De ce?
În primul rând pentru că un copil consumator de tehnologie este un copil sedentar. Iar pentru procesele de creștere fizico-psihice, atât de numeroase și de rapide în această perioadă, nimic nu e mai nociv decât sedentarismul. Au de suferit dezvoltarea mușchilor, sistemului osos, postura, apoi coordonarea neuromusculară, agilitatea, orientarea în teren, dar, dragi părinți, au de suferit și dezvoltarea mintală, inteligența. Oxigenarea cerebrală asociată cu mișcarea, în special în aer liber, ajută dezvoltarea mintală și reglează în mod natural comportamentul de somn, iar somnul adecvat este esențial pentru învățare.
Dezvoltarea afectivă - inteligența emoțională - este și ea afectată. Anii peri și post pandemici au arătat și celor mai îndărătnici (sau, în cazul de față, celor mai progresiști) că interacțiunea emoțională este în primul rând interacțiune directă. Niciun părinte nu ar considera că este satisfăcătoare interacțiunea digitală cu copilul său. Ca atare, cu toții putem înțelege că ceea ce se petrece în calitate de "socializare" pe rețelele sociale nu are calitatea emoțională reală și nu poate ține locul acesteia. Ceea ce domină experiența socializării online este comparația socială, aducătoare de bullying, anxietate și depresie, în special la pubertate și adolescență.
S-a demonstrat de mult și fiecare zi o re-demonstrează: copiii consumatori de digital și suprasaturați cu stimulare au o capacitate mai redusă de a se concentra, ca atare au și dificultăți de învățare.
Nu, dragi părinți, dinamismul de pe ecran nu se traduce direct în dinamism mental și nu ajută nici dezvoltarea inteligenței, după cum nu are cum să ajute în niciun fel dezvoltarea fizică. E drept că jocurile de strategie antrenează gândirea, dar, fiți onești: un copil mic nu înțelege jocurile de strategie și oricum, nici dacă este mai mare, nu le va acorda foarte mult timp. Cea mai mare parte a comportamentului tehnologic al copilului este pasiv, este:
- consum de video
- consum de jocuri simple
- consum de social media
Dacă te îngrijorează deja consumul de ecrane al celui mic, începe cu un soi de jurnal. Notează timp de o săptămână, inclusiv weekenduri, cât timp petrece cel mic cu diferite dispozitive. (La care se poate adăuga un x minute de care nu ai cum să știi: în pauze, înainte de a adormi etc).
Urmărește și ce anume face copilul cu telefonul sau computerul. Ce și cum accesează.
Majoritatea copiilor (și a adulților, de altfel), cum spuneam, sunt consumatori ai unui conținut care pe termen lung ajunge să îi consume. Totuși există un procent de copii care au o pasiune specială pentru jocuri și modul în care ele sunt concepute și funcționează, care intervin, programează, care au mereu câte un triumf creativ de câte ori se apropie de computer.
Sunt acei copii care sunt pasionați cu adevărat de tehnologie și care dezvoltă un talent special, devin foarte pricepuți. Este o vocație ca oricare alta și nu trebuie să le interzicem dezvoltarea. Totuși echilibrul între activități fizice și sedentare trebuie păstrat și la ei.
Atenție ce le oferim copiilor ca alternativă la consumul tehnologic. Da, trebuie să fim creativi și, da, implicați. Simplul fapt că am constatat că cel mic consumă prea multă tehnologie și am decis să facem ordine pur și simplu nu ajunge și se poate transforma în cel mai bun argument în favoarea atractivității tehnologiei pentru copil. În special nu folosiți retragerea accesului la tehnologie ca pedeapsă. Ceea ce află copilul astfel este că i se ia ceva prețios, deci că tehnologia e cu adevărat prețioasă. De aceea va face toate eforturile pentru a găsi alte modalități de a evada tehnologic - la școală, la prieteni cu părinți mai permisivi etc.
În loc de asta, limitați consumul în mod organic, fără să o anunțați ca pe un program punitiv și demonstrativ, impus cu autoritate.
Gândiți mereu consumul de tehnologie în contextul echilibrului familiei. Ce face tehnologia în familia voastră? Unde ați introdus-o pentru a vă ușura viața și unde a început să vă deranjeze?
Majoritatea părinților au folosit cândva device-urile drept babysitter. Vedem zilnic părinți, bunici și bone care folosesc device-uri pe post de suzetă pentru copiii cei mai mici. Cu ochii pe ecran, copilul se liniștește și nu face probleme într-un context social. Totuși problemele sunt și vor fi în altă parte. Nu faceți din asta un obicei. Copilul are nevoie de interacțiunea cu o persoană reală, are nevoie de un schimb afectiv cu persoana sa preferată. Nu îl păcăliți. Oferiți-i ce are nevoie.
Poate este "la îndemână" ca distracția preferată acasă să fie jocurile electronice, poate unele cât se poate de smart, poate chiar jocuri de playstation care implică un grad redus de mișcare. Poate e comod să nu mai ai "de dus" copilul la alte activități, când poate sta acasă "să se odihnească" jucându-se la playstation, timp în care părintele își vede de treabă, lucrând în continuare ca să câștige mai mulți bani pentru binele copilului și un playstation din ce în ce mai performant. "În fond stăm acasă împreună". Însă nu e atât de simplu, acest mod de joc este pentru copil în același timp suprastimulare și substimulare. Suprastimulare senzorială la nivel vizual/auditiv în special, dublată de substimulare motrice (iar prin motricitate se descarcă de obicei disconfortul nervos produs de suprastimulare). La nivel psihic acest lucru se traduce printr-o excitație nespecifică frustrată și nedescărcată, care va da naștere tantrumurilor și deficitelor de atenție și dezechilibrelor motrice mai târziu.
Poate că vi se pare la îndemână să aflați mereu unde este copilul dotându-l cu un smartphone cu dispozitiv de urmărire. Vă simțiți mai în siguranță, poate îi comunicați și lui că este mai în siguranță. Totuși pe termen lung, se instalează de ambele părți un soi de anxietate mediată de acest device. Trăirea nesiguranței și a autonomiei, cu aspectele ei inspiratoare, dar și anxietante, face parte și ea din viață și din procesul de creștere.
Pe scurt, nu suntem obligați să dotăm copilul permanent cu un smartphone pentru a-l supraveghea. În plus, știm deja că un smartphone vine cu tot felul de tentații, precum aplicații, jocuri, care consumă timpul și energia copilului și îi perturbă viața socială. Sigur, pot fi controlate - dar și acest control este o activitate care consumă timp și energie, care ar putea fi folosite mai bine și mai satisfăcător pentru toți membrii familiei.
Nu uitați, dragi părinți, că voi sunteți modelele în orice. E greu să limitați accesul copiilor la device-uri daca ei vă văd pe voi mereu butonând un device sau altul. În aceste condiții vor percepe orice restricție ca pe un soi de pedeapsă nedreaptă.
Nu limitarea ca atare ar trebui să fie obiectivul vostru, ci modelarea unui regim de viață de familie care să vă aducă vouă împlinire și copilului acel spațiu de creștere și dezvoltare cognitivă, motrice și afectivă de care are nevoie.
Gândiți sistemic, gândiți fiecare pas în contextul familiei. Aplicarea unor prevederi abstracte măsurate în număr de ore nu duce la nimic, de obicei nici nu se poate implementa pe termen lung dacă nu este susținută de ajustări ale programului de activități al întregii familii.
Nu limitați numărul de ore la device, calculând după tabele și impunând o cifră, chiar dacă vi se pare obiectiv, științific și la îndemână. Gândiți-vă că pentru un copil cu afectivitatea în plină dezvoltare și expansiune, orice număr e făcut să fie plusat și negociat. Stabiliți timpul de ecran astfel încât să fie delimitat de activități reale și plăcute copilului. "Poți să deschizi tableta până pun masa. Când ne așezăm împreună la masă o închizi. Dar nu vii mai bine să mă ajuți să tai salata?"
Oferiți-i mereu celui mic o alternativă în schimbul timpului de ecran. Dacă acesta implică o interacțiune plăcută cu părinții și/sau frații, ea are șanse să fie preferată butoanelor tabletei.
Dacă drumul de la scoală acasă durează o oră, iar copilul stă în mașină în timp ce tu conduci, poate preferi să stea cuminte pe smartphone-ul lui în timp ce te concentrezi la trafic. Poate fi și asta o opțiune, asigurându-te că acasă nu vă mai sta pe device-uri. Dar nu uita că el abia așteaptă să descarce sacul cu întâmplări și mai ales cu tensiuni afective acumulate la școală. Are nevoie de medierea părintelui. Nu trece peste acest moment, nu poate fi înlocuit de device. Nu o lua ca pe un timp consumat (desigur în scopul nobil de a sta cu copilul și a ajuta la dezvoltarea lui). Ia-o ca pe o șansă nesperată pentru propria ta sănătate mintală, dacă vrei, pentru umanitatea ta.
Gândește-te că ai șansa ca timp de o oră (de exemplu) să te desprinzi de cotidianul tău, de eterna ruminație a eternelor tale probleme, de gândurile tale negre și ai ocazia să întâlnești un interlocutor excepțional, amuzant, afectuos, care vine cu o perspectivă cu totul nouă asupra vieții. Nu este vreun coach, vreun speaker motivațional sau vreun show video, e chiar copilul tău! Ai șansa de a avea o interacțiune în care sentimentele sunt nu numai permise, ci binevenite, ai șansa să afli despre lumea lui, în care poți interveni pentru a o face și a-ți face lumea mai frumoasă, pentru a trăi cu sens. O pastilă de sănătate mintală stă alături de tine în mașină, deci bucură-te de ea - timp în care copilul tău se bucură de două ori și ajunge acasă în starea optimă, cognitiv și afectiv, pentru a trece la altă activitate.
Explorează și identifică din timp activități pe care le puteți face împreună, preferabil activități cu mișcare și/sau în aer liber. Integrează copilul firesc în ele.
Poate e un efort, implicând schimbări în programul întregii familii, dar din el toată familia are numai de câștigat. Iar acesta este cel mai bun mod de a preveni excesul de consum de device-uri. Ideea este simplă: îi oferă copilului o alternativă atrăgătoare la timpul de ecran. Atenție, este un efect care cere explorare și calibrare. Nu-i impunem copilului ce ne convine nouă, din diferite motive exterioare, ci căutăm ceva care să îi stârnească lui însuși motivația. Odată găsită această activitate, o putem folosi ca antidot pentru potențialele perioade de exces de device-uri.
Alte sfaturi și informații utile:
Pentru a profita la maximum de timpul petrecut pe ecran de copil:
- previzualizează conținutul pentru a te asigura că este adecvat
- încurajează emisiunile și programele educaționale fără reclame
- urmărește programele împreună cu copiii tăi și discută ce văd ei.
- limitați timpul pe rețelele sociale și discută cu copiii despre confidențialitate și siguranță online
- încurajează și modelează utilizarea tehnologiei care încurajează conectivitatea și creativitatea umană.
Telefonul poate avea setări care limitează timpul de utilizare pentru copii. Există aplicații care controlează timpul de utilizare pe anumite platforme și canale, care le permit părinților să aleagă cât timp poate fi urmărit conținutul. Cei mici sunt mai puțin înclinați să se supere când ecranul se închide dacă ei cred că tableta a făcut asta, nu părintele.
Academia Americană de Pediatrie (AAP) definește timpul petrecut pe ecran că orice timp petrecut urmărind ecrane, inclusiv smartphone-uri, tablete, console de jocuri, televizoare și computere. Când pandemia de COVID-19 a schimbat realitățile pentru multe familii, AAP a adăugat o excepție importantă la această regulă: conversația video interactivă cu familia și prietenii. Stabilirea unor obiceiuri sănătoase pe ecran înseamnă a crea echilibru, respectând în același timp faptul că tehnologia vă face întotdeauna parte din viața noastră.
Recomandări în timpul de ecran
Pentru sugari (0-2 ani)
Limitați strict utilizarea tuturor media digitale. Acestea includ activități „de fundal”, cum ar fi să ai televizorul deschis sau să foloseșți telefonul atunci când copilul tău se află în aceeași cameră, ceea ce poate perturba tipul de joc concentrat care este cel mai util pentru dezvoltarea creierului bebelușilor.
Apelurile video cu familia și prietenii aflați la mare distanță sunt totuși potrivite.
2-5 ani
Este adecvată până la o oră pe zi de programare de înaltă calitate, speciale pentru copii - ideal e să fie vizionate împreună cu părintele.
5-12 ani
Experțîi recomandă stabilirea unor limite clare în jurul timpului pe ecran, care să acorde prioritate somnului adecvat (9-12 ore) și activitățîi fizice (mai mult de o oră).
13 ani și peste
Pentru adolescenți, efectele negative ale timpului excesiv de pe ecran asupra bunăstării lor mentale și emoționale sunt bine documentate. Lucrează cu adolescentul tău pentru a stabili limite clare și un plan de familie care definește cât timp ar trebui să folosească ecranele, unde pot folosi ecrane și ce tipuri de conținut pot consuma. Prioritizează somnul adecvat (8-10 ore) și activitatea fizică (mai mult de o oră).
Experții subliniază, de asemenea, importanța monitorizării expunerii adolescentului în rețelele sociale și a supravegherii activităților lor online pentru a-l proteja de potențiale riscuri.
Surse de referință:
- https://hotnews.ro/cte-ore-petrece-un-copil-romn-n-fata-device-urilor-si-ct-de-des-consuma-fast-food-sportul-ar-trebui-pus-la-loc-de-cinste-n-viata-copiilor-48437
- https://hotnews.ro/comportamentul-copiilor-carora-li-se-reduce-timpul-in-fata-ecranelor-la-3-ore-pe-saptamana-se-imbunatateste-cand-apar-efectele-benefice-1753647
- https://www.g4media.ro/studiu-timpul-petrecut-in-fata-ecranelor-este-legat-de-intarzieri-in-dezvoltarea-copiilor-mici.html
- https://m.digi24.ro/stiri/externe/norvegia-creste-limita-de-varsta-minima-pentru-accesul-la-retelele-sociale-masura-are-ca-scop-protejarea-copiilor-2980155
- https://m.dcnews.ro/suedia-recomanda-interzicerea-accesului-la-ecrane-pentru-copiii-sub-2-ani-ce-limitari-sunt-si-pentru-celelalte-varste_970296.html