Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) si autoritatile de sanatate publica din intreaga lume iau masuri pentru a tine sub control pandemia de COVID-19. Pentru a limita cat mai mult raspandirea noului coronavirus, este nevoie ca toate sectoarele societatii noastre, inclusiv angajatorii si angajatii, sa se implice activ in a opri raspandirea acestei boli.
Centrul pentru Prevenirea si Controlul Bolilor (CDC) din Statele Unite ale Americii, dar si reprezentantii OMS au pus pe hartie mai multe recomandari menite sa previna si sa limiteze expunerea la locul de munca la boli respiratorii acute, inclusiv infectia cu noul coronavirus (COVID-19).
UPDATE
Incepand cu 9 martie 2022, tara noastra a iesit din starea de alerta impusa pentru a limita raspandirea infectiilor COVID-19. Acest lucru inseamna si ridicarea restrictiilor. Astfel:
- Se ridica obligativitatea carantinarii persoanelor contact direct sau care intra pe teritoriul tarii din zone cu risc
- Purtarea mastii nu va mai fi obligatorie pe strada si in spatiile inchise, dar va fi in continuare necesara si recomandata in spatiile deschise aglomerate, in mijloacele de transport in comun, in unitatile sanitare, gradinite, scoli, universitati;
- Se scot restrictiile de acces in diverse spatii publice (magazine, mall-uri, supermarket-uri, institutii publice)
- Se scot limitele de ora in privinta functionarii teraselor si restaurantelor
- Romanii sau cetatenii europeni care sosesc in Romania nu mai trebuie sa completeze certificatul PLF sau sa prezinte certificatul electronic COVID
In ceea ce priveste clinicile si spitalele Regina Maria, pacientii trebuie sa stie urmatoarele:
- Se recomanda purtarea mastii de protectie in clinici si spitale atat personalului medical si non-medical, cat si pacientilor, avand in vedere ca in aceste unitati medicale se afla persoane fragile, cu risc mai inalt de imbolnavire si de aparitie a complicatiilor
- In functie de fiecare caz, se poate mentine nevoia testarii pacientilor internati sau care au nevoie de proceduri medicale in ambulatoriu
- Se vor putea interna pacienti cu teste pozitive, in functie de decizia medicului curant sau a medicului de garda
- Personalul medical simptomatic va fi testat COVID-19, pentru luarea masurilor privind izolarea
- Numarul vizitatorilor in maternitati si spitale va fi in continuare limitat, insa spitalele vor crea un program de vizitare a pacientilor internati
- Se intrerupe triajul pacientilor in clinici si spitale la intrarea in locatii. Triajul si evaluarea pacientilor cu risc infectios se va desfasura conform normelor pre-COVID-19
- Se desfiinteaza zonele de izolare in policlinici. Se mentin politicile de izolare pentru cazurile infectioase, indiferent de natura acestora
Masuri recomandate angajatorilor pentru a preveni raspandirea COVID-19:
1. Incurajati activ angajatii bolnavi sa stea acasa!
- Angajatii care prezinta simptome de boala respiratorie acuta ar trebui sa stea acasa si sa nu revina la locul de munca atat timp cat au febra (peste 37,8 grade Celsius). Inainte de a reveni la serviciu, angajatii trebuie sa se asigure ca nu au mai facut febra cu cel putin 24 de ore inainte.
- Angajatii trebuie sa-si anunte seful direct si sa stea acasa daca sunt bolnavi.
- Amplasati afise care incurajeaza angajatii sa stea acasa atunci cand sunt bolnavi, tusesc si stranuta.
2. Asigurati-va ca politicile de concediu medical sunt flexibile si consecvente cu indrumarile de sanatate publica si ca angajatii sunt la curent cu aceste politici.
- Discutati cu reprezenatntii companiilor care furnizeaza intreprinderii dvs. angajati contractuali sau temporari despre cat de important este ca angajatii bolnavi sa stea acasa si incurajati-i sa dezvolte politici de concediu non-punitive.
- Nu solicitati angajatilor bolnavi cu afectiuni respiratorii acute concediile medicale, intrucat cabinetele furnizorilor de servicii medicale pot fi extrem de aglomerate si nu pot furniza documentele in timp util.
- Asigurati-va ca exista prevederi flexibile, care sa permita angajatilor sa ramana acasa pentru a avea grija de un membru bolnav al familiei. Angajatorii trebuie sa fie constienti de faptul ca mai multi angajati pot avea nevoie sa stea acasa pentru a ingriji copii bolnavi sau alti membri ai familiei decat in mod normal.
3. Separati angajatii care par bolnavi de restul colegilor.
Expertii CDC recomanda ca angajatii care par sa aiba simptome de boli respiratorii acute (tuse, dificultati in respiratie) la sosirea la serviciu sau care se imbolnavesc in timpul programului de lucru sa fie separati de colegi si sa fie trimisi acasa imediat. Angajatii bolnavi ar trebui sa-si acopere nasul si gura cu un servetel atunci cand tusesc sau stranuta.
4. Promovati regulile de eticheta si igiena mainilor.
- Asigurati-va ca exista suficiente cosuri de gunoi care pot fi folosite fara ca angajatii sa atinga capacele
- Instruiti-i pe angajati sa-si curete deseori mainile cu apa si sapun timp de cel putin 20 de secunde sau cu un produs igienizant pe baza de alcool care contine cel putin 70% alcool
- Furnizati sapun, apa si dezinfectant la locul de munca si asigurati-va ca exista suficiente recipiente in mai multe zone din cladire sau in salile de conferinte pentru a incuraja igiena mainilor.
- Asigurati servetele de unica folosinta, astfel incat suprafetele utilizate in mod obisnuit (de exemplu, clante, tastaturi, birouri) sa poata fi sterse de angajati inainte de fiecare utilizare.
5. Sfatuiti angajatii sa evite deplasarile inutile in strainatate.
- Indrumati angajatii sa evite pe cat posibil deplasarile in strainatate si sa verifice alertele de calatorie emise de Ministerul Afacerilor Externe inainte de a pleca in concediu sau intr-o deplasare in strainatate, astfel incat sa se asigure ca in tara in care vor calatori nu exista un focar de COVID-19
- Sfatuiti angajatii sa faca o autoevaluare a starii de sanatate, pentru a identifica eventualele simptome de boli respiratorii acute inainte de a incepe calatoria, sa-si anunte seful sau supervizorul si sa ramana acasa daca sunt bolnavi.
- Asigurati-va ca angajatii care se imbolnavesc in timp ce calatoresc sau in timpul unei deplasari in interes de serviciu stiu sa-si anunte supervizorul si medicul de familie pentru a primi sfaturi daca este necesar.
Masuri recomandate angajatilor pentru a preveni raspandirea COVID-19:
- Stati acasa daca aveti simptome de raceala: febra (peste 37,8 grade Celsius), tuse, dureri musculare, etc
- Asigurati-va ca locurile de munca sunt curate si igienice, deoarece suprafetele constaminate atinse de angajati reprezinta una dintre modalitatile de transmitere a noului coronavirus:
- Curatati si dezinfectati zilnic suprafetele si obiectele des folosite, cum ar fi: birouri, laptopuri, calculatoare, tastaturi, mouse, telefoane. Folositi dezinfectanti pe baza de clor si alcool (o concentractie de minimum 70% alcool)
- Spalati-va pe maini dupa ce intrati in cladirea in care lucrati si curatati-va des mainile cu apa si sapun. Igiena mainilor este cea mai buna masura de prevenire a raspandirii COVID-19.
- Acoperiti-va gura si nasul cand tusiti sau stranutati cu un servetel de unica folosita si aruncati-l dupa fiecare folosire. Daca nu aveti un servetel la indemana, tusiti sau stranutati in pliul cotului. O igiena respiratorie buna impiedica raspandirea COVID-19
- Nu atingeti gura, nasul si ochii daca nu aveti mainile igienizate.
Surse:
www.cdc.gov/coronavirus/
www.who.int
www.osha.gov
www.safeworkaustralia.gov.au
www.medicalnewstoday.com