Calmul la birou, greu de menținut
Instiutul American dedicat Stresului a efectuat un studiu care spune că 80% dintre angajați s-au declarat stresați la birou, iar 25% au simțit că vor să țipe sau să se manifeste vocal din cauza stresului. 14% dintre americanii care lucrează mai spun că în ultimul an au simțit măcar o dată că vor să lovească un coleg, însă nu au făcut-o, iar 9% lucrează în medii în care au fost martori la acte de violență la birou.
Și un studiu efectuat de cei de la Calm arată că 45% dintre angajații altfel sănătoși ajung să dezvolte depresie și anxietate din cauza stresului de la birou, asta în timp de 68% dintre angajatori nu reușesc să le asigure condiții sau suport pentru a reduce sentimentele negative la locul de muncă.
În acest context, calmul la birou pare să fie o „marfă scumpă”, iar cum reușesc angajații să-l gestioneze poate însemna diferența dintre echilibru și afectarea sănătății. Un studiu publicat pe portalul științific Jama Network notează că bărbații care trec prin accese de furie au de două ori mai multe șanse să facă un accident vascular decât bărbații care rămân calmi. Institutul American al Stresului menționează și că atunci când ne enervăm tindem să regresăm și să nu mai ținem cont că îi rănim pe ceilalți. Pentru lideri este cu atât mai important să-și mențină calmul pentru că oricât de bine s-ar comporta în restul timpului, angajații nu le vor uita accesele de furie.
Experții Universității Deakin explică faptul că predispoziția spre calm este influențată de mai mulți factori, inclusiv de cei genetici, de personalitatea individului sau de factori cognitivi cum ar fi percepția asupra mediului înconjurător, biasurile cognitive și tiparele de gândire. Chiar dacă la birou stresul e inevitabil, cercetătorii spun că menținerea stării de calm este mai ușoară atunci când învățăm să identificăm semnele incipiente ale faptului că ne enervăm sau ne simțim stresați. De obicei, când reacționăm în feluri care ne perturbă calmul o facem pentru că percepem, conștient sau nu, anumite contexte ca fiind pericole, așa că ne simțim copleșiți și nu rămânem în starea de calm.
Cei de la Calmer spun că de obicei ajungem să ne pierdem calmul din cauză că nu gestionăm corect reacția corpului nostru la stres. Entrepreneur completează și spune că în mediul profesional, atunci când ne întâlnim cu o situație stresantă, intrăm în panică sau ne enervăm. Însă, în cazul liderilor, aceste reacții pot face foarte mult rău și le pot afecta nu doar sănătatea, ci și capacitatea de a acționa cu „mintea limpede” pentru a găsi cele mai bune soluții.
Cum îți menții calmul
Să rămâi calm în absolut toate situațiile de care te lovești la birou este o utopie, iar să nu arăți nicio emoție și să fii un exemplu de echilibru poate părea, uneori, ciudat pentru ceilalți. Totuși, să te menții calm este esențial dacă vrei să-ți păstrezi profesionalismul și să nu lași prea multe lucruri care să te afecteze. Iată ce poți face ca să-ți menții calmul la birou, atunci când situația o cere:
Acordă-ți timp. Încearcă să nu reacționezi impulsiv, să-ți acorzi timp să procesezi ceea ce se întâmplă și să te gândești care sunt soluțiile. În acest fel vei aborda situația cu calm, nu sub emoția momentului.
Respiră. Poate cel mai frecvent sfat atunci când e vorba de calm este să-ți reglezi respirația. Atunci când te enervezi sau intri în panică și ritmul respirației se modifică și îți alterează starea. Respiră adânc de mai multe ori, iar asta te va ajuta să rămâi calm și echilibrat. Poți folosi chiar exerciții de yoga sau meditație care să te ajute și să îți crească puterea de concentrare.
Stil de viață sănătos. Dacă ai un stil de viață sănătos, îți va fi ușor să rămâi calm. Somnul suficient, mesele sănătoase și mișcarea te vor ajuta să gestionezi mai bine momentele de stres, mai ales că lipsa somnului este unul dintre factorii principali care predispune la irascibilitate.
Ai încredere în tine. Uneori, ceea ce ne împiedică să rămânem calmi în situațiile profesionale este faptul că ne îndoim de propriile capacități de a le face față. Încearcă să-ți amintești că ai fost angajat pentru că organizația știe că poți face față sarcinilor pe care le ai de făcut. În plus, trece mental în revistă ce succese ai înregistrat în trecut, iar ele te vor ajuta să-ți amintești că, de fapt, poți face față cu bine provocărilor.
Meditație. Un studiu al Harvard citat de Institutul American dedicat Stresului arată că după 8 săptămâni de meditație hipocampusul (regiune cerebrală responsabilă cu controlul emoțiilor) participanților s-a dezvoltat, iar în regiunea amigdalei cerebrale (responsabilă cu reacțiile de stres) au fost identificate mai puține celule cerebrale. Aceste lucruri se traduc prin faptul că participanții au devenit mai calmi.
Organizează-te. Organizează-ți eficient sarcinile de pe parcursul zilei sau săptămânii ca să scazi șansele să-ți pierzi calmul pentru că te simți copleșit. În acest fel vei putea avea și o imagine de ansamblu mai bună legată de proiecte și timpul pe care îl ai la dispoziție pentru a le îndeplini.
Gândește-te la rezultate. Încearcă să faci un pas înapoi și să vezi care este obiectivul pe care trebuie să-l atingi și ce rezultate obții dacă îți pierzi calmul. Vei constata rapid că e în dezavantajul tău să nu rămâi calm, iar asta te-ar putea ajuta să te echilibrezi pentru a atinge mai ușor rezultatul pe care îl urmărești.
Pune întrebări. Înainte să te enervezi sau să ai o reacție emoțională puternică față de o situație, încearcă să afli toate detaliile. Pune întrebări și lămurește toate aspectele, s-ar putea ca la final să constați că te-ai fi enervat degeaba sau că soluția e mai simplă decât părea la început.
Rămâi fidel principiilor. Pentru că nu vei putea scăpa total de situațiile care îți pun la încercare calmul, încearcă să rămâi fidel principiilor. Urmează-ți valorile în orice situație, astfel încât chiar și atunci când nu ești calm să reflecți lucrurile în care crezi, astfel încât să rămâi un lider coerent.
Realism. Uneori, atunci când trecem printr-o situație tensionată, ceilalți sau noi înșine avem pretenții exagerate sau o viziune distorsionată a realității. Încearcă să rămâi rațional, să analizezi datele și informațiile pe care le ai, apoi să reacționezi în consecință. Asta te va feri de reacții impulsive.
Socializare. Consultarea sau discuțiile cu colegii te-ar putea ajuta să rămâi mai calm pentru că vei simți că ceilalți te sprijină și vei avea acces și la punctul lor de vedere. Găsește-ți un coleg de care să te apropii și cu care să te simți confortabil ca să poți discuta atunci când e necesar.
Limitează consumul de cofeină. Cofeina este un simulent care ar putea să-ți perturbe calmul sau să te împiedice să ți-l menții, atunci când situația o cere. Analizează-ți reacțiile și limitează consumul de cofeină, dacă este nevoie.
Fii răbdător. Învață să ai răbdare cu tine și cu ceilalți, iar asta te va ajuta să fii mai calm. Amintește-ți că lucrurile nu trebuie să iasă mereu așa cum ți le imaginezi, iar ceilalți nu trebuie să acționeze exact cum te aștepți. Odată ce ai înlăturat aceste filtre, îți va fi mai ușor să nu reacționezi nepotrivit.
Ia o pauză. Dacă ai încercat totul, dar nimic nu te ajută să fii mai calm, ia o pauză. Fie că alegi să îți iei restul zilei liber sau optezi pentru un concediu mai lung, timpul liber te va ajuta să te reechilibrezi și să revii cu forțe proaspete. Dacă niciuna dintre aceste două variante nu este fezabilă, atunci poți încerca chiar să găsești o sală liberă și liniștită la birou și să te retragi acolo pentru câteva zeci de minute ca să te calmezi.
Surse de informații:
- https://www.researchgate.net/
- https://www.stress.org/
- https://this.deakin.edu.au/
- https://info.calm.com/
- https://www.thoughtfulleader.com/
- https://jamanetwork.com/
- https://www.entrepreneur.com/
- https://www.indeed.com/
- https://content.wisestep.com/
- https://www.forbes.com/