Ce inseamna un loc de munca sanatos?
Un loc de munca sanatos este cel mai probabil acel loc de munca in care presiunile asupra angajatilor sunt adecvate abilitatilor si resurselor lor; de asemenea, un loc de munca sanatos este asociat si cu nivelul de control pe care angajatul il are asupra muncii sale, precum si cu sprijinul pe care il primeste din partea celor care conteaza pentru el.
Un mediu de lucru sanatos este unul care presupune nu doar absenta unor conditii daunatoare, ci si conditii care promoveaza sanatatea. Acestea pot include:
- evaluarea permanenta a riscurilor pentru sanatate,
- furnizarea de informatii privind sanatatea si instruirea adecvata cu privire la problemele de sanatate,
- existenta disponibilitatii practicilor si a structurilor organizationale in promovarea sanatatii.
Un mediu de lucru sanatos este acela in care personalul face din promovarea sanatatii o prioritate si trateaza sanatatea drept o componenta esentiala a conditiilor de lucru.
Ce inseamna stresul la locul de munca?
- Stresul legat de locul de munca este raspunsul pe care angajatii il pot avea cand se confrunta cu solicitari si presiune care nu se potrivesc cunostintelor si abilitatilor personale si care reprezinta o provocare careia sunt nevoiti sa ii faca fata.
- Stresul la locul de munca se produce in numeroase circumstante, insa este adeseori agravat cand angajatii simt ca nu au sprijin din partea superiorilor sau colegilor, avand totodata un control redus asupra muncii pe care o presteaza.
- Exista uneori confunzia intre presiune sau provocare si stres si uneori acesta din urma este folosit drept scuza pentru practici negative de management.
Presiunea la locul de munca nu poate fi evitata in prezent, in contextul cerintelor tot mai mari ale mediului de lucru contemporan. Presiunea perceputa ca acceptabila de catre o persoana o poate mentine alerta, motivata, capabila sa munceasca si sa invete, in functie de resursele disponibile si de trasaturile personale. Totusi, cand acea presiune devine excesiva sau greu de gestionat poate determina stresul. Stresul poate deteriora sanatatea angajatilor si poate afecta performanta afacerii/companiei.
Stresul la locul de munca poate fi determinat de organizare deficitara a muncii (modalitatea in care ne desfasuram sarcinile de lucru, felul in care le gestionam), de desfasurarea efectiva a muncii (de exemplu, lipsa controlului asupra proceselor muncii), de managementul deficitar, conditiile de munca nesatisfacatoare si lipsa sprijinului din partea colegilor si a superiorilor.
Cercetarile arata ca cel mai stresant tip de munca este cel in care solicitarile sunt exagerate si presiunea nu se potriveste cu abilitatile si cunostintele angajatului; totodata, cel mai stresant tip de munca este cel care pentru angajat exista oportunitati limitate in a alege sau a-si exercita controlul, iar sprijinul din partea celorlalti este limitat. Este mai putin probabil ca angajatii sa experimenteze stres la locul de munca atunci cand solicitarile si presiunea lucrului intalnesc abilitatile si cunostintele acestora, cand angajatii au control asupra sarcinilor pe care le au de efectuat si cand primesc sprijin din partea superiorilor si colegilor.
Care sunt pericolele care pot genera stres la serviciu?
Situatiile care pot genera stress la locul de munca pot fi impartite astfel: cauze care tin de continutul muncii si cauze care tin de contextul muncii.
Cauzele legate de continutul muncii:
- Monotonia activitatilor de la locul de munca
- Sub-stimularea sau neinsemnatatea sarcinilor
- Prea mult sau prea putin de facut
- Munca sub presiune
- Munca solicitanta emotional
- Orele de lucru stricte sau inflexibile
- Programul de lucru prea lung
- Programul de lucru imprevizibil
- Organizarea nepotrivita privind lucrul in ture
- Lipsa de participare la luarea deciziilor
- Lipsa controlului asupra muncii effectuate
- Lipsa controlului asupra ritmului de lucru
- Lipsa controlului asupra metodelor si mediului de lucru
- Lipsa experientei
- Pregatirea neadecvata
Cauzele legate de contextul muncii includ:
- Nesiguranta jobului
- Lipsa oportunitatilor de promovare
- Supra sau sub-promovarea
- Munca apreciata ca avand “valoare sociala scazuta”
- Plata la bucata/plata in functie de rezultate
- Sisteme neclare sau nedrepte de evaluare a performantei
- Supracalificarea sau subcalificarea pentru respectivul job
- Rolul neclar/ roluri contradictorii in cadrul organizatiei
- Supervizare neadecvata, lipsita de consideratie sau sprijin
- Relatii deficitare cu colegii, bullying/hartuire si violenta
- Munca izolata sau solitara
- Comunicare deficitara
- Conducere deficitara
- Absenta regulilor privind comportamentul la locul de munca
- Absenta claritatii privind obiectivele, structurile si strategiile organizationale
- Solicitari contradictorii privind jobul si viata de familie
- Absenta sprijinului la serviciu pentru problemele de familie
- Absenta sprijinului acasa pentru problemele de serviciu
- Absenta regulilor si politicilor organizationale de suport a echilibrului munca-viata de familie
- Mediu fizic de munca neadecvat: prea cald/ rece, prea zgomotos, prea luminos, pozitii de lucru solicitante
Recunoasterea si respectul la serviciu: un drept uman fundamental
Stresul la locul de munca ramane deocamdata un concept vag pentru multi, desi subiectul este acoperit in fiecare an in numeroase publicatii.
A fi respectat si apreciat de ceilalti este unul dintre drepturile umane fundamentale. Prin urmare, oamenii pot suferi enorm din dorinta de a obtine acceptare si apreciere.
Cercetari recente in domeniul psihologiei sanatatii ocupationale arata ca numeroase experiente stresante sunt asociate, intre altele, cu ofense sau ridiculizare si excludere sociala. Astfel de experiente constituie o “ofensa la adresa sinelui”, care poate avea consecinte importante asupra sanatatii si starii de bine.
Pe de alta parte, aprecierea este unul dintre cei mai importanti factori care cresc motivatia si satisfactia, imbunatatind sanatatea si starea de bine.
Surse de informatie:
Afla mai multe despre:
Sindromul burnout, fenomen asociat contextului profesional