Evaluarea neuropsihologica este un tip special de evaluare necesara in situatii specifice. In cazul copiilor, evaluarea neuropsihologica se face atat la solicitarea directa a parintilor, cat si la recomandarea unui medic.
Evaluarea neuropsihologica la copil presupune 3 etape importante:
1. Culegerea informatiilor (interviul de anamneza cu parintii)
In procesul de evaluare se folosesc informatii utile din surse multiple si contexte diverse (obtinute prin intermediul si cu acordul parintilor):
- Intervievarea parintilor
- Analiza unor materiale personale ale copilului (desene, picturi, modelaje, caietul de teme si alte documente scolare etc) sau a fotografiilor si materialelor video cu momente importante din viata copilului, daca sunt disponibile
- Solicitarea de informatii de la alte persoane relevante (ex: cadre didactice, alte persoane de ingrijire) prin intermediul unor chestionare standardizate
De asemenea, parintii pot fi rugati sa completeze formulare standardizate de evaluare a dezvoltarii psihomotorii, a comportamentului si starii emotionale, a abilitatilor adaptative ale copilului. Toate aceste informatii sunt extrem de utile in formularea corecta a concluziilor evaluarii si a recomandarilor de interventie.
2. Evaluarea directa a copilului de neuropsiholog atat prin observatie directa, cat si prin aplicarea unor teste specifice. Testele vor fi selectate in functie de ipotezele psihodiagnostice rezultate din interviul de anamneza, dar si de cerintele specifice ale medicului care a solicitat acest tip de evaluare, in functie de problema specifica a copilului.
Neuropsihologul va adresa anumite intrebari copilului si ii va cere acestuia sa execute anumite cerinte, sub forma de joc. Testele de evaluare sunt foarte atractive si includ materiale care trezesc interesul copiilor. In general, copiii se simt bine si indeplinesc cu placere cerintele psihologului, neavand senzatia ca sunt testati. Chiar si copiii care au dificultati de limbaj pot comunica cu usurinta intrucat foarte multe teste psihologice sunt non-verbale (folosesc imagini sau obiecte).
3. Emiterea raportului de evaluare neuropsihologica, realizat dupa analiza datelor, construirea profilului neuropsihologic al copilului, formularea concluziilor.
Cat dureaza evaluarea neuropsihologica a unui copil?
Pe langa anamneza (interviul cu parintii), evaluarea directa a copilului presupune un numar de 2 pana la 5 sedinte de evaluare, in functie de: varsta copilului, natura solicitarii si complexitatea diagnosticului. De obicei, nu este recomandat ca parintii sa asiste la protocolul de evaluare intrucat pot afecta starea psihica si performanta copilului prin prezenta lor sau reactiile pe care le pot avea la raspunsurile copilului. Totusi, in anumite situatii, numai la recomandarea neuropsihologului, prezenta parintilor este benefica pentru copil.
Ce anume se evaluaza?
Instrumentele de evaluare neuropsihologica (teste, chestionare, scale etc) sunt concepute de specialisti de renume, au recunoastere internationala si au la baza numeroase cercetari si studii clinice pentru validare, masurand urmatoarele tipuri de abilitati:
- Inteligenta (verbala, non-verbala si totala)
- Rationamentul si rezolvarea de probleme
- Atentia si memoria
- Functionarea executiva (inhibitia si autocontrolul, planificarea si organizarea)
- Viteza de procesare mentala
- Limbajul (receptiv si expresiv, verbal si non-verbal)
- Abilitatile academice (scris, citit, calcul si rationament matematic)
- Perceptia vizuala si auditiva
- Abilitatile senzoriomotorii (controlul asupra miscarilor mainilor si coordonarea ochi-mana)
- Procesarea si integrarea senzoriala
- Starea afectiva (depresie, anxietate etc)
- Comportamentul (agresivitate, impulsivitate, hiperactivitate etc)
- Abilitatile sociale si emotionale
- Functionarea adaptativa
Posibilitatea de a evalua toate aceste abilitati depinde atat de varsta, cat si gradul de cooperare al copilului. Prin urmare, in cazul copiilor foarte mici sau care nu vorbesc inca, evaluarea neuropsihologica este limitata la comportamentele si reactiile observate atat direct de psiholog, cat si de parinti (in baza unor chestionare standardizate).
Text: Psih. Monica Bolocan, Psiholog clinician si educational, Consultant in dezvoltarea copilului