun că, de obicei, atunci când oamenii se referă la cultura organizațională a unei companii, tind să facă asta din perspectivă intelectuală, adică să se refere la acele seturi de politici, norme și strategii cognitive pe baza cărora angajații se comportă într-un anumit fel la birou. Totuși, deși cultura organizațională cognitivă e importantă, mai există un „strat” la fel de important – cultura organizațională emoțională. Aceasta este definită prin valorile, normele și presupunerile afective comune care guvernează locul de muncă, precum și emoțiile exprimate la birou.
Specialiștii HBR mai spun că deși la prima vedere distincția dintre cele două tipuri de culturi este doar gândire versus emoție, lucrurile sunt diferite și la nivel de transmitere. Cultura organizațională cognitivă se transmite membrilor organizației în special în mod verbal, în timp ce cultura organizațională emoțională este transmisă membrilor mai degrabă prin indicii nonverbale cum ar fi limbajul corpului sau expresiile faciale.
Viața profesională este asociată des cu ridicarea unui scut în fața emoțiilor, însă manangerii care reușesc să gestioneze eficient propriile emoții și pe cele ale echipelor vor crește bunăstarea la birou, dar și loialitatea față de organizație și încrederea pe care angajații o au între ei. Cu alte cuvinte, pot folosi emoțiile ca liant ca să aibă echipe unite, puternice și performante.
Cum să faci management de emoții eficient la birou
Emoțiile nu sunt independente, ci de cele mai multe ori sunt „vehicule” care permit exprimarea sentimentelor sau stărilor prin care treci sau pe care le simt angajații tăi. Rolul de manager presupune nu doar un control bun al propriilor emoții, ci și capacitatea de a observa emoțiile angajaților, pentru a-i ajuta să le navigheze când e necesar. Iată câțiva pași utili pentru un bun management de emoții la birou:
- Recunoaște-ți propriile emoții. Analizează cum reacționezi și ce simți atunci când treci prin situații stresante sau ai de luat decizii. Odată ce înveți cum reacționezi de obicei în anumite contexte, vei înțelege și cum să gestionezi mai ușor acele situații, în caz că te confrunți cu emoții negative. În plus, dacă reușești să recunoști la tine anumite emoții, îți va fi mai ușor să înțelegi ce simt ceilalți;
- Fii conștient de contagiunea emoțională. În funcție de emoțiile resimțite, contagiunea emoțională poate fi pozitivă sau negativă. Cheia este să înțelegi că este esențial să controlezi acest fenomen, atunci când se tranformă în ceva negativ. Îți poți folosi cunoștințele și ceea ce știi despre angajații tăi ca să încerci să întorci lucrurile spre bine și să produci o contagiune emoțională pozitivă;
- Observă limbajul nonverbal. Emoțiile se transmit cel mai eficient prin limbaj nonverbal. Nu te feri să întrebi ce s-a întâmplat, dacă remarci că un coleg este morocănos sau se poartă ciudat. Pe lângă faptul că vei arăta că ești acolo pentru angajații tăi, atent la ce simt, ai și ocazia să „dezamorsezi” mai eficient situația înainte ca ea să devină o problemă;
- Creează o cultură emoțională pozitivă. Asigură-te că simbolurile, normele, politicile și procedurile organizației sunt pozitive, că oferi spațiu emoțional angajaților să simtă orice emoție și că încurajezi, chiar, acest lucru. Asta va asigura un mediu de lucru transparent în care ceilalți se vor simți în siguranță să exprime ce simt și să capete sprijin. Ai grijă la emoțiile negative și, pe cât posibil, încearcă să izolezi comportamentele agresive;
- Caută emoțiile autentice. Unii angajați exprimă emoțiile prin care trec direct, însă nu toți vor putea face asta. Încearcă să cauți în fiecare situație motivele emoționale din spate, iar asta te va ajuta să înțelegi mai bine nu doar cum gestionează de obicei angajații propriile emoții, ci să afli și ce îi „mână în luptă” atunci când trec prin anumite emoții;
- Fii disponibil. Arată deschidere, astfel încât angajații să poată vorbi despre ce simt. În acest fel, vei crea un punct de contact care va transmite că ești mereu pe aproape, dacă se confruntă cu o situație despre care vor să discute;
- Nu da sfaturi nesolicitate. Uneori, atunci când un angajat trece printr-o emoție puternică, acesta vrea doar să fie ascultat, nu să primească sfaturi. Dacă oferi o soluție rapidă și nu îl lași pe celălalt să se descarce mai întâi, s-ar putea să obții un efect negativ;
- Ferește-te de clișee. Evită să spui „totul va fi bine” sau alte asemenea clișee, atunci când un angajat îți povestește ce simte. Aceste expresii minimizează problema și par nesincere deoarece le-am auzit cu toții de atâtea ori încât nu mai înseamnă nimic;
Manangementul emoțiilor nu se întâmplă doar când ele apar, ci este un proces cumulativ prin care construiești un mediu de lucru inclusiv și sigur emoțional, iar comunicarea reprezintă cel mai ușor mod prin care poți reuși. Oferă constant transparență, contact direct cu ceilalți și încurajează-i să facă la fel. Cu timpul, această comunicare va ajuta echipele să se simtă mai unite și să aibă un sentiment mai mare de apartenență la organizație, două elemente care îi vor ajuta să treacă mai ușor prin situațiile dificile emoțional.
Surse de informații:
- https://www.researchgate.net/
- https://executiveeducation.wharton.upenn.edu/
- https://business.uq.edu.au/
- https://hbr.org/
- https://uk.indeed.com/
- https://dhr.delaware.gov/
- https://www.chrmp.com/