Alege sectiunea

EDU.REGINAMARIA.RO

Agreabilitatea la birou. Cum să devii plăcut la birou și de ce e important

Articol de Andreea Bădoiu Editor
agrea1
Agreabilitatea nu poate fi măsurată exact, dar e una dintre calitățile importante pentru lideri și manageri pentru că le permite să formeze eficient relații cu ceilalți. Chiar dacă nimeni nu e perfect, atunci când ceilalți te plac, e mai ușor să lucrezi cu echipa și să gestionezi potențiale conflicte.

Agreabilitatea la birou

În interacțiunile pe care le avem procesăm continuu, subconștient, informații despre ceilalți. Acest lucru se întâmplă automat ca mecanism de evaluare, iar de obicei tindem să ne apropiem de oamenii care ne seamănă, spun cei de la Psychology Today într-un material în care analizează agreabilitatea. Acesta este un mecanism de supraviețuire pentru că, la începuturile umanității, a fi împreună cu oameni care îți semănau și îi plăceai însemna siguranță, în timp ce a fi abordat de oameni care erau complet diferiți de tine (deci, se presupune, din afara tribului din care erai parte) însemna pericol. Specialiștii mai notează că atunci când ne place un om sau îl percepem ca agreabil, de cele mai multe ori îl și favorizăm: îi interpretăm mai favorabil comportamentul, suntem mai înclinați să-l descriem pozitiv, îi evaluăm acțiunile ca mai bune, suntem mai înclinați să-i ascultăm sfatul și să cooperăm cu el, dar suntem și mai deschiși la a îndeplini sarcini pe care această persoană ni le alocă.

Și Very Well Mind spune că oamenii agreabili își fac de obicei prieteni repede, iar a fi agreabil pare o abilitate înnăscută pentru unele persoane. Agreabilitatea este acea caracteristică de a fi plăcut, trece The Guardian în revistă într-un articol în care spun și că agreabilitatea e greu de definit pentru că se confundă des cu alte atribute ca popularitatea, extroversiunea, disponibilitatea sau altele. Business Insider atrage atenția asupra unui studiu care a demonstrat că agreabilitatea facilitează munca în echipă, iar acest aspect s-a accentuat după perioada pandemică. Studiul a fost desfășurat de University of London și a inclus 3.500 de participanți care au fost studiați pe parcursul a 10 ani. EdWeek trec și ei în revistă o serie de concluzii din diverse studii din care reiese cât de importantă este agreabilitatea la birou. Astfel, în cazul candidaților la interviurilor un studiu spune că cei care erau agreabili aveau cu 55% mai multe șanse să primească o ofertă, comparativ cu alți candidați. Agreabilitatea este foarte importantă și pentru manageri pentru că managerii care nu sunt agreabili au doar o șansă din 2.000 să fie considerați lideri buni.

Un articol științific din jurnalul Small Group Research analizează agreabilitatea echipelor și corespondența acestei caracteristici cu performanța înregistrată. Angajații cu un grad de agreabilitate mai mare sunt cei care pot „da tonul” și încuraja comunucarea ideilor și informațiilor în interiorul echipei, iar managerii pot facilita asta prin organizarea mai multor întâniri față în față. Contactul direct, spun cercetătorii, amplifică impactul agreabilității (dar și al dezagreabilității, atunci când e cazul) asupra echipelor. De asemenea, în cazul în care un membru al echipei este foarte inagreabil, ce ajută ca dezagreabilitatea acestuia să nu afecteze procesele de muncă este mutarea unora dintre interacțiuni în mediul virtual – în acest fel, dispare din efectul de contagiune care ar putea afecta coeziunea echipei.

Totuși, specialiștii atrag atenția că un anume grad de controversă și critici constructive este necesar pentru a genera evoluție.

Cum să devii mai agreabil

Pentru manageri sau lideri este clar că a fi agreabil poate face diferența, dar nu tuturor le vine atât de ușor să devină plăcuți la birou. Efortul e unul pe termen lung, desigur. EdWeek spune chiar că agreabilitatea are patru mari elemente din care este formată: prietenia (abilitatea de a comunica și a aprecia deschiderea celorlalți), relevanța (capacitatea de a te conecta cu interesele, dorințele și nevoile altora), empatia (abilitatea de a recunoaște, accepta și experimenta sentimentele prin care trec ceilalți), autenticitatea (girează că acel comportament este real).

Dacă ești în situația în care vrei să devii mai plăcut la birou, iată o serie de lucruri pe care le poți face. Efortul e unul pe termen lung, desigur.

  • Zâmbește și salută. Încearcă să ai o atitudine zâmbitoare și salută-ți colegii atunci când îi vezi, chiar și în zilele când te grăbești sau nu ești neapărat într-o dispoziție fantastică. Discută amical cu ei în pauze sau interacționează cu bunăvoință, așa nu doar vei fi mai plăcut, ci îți vei cunoaște mai bine și colegii. În plus, dai un semnal clar că deși te afli în ipostaza liderului sau managerului, ești interesat de ceilalți și nu te concentrezi doar pe cifre, ci și pe oamenii din subordine.
  • Ascultă mai mult decât vorbești. Să vorbești mult și mai ales peste ceilalți nu e un mod bun de a te face plăcut. Încearcă să-ți dezvolți abilitățile de ascultare și asigură-te că asculți mai mult decât vorbești. Iar dacă spui ceva, nu oferi sfaturi nesolicitate, nu te da atotștiutor și recunoaște-i celuilalt punctul de vedere.
  • Încredere și căldură. Arată încredere în interacțiunile cu ceilalți și comunică cald, apropiat, chiar și atunci când te întâlnești cu străini. În acest fel, crești șansele ca ei să te perceapă ca agreabil.
  • Arată celorlalți că-i placi. Poți face asta prin gesturi mici, cum ar fi mici complimente sau întrebări care să le dovedească că ai ascultat ceea ce au zis. Ai grijă să nu exagerezi cu aceste lucruri și adresează-le într-un mod autentic, nimănui nu-i place să primească un compliment atunci când situația e nepotrivită sau să răspundă la întrebări infinite despre ceea ce tocmai a zis – nu e un interogatoriu, ci o discuție, mai ales dacă ești într-o poziție de putere, ca manager.
  • Arată-ți expertiza. Ajută-i pe ceilalți și împărtășește din cunoștințele tale deschis, oricărui angajat care are nevoie. Poți face asta din proprie inițiativă, cu o atitudine binevoitoare și înclinată către colaborare, nu e nevoie să aștepți mereu ca ceilalți să întrebe. Pe termen lung, vei deveni mai agreabil pentru că ceilalți vor știi că ești gata să-i ajuți atunci când au nevoie.
  • Fii „team player”. Unul dintre lucrurile pe care un manager sau un lider le poate face pentru a deveni mai agreabil este să fie „parte din echipă”. Desigur că ai o poziție ierarhică superioară, dar atunci când situația o cere, nu-ți fie teamă să muncești cot la cot cu ceilalți. Pe lângă că veți termina mai rapid, vei transmite un semnal clar că și tu muncești pentru atingerea acelorași obiective ca echipa pe care o conduci.
  • Similarități. De obicei, oamenii sunt atrași de cei pe care îi consideră similari. Nu-ți fie teamă să fii uman și să-ți arăți similaritățile cu fiecare membru din echipă. Poate e o carte citită, un gen de muzică sau o pasiune, găsește punctele în comun și în acest fel vei fi perceput mai agreabil.
  • Atitudine pozitivă. Stai departe de negativitatea în exces. Cu siguranță că unele situații prin care treci la birou sunt negative, dar încearcă să nu catastrofizezi mereu sau să lași asta să te transforme în cinic.
  • Admite-ți greșelile. Un studiu Dale Carnegie citat de The HR Digest arată că 84% dintre angajații americani consideră că este un atribut extrem de important ca managerii să-și asume greșelile. Așa că asumă-ți atunci când greșești, nu e un semn că nu știi să-ți faci meseria, toți mai greșesc uneori, însă va fi un element care te va ajuta să devii mai agreabil pentru că ceilalți te vor percepe ca responsabil.

Surse de informații:

  • https://core.ac.uk/
  • https://www.verywellmind.com/
  • https://www.psychologytoday.com/
  • https://www.edweek.org/
  • https://hbr.org/
  • https://www.forbes.com/
  • https://www.theguardian.com/
  • https://www.businessinsider.com/  
  • https://www.thehrdigest.com/