Vizibilitatea și ierarhizarea profesională
În literatura de specialitate, vizibilitatea este definită ca măsura în care un individ este perceput de ceilalți, această caracteristică fiind una dezirabilă, mai ales în mediile profesionale. Vizibilitatea mai presupune că individul este perceput de ceilalți așa cum își dorește, iar faptul că este vizibil îi oferă un anumit grad de control asupra modului în care ceilalți îi remarcă performanțele și capacitățile profesionale. Cu alte cuvinte, chiar dacă suntem educați să credem că dacă muncim din greu vom fi remarcați inevitabil la un moment dat, realitatea este că poți fi un expert foarte bun în domeniul tău și poți face performanță, însă dacă vizibilitatea ta este scăzută șansele ca rezultatele tale să fie cu adevărat apreciate de șefi sau manageri sunt mici.
De altfel, un articol apărut în Journal of Vocational Behavior arată că vizibilitatea este un spectru și are înrudite extemele de invizibilitate și hipervizibilitate, două concepte folosite des în organizații ca indiciu pentru ierarhia profesională (de exemplu, un intern va fi adesea afectat de invizibilitate, în timp ce liderul companiei beneficiază des de hipervizibilitate).
Importanța vizibilității profesionale a început să fie din ce în ce mai discutată, mai ales odată ce lucrul în regim hibrid sau la distanță s-a popularizat. Cercetările efectuate despre acest subiect arată că există o tendință în organizații ca oamenii prezenți fizic la birou să fie tratați mai favorabil, așadar vizibilitatea în sensul ei propriu pare să conteze. Astfel, studiul 2023 Future of Working and Learning Report pentru Executive Networks arată că 71% dintre profesioniștii seniori din domeniul HR și 62% dintre liderii de organizații participanți la sondaj recunosc că angajații prezenți fizic la birou se bucură de „biasul proximității” – adică sunt tratați mai favorabil (voit sau nu) pentru că sunt fizic vizibili. Și Society for Human Resource Management (SHRM) a efectuat o cercetare care arată că 67% dintre managerii care au în subordine angajați care lucrează de la distanță recunosc că aceștia sunt mai„înlocuibili” decât cei care merg la birou.
În ceea ce privește diferența dintre vizibilitatea profesională a femeilor și a bărbaților, literatura de specialitate notează că femeile sunt adesea dezavantajate și că evită să fie foarte vizibile pentru că simt că expunerea performanțelor profesionale le face să pară lăudăroase. Un studiu Harvard Business Review arată că uneori femeile aleg să fie invizibile profesional pentru a evita potențiale conflicte sau disrupții în viața organizației, iar această atitudine le face mai „plăcute” pentru că sunt percepute ca fiind „la locul lor”. Acestă invizibilitate voită, mai spun cercetătorii, este mai des îmbrățișată de angajatele care sunt și mame pentru că ele aleg să nu investească excesiv energia în conflictele de la birou.
Vizibilitatea profesională preocupă atât angajații care lucrează de la birou, cât și pe cei care lucrează hibrid sau remote. Astfel, un sondaj Joblist citat de Forbes arată că 38% dintre angajați au depus eforturi susținute de a rămâne vizibili în organizație chiar și atunci când lucrează de acasă, iar 36% dintre angajații care lucrează doar de la distanță au strategii care să le asigure vizibilitatea. De altfel, eforturile pe care angajații le depun au de obicei rezultate – același studiu arată că 93% dintre manageri au o impresie pozitivă despre angajații care încearcă să mențină constant legătura cu ceilalți și îi percep mai motivați, mai implicați și mai productivi.
În acest context, să știi cum să-ți construiești vizibilitatea profesională ca să îți servească drept o unealtă de evoluție este esențial. Cu siguranță că organizațiile pot face toate eforturile ca să construiască medii de lucru incluzive și dominate de transparență, dar mai ales în era lucratului online, construirea vizibilității fiecărui membru din organizație cade în sarcina angajaților care trebuie să învețe cum o maximizeze.
Cum să știi dacă e nevoie să fii mai vizibil la birou
Pentru că nu există un instrument de măsurare exactă a gradului de vizibilitate, uneori poate fi greu să-ți dai seama dacă ai nevoie sau nu să fii mai vizibil la birou. Iată o serie de întrebări utile pe care să ți le pui și care să te ajute să-ți dai seama stai bine la capitolul vizibilitate profesională:
- Ceea ce faci aduce un plus în organizație? – Încearcă să te gândești dacă ceea ce faci aduce profit sau alte beneficii (indiferent de nivel) pentru organizația la care lucrezi. Dacă știi de ce e importantă munca ta, vei ști și cum să o faci vizibilă mai ușor altora.
- Percep colegii tăi munca pe care o prestezi ca fiind valoroasă? – Colegii din organizație ar putea să fie unii dintre cei mai buni promotori ai tăi și să-ți crească vizibilitatea, dar doar dacă înțeleg de ce e important ceea ce faci. Un mod prin care îi poți „atrage” de partea ta este să-i apreciezi la rândul tău în diverse contexte profesionale.
- Știu șefii tăi ce faci la birou? – Dacă proiectele pe care lucrezi sunt importante sau ai înregistrat succese sau evoluții notabile, ar fi o idee bună să discuți cu superiorii despre asta. Programează o întâlnire, dă un mail sau trimite actualizări ca să-i ții la curent periodic. În acest fel ei vor fi mai conștienți de diferența pe care o faci în organizație.
- Ești atent la brandingul personal? – Caracteristicile profesionale unice pe care le ai sunt cele care te diferențiază în organizație și te vor ajuta să primești noi posturi și să te faci remarcat. Analizează dacă ți-ai construit un brand personal puternic sau dacă doar stai în zona de confort în semi-anonimat.
- Petreci timpul cu aceiași oameni întotdeauna? – Dacă interacționezi zilnic doar cu un număr mic de oameni, mereu aceiași, o idee ar fi să-ți extinzi orizonturile pentru că interacțiunile limitate limitează și vizibilitatea. Dacă știi că interacționezi mereu doar cu aceiași trei colegi cu care lucrezi direct, ar putea fi un semn că ai nevoie să fii mai vizibil și să ieși din zona de confort ca să creezi relații cu alți colegi, manageri sau chiar liderii organizației.
Cum să fii mai vizibil la birou
Creșterea vizibilității la birou are multe avantaje, dar necesită și un anume grad de efort. Iată ce poți face dacă vrei să devii mai vizibil în mediul profesional:
- Du-te pregătit la întâlniri. Pregătește-te temeinic înaintea fiecărei întâlniri astfel încât să poți să contribui cu ceva de fiecare dată. Prezintă-ți punctul de vedere clar și concis și fii deschis către discuții cu ceilalți. În acest fel vei avea „expunerea” de care ai nevoie ca să devii mai vizibil.
- Promovează munca ta și a celorlalți. Ține colegii și managerii la curent când ai o performanță profesională și promovează și munca altor colegi când este cazul (nu sublinia doar contribuția ta).
- Discută cu colegii. Pornește din proprie inițiativă discuții relaxate cu ceilalți și fii cu adevărat atent la ceea ce discutați. Arată interes, pune întrebări și ascultă-i pe ceilalți, iar astfel vei începe să creezi relații profesionale.
- Implică-te. Dacă organizația în care lucrezi organizează acțiuni de voluntariat sau alte evenimente, nu ezita să te implici. Fie că e vorba de organizare sau doar participare, asigură-te că iei parte pentru că așa îți vei crește vizibilitatea și vei avea șansa să interacționezi și cu alți oameni din organizația ta sau unele conexe.
- Fii de încredere. Concentrează-te pe consturirea unor relații profesionale bazate pe încredere, respectă-ți mereu cuvântul, fii transparent și stai departe de bârfe. În acest fel ceilalți te vor percepe ca o persoană pe care se pot baza și vor apela la tine când au nevoie, ceea ce înseamă că vei câștiga un loc în spațiul lor mental.
- Fii deschis către învățare. Arată-ți entuziasmul dacă există oportunități de învățare sau cursuri la care să participi. Pe lângă abilitățile pe care ți le vei dezvolta și care te vor ajuta să avansezi în carieră, vei beneficia și de o vizibilitate mai mare.
- Participă la proiectele importante. Dacă în organizația ta se desfășoară proiecte importante, implică-te. Este o șansă să contribui la o muncă foarte relevantă și să te faci remarcat cu abilitățile pe care le ai, ceea ce va aduce un plus de vizibilitate.
- Implică-te în proiecte conexe. Dacă știi că abilitățile și timpul îți permit, nu ezita să ajuți alte departamente sau să preiei proiecte pe care alții le consideră prea complicate. De obicei, asumarea de riscuri (care se finalizează cu bine) îți va crește vizibilitatea în organizație și va fi o dovadă că ești încrezător cu privire la capacitățile tale profesionale.
- Pornește sau fii parte dintr-o comunitate. Dacă ești pasionat de un anume domeniu, interesează-te dacă în organizația ta există deja un grup de colegi cu aceleași interese sau o comunitate formată. Dacă nu, poți lua chiar tu inițiativa și poți organiza, de exemplu, un grup de drumeții împreună cu alți colegi pasionați.
Îmbunătățește-ți relația cu managerul. Managerii sunt unii dintre cei mai buni promotori ai tăi. La următoare întâlnire, poți să-ți informezi managerul că ți-ai dori să ai o vizibilitate mai bună în organizație și puteți stabili împreună o serie de moduri prin care să se întâmple asta.
Arată și altora ce știi să faci. Dacă ai o pasiune sau o abilitate care ar putea folosi și altora, nu ezita să vorbești despre ea. Poți ține mici prezentări sau îi poți învăța și pe ceilalți colegi din ce știi ca toată lumea să aibă de câștigat, inclusiv tu, pentru că vei deveni mai vizibil.
Surse de informații:
- https://hbr.org/
- https://www.sciencedirect.com/
- https://www.forbes.com/
- https://garfinkleexecutivecoaching.com/
- https://talentbridge.com/
- https://www.winsummit.com/
- https://www.mindtools.com/