Alege sectiunea

EDU.REGINAMARIA.RO

Cum să-ți păstrezi echilibrul într-un mediu de lucru toxic

Articol de Andreea Bădoiu Editor
Cu toții ne dorim să lucrăm în medii profesionale sănătoase, în care echilibrul este cuvântul de ordine, dar realitatea este că uneori suntem nevoiți să facem față unor culturi organizaționale toxice. Dacă job-ul te lasă des trist, anxios, deprimat, nu mai ai încredere în tine și ești epuizat mereu, acestea ar putea fi semne că te confrunți cu un loc de muncă toxic. Vestea bună este că poți învăța să-i faci față și să-ți păstrezi echilibrul mental.

Mediul de lucru influențeazî direct echilibrul mental

Ne petrecem cea mai mare parte din zi la birou, așa că mediul în care muncim are un impact major asupra stării noastre de bine. Iar cu mediile de lucru toxice sunt des întâlnite, asta înseamnă că suntem puși mai frecvent decât ne-am dori în situația de a le face față. Potrivit Asociației Americane de Psihologie (American Psycological Association – APA), în Statele Unite 18% dintre angajați își descriu locul de muncă drept foarte toxic sau toxic într-o anumită măsură. Cei mai afectați de mediile de lucru toxice sunt angajații din domeniile de lucru manual (22%) și angajații din domeniile de lucru cu clienții (21%). Dintre angajații care au job-uri de birou, doar 15% au raportat aceleași sentimente cu privire la locul de muncă.

Și Glassdoor a efectuat un studiu similar și a constatat că o medie de 1,3% dintre angajații marilor companii americane caracterizează cultura organizațională în care lucrează drept „toxică sau otrăvitoare”, iar un sondaj Talent Works arată că 21% dintre femeile care se gândesc să se angajeze pe poziții tehnice renunță să facă acest lucru din cauza mediilor de lucru nesănătoase.

Cifrele sunt importante pentru că mediul de lucru este un factor în asigurarea retenției angajaților, iar o cercetare MIT îl plasează chiar pe primul loc ca element care determină forța de muncă să părăsească o companie sau să aleagă să lucreze pentru ea (cultura organizațională are o putere de 10,4 ori mai mare de a asigura retenția, comparativ cu salariul). De altfel, spun specialiștii, culturile organizaționale toxice sunt cele care au stat și la baza The Great Resignation, fenomenul post-pandemic care a generat un val de demisii la nivel global atunci când angajații au realizat că nu își mai doresc să lucreze în companiile în care se aflau sau au decis să se reorienteze profesional.

Un articol publicat în The International Journal of Enviromental Research and Public Health arată că mediile de lucru toxice (și manifestările specifice ca hărțuirea profesională, ostracizarea și bullyingul) pun presiune directă pe sănătatea mentală a angajaților și afectează implicarea acestora la birou și sentimentele negative pe care le simt. Des, angajații care lucrează în medii de lucru toxice se confruntă cu burnout, depresie, anxietate și sunt ostili față de colegi. În plus, acești angajați sunt mai puțini productivi, deci mediul de lucru le afectează și avansul în carieră și posibilitățile de dezvoltare profesională.

Cum să știi dacă te confrunți cu un mediu de lucru toxic

Fiecare cultură organizațională poate fi toxică în propriile moduri, însă iată câteva semne des întâlnite într-un mediu de lucru toxic:

  • Epuizare și probleme de sănătate. Din cauza nivelului de stres la care supune constant angajații, un mediu de lucru toxic determină des oamenii să treacă prin burnout, epuizare sau chiar boli. Dacă te simți constant la capătul puterilor și ești în situația de a-ți lua frecvent concediu medical înseamnă că ar trebui să analizezi mediul de lucru, pentru că s-ar putea ca el să-ți afecteze sănătatea.
  • Lipsa de entuziasm. Un mediu de lucru în care toată lumea e posomorâtă, nu are energie și nici entuziasm este cel mai probabil un mediu de lucru toxic. Dacă nu mai vezi nicio parte pozitivă la locul de muncă, conversațiile cu colegii sunt doar negative, moralul tău e scăzut și motivația nu există, atunci acestea sunt o serie de semnale la care să fii atent.
  • Demisii constante. Dacă lucrezi într-o companie care are constant schimbări de personal, iar angajații preferă să-și dea demisia în timp scurt, atunci ar fi o idee să analizezi mai bine cultura organizațională. De obicei, dacă o companie are o cultură organizațională toxică, aceasta își „face treaba rapid” și angajații vor căuta rapid oportunități în alte părți pentru că nu sunt mulțumiți.
  • „Bisericuțe”. O cultură organizațională în care există diverse grupuri de angajați care împrăștie negativism și alimentează conflicte este o cultură organizațională toxică. Desigur că la birou fiecare angajat are relații mai strânse mai mai puțin strânse cu colegii, însă grupurile „închise” de angajați care bârfesc mereu și care acționează ca niște găști sunt des semne că lucrurile nu se desfășoară în regulă.
  • Stagnare profesională. Culturile organizaționale toxice pun tot felul de piedici în dezvoltarea angajaților și adesea nu oferă nici oportunități prin care aceștia se pot face remarcați. Nu este sarcina angajatorului să te facă să fii entuziasmat de job-ul tău, dar faptul că o companie nu își susține angajații și nu le creează un mediu de lucru propice sau șansa să-și dezvolte abilitățile prin cursuri sau alte metode este un semn de toxicitate organizațională.

Cum să faci față toxicității de la birou

Chiar dacă știi că lucrezi într-un meidu de lucru toxic, asta nu înseamnă că poți mereu să-ți schimbi job-ul. Dacă lucrezi într-o organizație cu o cultură organizațională toxică, dar pe care nu o poți părăsi încă, iată ce poți face ca să-ți păstrezi echilibrul mental:

  • Contruiește-ți o „plasă de siguranță”. Un mediu de lucru toxic este des dominat de manipulare, bârfe și conflicte. Încearcă să găsești măcar câțiva colegi cu care să te împrietenești și care să-ți servească drept „plasă de singuranță” care să te țină departe de elementele negative. Orientează-te către oameni care nu reacționează extrem, știu să asculte părerile celorlați și îți apreciază ideile.
  • Concentrează-te pe obiective. Setează-ți o serie de obiective profesionale și gândește-te care ar fi pașii necesari pentru a-i atinge. Apoi încearcă să te concentrezi pe atingerea lor, nu pe luptele interne din companie sau negativism. Stai departe de conversațiile care nu servesc obiectivelor tale și nu intra în conflicte care nu sunt necesare atingerii obiectivelor tale profesionale.
  • Fii amabil. Când lucrezi într-o cultură organizațională toxică e foarte ușor să preiei din toxicitate. Încearcă să-ți păstrezi atitudinea binevoitoare și amabilă cu toți colegii, chiar și cucei care ți se pare că sunt toxici. Nu ajută la nimic să contribui și tu cu o atitudine negativă la toxicitatea organizațională care există deja. În plus, amabilitatea și bunăvoința te vor ajuta și să rămâi departe de resentimente și să nu-i judeci dur pe ceilalți.
  • Echilibru viață-job. La orice loc de muncă există perioade aglomerate, dar fă tot posibilul să nu transformi statul peste program în regulă. Discută cu managerii și cu colegii și încearcă să impui limite, atunci când este nevoie, astfel încât să nu existe așteptarea că ești disponibil întotdeauna și că poți munci mereu peste program. În acest fel te ferești de burnout și presiune excesivă.
  • Lasă problemele la birou. E ușor să internalizezi presiunea și negativitatea de la birou și să o lași să te afecteze și după program. Încearcă să-ți dai seama că totul este temporar și că sentimentele negative de la birou ar trebui să rămână acolo când pleci acasă. Deconectează-te mental și nu te gândi la job și în timpul liber, pe cât posibil. Această pauză mentală îți va permite să revii cu forțe proaspete în următoarea zi de muncă.
  • Ia-ți timp pentru relaxare. Chiar dacă zilele de muncă sunt pline și stresante, încearcă să-ți iei pauze în care să faci activități care să te ajute să te relaxezi. Fie că e vorba de o mică plimbare, notițe într-un jurnal sau câteva pagini dintr-o carte, un asemenea moment de pauză poate să te ajute să-ți încarci bateriile chiar și când lucrezi într-o cultură organizațională toxică.
  • Cere ajutor specializat. Un psihoterapeut te poate ajuta și ghida astfel încât să poți procesa emoțiile negative asociate muncii, astfel încât să te reechilibrezi mental.
  • Oferă traininguri. Dacă ești liderul unei organizații și ai identificat că anumiți angajați sau manageri sunt promotorii toxicității organizaționale, poți încerca să organizezi traininguri dedicate cu psihologi sau alți specialiști care să ajute la depășirea problemei. În acest fel, nu te ferești doar tu de cultura organizațională toxică, ci remediezi problemele cu adevărat.
  • Decide când e timpul să-ți dai demisia. Dacă știi că vrei să părăsești organizația, dar nu poți face asta deocamdată, încearcă să-ți faci un plan pe pași care să-ți permită să găsești un nou rol în altă parte. Începe să studiezi piața, vezi care sunt obstacolele care te împiedică să părăsești compania și încearcă să găsești soluții. 

Surse de informații:

  • https://www.apa.org/ 
  • https://sloanreview.mit.edu/ 
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/ 
  • https://www.monster.com/
  • https://hbr.org/ 
  • https://www.forbes.com/ 
  •  https://www.indeed.com/