Un studiu realizat de Harvard Business School pe 1.300 de lideri arată că 2024 se arată un an cu multe provocări. Dacă în timpul pandemiei găsirea forței de muncă și problemele legate de funcționarea companiilor au fost principalele motive de îngrijorare, 2024 aduce provocări economice și de adaptabilitate. 34% dintre lideri se așteaptă ca inflația și climatul economic să le pună probleme, în timp ce 31% au declarat că schimbările așteptărilor clienților sunt o temă de gândire. În plus, 28% dintre lideri sunt îngrijorați în 2024 de schimbările și transformările de business pe care vor trebui să le facă pentru ca organizațiile să rămână competitive. 46% dintre respondenții la același studiu consideră că 2024 va aduce provocări legate de adaptarea noilor tehnologii la procesele de lucru. 48% dintre lideri mai spun că sunt preocupați de cum vor meține productivitatea organizațiilor în acest an, cum vor putea gestiona eficient diversele formate de lucru (ca hibrid, remote etc.) și dinamica angajaților. Numitorul comun este, însă, că dincolo de termenii de business și tehnologiile pe care le folosesc, liderii conduc, în primul rând, oameni, așa că modul în care managerii și directorii de companii reușesc să-și facă echipele să simtă că aparțin organizației este esențial pentru menținerea motivației și bunăstării forței de muncă.
Iată, deci, care sunt principalele tendințe în leadership în 2024:
Curaj și reziliență. Ultimii câțiva ani au adus provocări majore pentru lideri, de la gestionarea pandemiei, la probleme economice sau război. 2024 va fi un an care le va testa în continuare liderilor capacitatea de a lua decizii în situații imprevizibile și tensionate. Liderii de succes nu vor ezita să-și dezvolte capacitățile de gândire strategică și de decizie pentru a-și urmări obiectivele pe termen lung. De altfel, curajul în leadership nu este important doar pentru lideri, ci și pentru angajați – liderii de succes sunt un model pentru cei pe care îi conduc.
Abilități tehnice. Chiar dacă orice organizație are departament de IT sau echipe dedicate care se ocupă de tehnologiile pe care compania le folosește, și liderii ar trebui au nevoie de abilități tehnice. Pentru că în 2024 noile tehnologii pătrund din ce în ce mai tare în procesele de muncă, liderii care le vor înțelege potențialul și modul de funcționare vor știi cum să le folosească la adevărata lor valoare.
Sustenabilitate și responsabilitate. Din ce în ce mai multe companii încep să pună sustenabilitatea printre liniile directoare de business, dar în 2024 și responsabilitatea va deveni mai importantă. Nu e suficient ca organizațiile să-și declare public angajamentul față de sustenabilitate, ci este nevoie să-și asume și responsabilitatea pentru dezvoltarea de instrumente și strategii de sustenabilitate eficiente.
Autocunoastere. Liderii care își cunosc calitățile și defectele sunt lideri mai eficienți. Atunci când liderii își cunosc reacțiile pe care le au la stres, vor știi mai bine și cum să le gestioneze pentru a lua deciziile corecte în situații cheie când, poate, se află sub presiune. În plus, dacă un lider conștientizează care sunt defectele pe care le are în coducerea business-ului, îi va fi mai ușor să gestioneze relația cu angajații și potențiale nemulțumiri pentru a crea un mediu de lucru mai bun. Cum 2024 se anunță un an cu provocări variate, această capacitate va deveni cu atât mai importantă în leadership.
Atenție mai mare acordată stării de bine. Forbes citează o statistică a Institutului American Dedicat Stresului care arată că 83% dintre americani se declară stresați. În plus, și Asociația Americană de Psihologie arată că, în 2022, 70% dintre angajații americani s-au simțit neglijați sau au simțit că le sunt restrânse drepturile, iar 38% luau în considerare chiar să părăsească țara. Aceste procente vorbesc despre lipsa de grijă din partea angajatorilor, iar atenția acordată stării de bine a angajaților va face diferența în 2024. Angajații mai fericiți sunt angajați mai productivi și mai sănătoși, așa că liderii care știu cum să creeze medii de lucru sănătoase vor avea de câștigat.
Negociere. Pe măsură ce provocările de pe piața muncii și din economiile lumii se înmulțesc, presiunea pe angajați crește, iar de multe ori asta înseamnă și presiune pentru companii pentru a le îndeplini cerințele. Astfel, capacitățile de negociere ale liderilor vor fi vitale în 2024 pentru că vor închide spațiul dintre ce vrea compania și ce vor angajații, astfel încât fluxul de muncă să nu fie perturbat. Atunci când liderii și managerii creează flexibilitate prin negociere arată și că sunt preocupați de nevoile angajaților lor și oferă stabilitate.
Dezvoltare. În business, schimbarea este constanta, așa că liderii care nu se adaptează nu pot rămâne competitivi. Asta înseamnă că e nevoie de dorința continuă de dezvoltare și perfecționare. Chiar dacă 2024 va aduce multe provocări, liderii eficienți vor știi să folosească punctele de tensiune ca oportunități de învățare. Chiar dacă asta înseamnă un efort în plus, liderii care îți vor dezvolta noi abilități, obiceiuri, abordări sau vor alege chiar să urmeze cursuri de formare noi vor avea de câștigat.
Regândirea proceselor de management. Chiar dacă multe companii vor să-și cheme înapoi la birou full-time angajații, realitatea este că munca la distanță și în regim hibrid nu va dispărea. De aceea, organizațiile au nevoie nu doar să accepte acest lucru, ci și să gândească procese de management noi, care să poată fi aplicate pe termen lung. După ce pandemia a forțat companiile să găsească soluții de moment, acum este timpul pentru strategii de lungă durată care să ajute la o mai bună gestionare a performanței organizațiilor.
Experimentare. În fața neprevăzutului, liderii au nevoie să fie deschiși către soluții pe care nu le-au mai aplicat. Poate nu toate funcționează, dar testarea diverselor abordări poate duce la rezultate mai bune decât căile deja „umblate” cu care liderii sunt obișnuiți. Asta înseamnă că liderii de succes din 2024 vor trebui să accepte că e nevoie de un anume apetit pentru risc pentru a câștiga „jocul” atunci când situația o cere.
Valori. Din ce în ce mai mulți angajați pun preț pe valorile organizațiilor în care lucrează și sunt interesați nu doar de performanță, ci și de ce promovează companiile respective. Liderii anului 2024 au nevoie să rămână fideli valorilor pe care le promovează și să nu le lase să fie doar „discurs”, ci să le și aplice. Misiunea companiei și cum se aliniază efectiv acțiunile ei la această misiune reprezintă un factor important de credibilitate pe piața muncii.
Creativitate. O atitudine deschisă către „joacă” poate ajuta liderii să fie mai eficienți. Chiar dacă mulți dintre noi credem că joaca este destinată doar copiilor, specialiștii spun că o atitudine jucăușă în business nu doar că destinde atmosfera, ci poate ajuta la găsirea unor soluții mai bune decât metodele rigide de creare a strategiilor. Desigur, atitudinea jucăușă are nevoie să fie folosită acolo unde se potrivește contextului, iar liderii să-și permite să se joace cu datele problemei ca la puzzle până când găsesc răspunsul potrivit. În plus, o abordare pozitivă și creativă în business ajută și la crearea de relații mai bune cu toate părțile implicate, iar procesul de muncă colaborativă este mai ușor.
Vulnerabilitate. Era liderilor intangibili și „reci” s-a terminat. Liderii care vorbesc deschis despre provocările pe care le înfruntă și nu se tem să se arate vulnerabili au de câștigat pentru că reușesc să creeze relații autentice cu echipele pe care le conduc. În plus, vor crea și medii de lucru mai incluzive cu această atitudine, pentru că ceilalți se vor simți în largul lor să vorbească despre problemele pe care le întâmpină și să-și arate latura umană.
Surse de informații:
- https://www.forbes.com/
- https://www.apa.org/
- https://www.harvardbusiness.org/
- https://www.iedp.com/
- https://www.imd.org/
- https://www.iese.edu/