Este important ca atat colegii, cat si managerii celor care trec prin momente tensionate sa observe situatiile de acest gen, sa identifice factorii care le declanseaza si sa stie ce au de facut atunci si cum pot ajuta. De asemenea, este bine ca si angajatii sa stie cum se pot ajuta ei insisi pentru a depasi cu bine perioadele stresante la locul de munca.
Ce pot face colegii si managerii?
Sa luam urmatoarea situatie: esti manager si intr-o zi de miercuri la ora 10 observi ca un agent care lucreaza in echipa ta este foarte palid, respira greu, pare ca nu mai poate lucra. Mai intai il privesti cu atentie ca sa intelegi ce i se intampla. Apoi te apropii de el si-l intrebi daca se simte bine si daca are nevoie de ceva. El iti spune ca simte ca nu mai respira bine si ca ii bate inima tare. Atunci il rogi sa se opreasca din munca, sa ia o pauza si sa incerci sa-l linistesti.
Il intrebi apoi ce s-a intamplat si el iti povesteste ca a vorbit cu un client foarte nervos, care a strigat la el. Atitudinea clientului l-a infuriat, dar nu si-a putut manifesta furia la telefon. Dupa ce a inchis, a inceput sa treaca prin starile mentionate mai sus, asemanatore unui atac de panica. Tu ii spui ca intelegi prin ce trece si ca se mai intampla uneori sa lucram cu clienti furiosi. Il linistesti, asigurandu-l ca esti acolo ca sa il ajuti daca are nevoie de ceva. Ii propui sa faceti impreuna niste exercitii de respiratie in 4 timpi, cu rolul de a-i reduce palpitatiile si a micsora pulsul.
In situatia de mai sus, exista cateva etape care odata parcurse pot sa ofere suport unui coleg care trece printr-o suferinta emotionala.
- Observa Inainte de a interveni intr-o situatie anume, este bine sa observam ce se intampla cu colegul de birou care se afla in situatia respectiva. Iata cateva exemple de reactii emotionale pe care colegii tai le pot avea la birou in urma unor episode tensionate: plans, tristete, lipsa de concentare, stare de nervozitate, de frica, transpiratii, ingrijorare exagerata pana la stare de panica. Trebuie mentionat faptul ca aceste stari nu sunt de lunga durata, unele pot tine maxim 20 de minute si pot fi reduse daca se fac cateva exercitii de respiratie si de linistire.
- Vorbeste cu colegul si asculta-l. Cand observati ca un coleg trece printr-o stare emotionala precara, este important sa-i vorbiti cu compasiune si cu calm. Puteti sa-l invitati sa stea intr-un loc mai retras, sa-i oferiti un pahar cu apa, facandu-l sa se simta in largul lui. Apoi, intrebati-l ce nevoie are in acel moment si asigurati-l ca sunteti alaturi de el ca sa-i oferiti sprijin. Puteti apoi sa-l intrebati ce s-a intamplat, iar daca vrea sa vorbeasca, ascultati-l activ, incercand sa-l intelegeti. Unele persoane care trec prin suferinte psihologice simt nevoia sa vorbeasca pentru a se linisti, altele pot parea la inceput dezorientate si prefera sa aiba momente de tacere. Atunci nu trebuie insistat cu intrebari ci este bine sa-l asigurati ca sunteti langa el si, cand se simte pregatit, sunteti acolo sa-l ascultati. Ceea ce ajuta este sa ii vorbiti linistitor, folosind fraze si expresii care exprima empatie si sustinere emotionala.
- Ofera suport. Daca dupa 30 de minute, colegul are aceleasi stari de rau, este important sa ii sugerezi sa se adreseze unui specialist si chiar sa-l pui in legatura cu serviciile de specialitate necesare pentru depasirea situatiei de criza. Colegul poate urma un program de psihoterapie adecvat nevoilor sale emotionale, putand astfel sa-si redobandeasca starea de bine.
Ce poti face tu cand esti intr-o stare emotionala precara la locul de munca?
Specialistii in sanatate mintala spun ca exista diferite modalitati prin care putem depasi starile emotionale precare la locul de munca. Psihologul Guy Winch ne recomanda sa acordam atentie suferintei emotionale si s-o recunoastem, pentru a putea s-o depasim mai repede. Daca stam prea mult in suferinta emotionala fara s-o tratam, exista riscul ca aceasta sa evolueze si sa se transforme intr-o tulburare sau o boala care va necesita un tratament ulterior de lunga durata. Acelasi psiholog mai recomanda sa ne montorizam stima de sine. De fiecare data cand suferi, acorda-ti cateva minute de compasiune, nu te invinovati si mai mult pentru ceva ce nu ti-a reusit. Cu alte cuvinte, fii ingaduitor cu tine, ai ganduri bune despre tine, acorda-ti timp si incredere ca poti depasi cu bine momentele de frustrare sau de suparare. Fiind empatic cu tine insuti, vei putea sa iti pastrezi calmul si sa comunici mai bine nevoile tale si punctele tale de vedere atunci cand situatia o cere.
In plus, poti incerca sa faci o activitate care iti da o stare de bine atunci cand gandurile negative te incarca prea mult. Unele companii au locuri de recreere sau sali de lectura unde angajatii pot merge pentru a se relaxa si a face ceva placut dupa cateva ore intense de munca. Sau daca acest spatiu nu exista, poti iesi la o scurta plimbare si poti face cateva exercitii fizice. Acele cateva minute de pauza te ajuta sa-ti resetezi energia si sa eviti burnout-ul.
Ceea ce te mai poate ajuta este sa inveti tehnici de relaxare ca meditatia, exercitii de respiratie si de mindfulness. In acest sens, poti descarca o aplicatie pe telefon care iti ofera mai multe tipuri de exercitii care te vor relaxa si te vor ajuta sa gestionezi mai bine momentele tensionate.
Prin urmare, este foarte important sa cunoastem modalitati de pastrare a sanatatii noastre mintale la locul de munca si nu numai acolo. Un loc de munca trebuie sa ofere angajatilor siguranta, incredere, intelegere si acceptare din partea colegilor. Iar daca se intampla sa ne pierdem echilibrul si starea de bine, este nevoie sa stim sa cerem ajutorul si sa oferim sprijin atunci cand colegii au nevoie de noi. Starea de bine emotionala este la fel de importanta ca sanatatea fizica, iar studiile au demonstrat ca o stare emotionala precara poate duce in timp la afectarea sanatatii fizice. De aceea psihologii recomanda tratarea problemelor emotionale cu aceeasi seriozitate cu care tratam si problemele de sanatate fizica.
Ai grija de sanatatea ta emotionala ca sa te simti confortabil cu tine insuti si sa te poti bucura cat mai mult de viata!
Articolul a fost scris de Cristiana Oprisescu, psiholog clinician si psihoterapeut sistemic pentru cuplu si familie la Clinica Oana Nicolau. Mai multe despre expertiza psihoterapeutului, aici.
Surse de informatie:
www.cadremploi.fr
ideas.ted.com
pscentre.org