Alege sectiunea

EDU.REGINAMARIA.RO

Cum să gestionezi concedierile, atunci când ele se întâmplă

Articol de Andreea Bădoiu Editor
gestionez
Instabilitățile economice si sociale aduc numeroase concedieri la nivel global, iar marile companii au început să dea afară valuri de angajați. O concediere nu e niciodată un moment plăcut indiferent de numărul de disponibilizați, dar mai ales dacă acest lucru se întâmplă cu un număr mai mare de angajați. De aceea, managerii și liderii au nevoie să învețe să gestioneze aceste momente, ca activitatea companiei să nu fie perturbată.

Angajații concediați sunt predispuși să-și dea demisia de la alte locuri de muncă

Un raport din august 2023 făcut de Challenger, Gray & Christmas arată că pe piața de muncă americană s-a înregistrat o creștere a concedierilor de 267% față de luna august 2022 – în august 2023 companiile au dat afară 75.151 de angajați americani. Tot raportul mai spune că firmele americane au avut planificat pentru anul trecut aproape 600.000 de concedieri doar în prima jumătate a anului, cu 210% mai mult decât în prima jumătate a lui 2022, iar 30 de industrii au înregistrat concedieri mai intense în 2023 decât în anul precedent, în perioadele analizate.

Acest context nu a fost singular, companiile de tehnologie și din alte domenii din toată lumea au făcut și ele disponibilizări. Asta a creat nu doar incertitudine în rândul angajaților care au trebuit să-și gestioneze propriile temeri față de o posibilă concediere, ci și nevoia ca liderii, specialiștii HR și managerii să administreze eficient disponibilizările ca să nu creeze crize în interiorul organizațiilor. Cum companiile încep acum să se recalibreze după ce a însemnat pandemia și măsurile luate în ultimii ani, este posibil ca tendința concedierilor să continue și pe viitor.

Discuția prin care șefii trebuie să-și informeze angajații că vor face concedieri din cauza dificultăților economice sau de altă natură este una dintre cele mai dificile sarcini din leadership, mai ales că de ea nu depinde doar poziția celor vizați, ci și cariera acestora, încrederea în sine sau chiar situația familială. Pierderea sursei de venit poate înseamna, deci, mult mai mari dificultăți decât ar putea părea la prima vedere. De aceea, liderii și managerii au nevoie să privească situația nu doar din perspectiva beneficiilor companiei care dă afară unul sau mai mulți angajați, ci și dintr-o perspectivă empatică pentru situația celor afectați.

Wisconsin School of Business susține chiar că o concediere poate face un angajat mai susceptibil să-și dea demisia din locuri de muncă viitoare. Astfel, specialiștii spun că angajații concediați sunt cu 56% mai predispuși să-și dea demisia oricând în viitor și cu 65% mai predispuși să plece de la job-ul la care se agajează imediat după o concediere.

De asemenea, pentru angajații care trec prin disponibilizări succesive, fiecare concediere crește predispozitia spre demisie din viitor, deși specialiștii menționează că pe măsură ce disponibilizările se acumulează efectul lor negativ pe termen lung scade. De asemenea, concedierea mai are ca efect faptul că angajații care au deja un loc de muncă își vor căuta mereu alternative și pot chiar să își dea demisia pentru a accepta oferte de job pe care nu le-au solicitat neapărat, dar care le-au fost oferite. Pe scurt, angajații care au trecut prin concedieri repetate nu sunt doar mai nesiguri pe ei, ci această nesiguranță îi poate face chiar mai puțini fideli organizației din care fac parte.

Forbes notează și ei că deși în ultimii aproximativ 30 de ani consensul era ca organizațiile să trateze discret concedierile, adică discuțiile să rămână doar între manager, angajat și specialistul în resurse umane, acum lucrurile s-au schimbat, mai ales că în ultimul an multe companii au făcut concedieri în masă, mult mai vizibile și cu un mai mare potențial de impact negativ atât pentru oameni, cât și pentru organizații.

Tipuri de concediere

Organizațiile fac de obicei concedieri pe baza a două direcții: eficiență (redresare sau îmbunătățire a situației financiare a organizației prin concedieri) sau strategie (concentrarea pe anumite arii de business în detrimentul altora). Asta scriu cei de la Bamboo HR care fac și o tipologie a concedierilor:

  • Concedierile tradiționale. De obicei involuntare, se pot întâmpla din cauze financiare, reduceri de buget sau schimbări operaționale și nu sunt întotdeauna permanente, în sensul că organizația poate face reangajări ulterior, când situația se remediază.
  • Reduction in Force (RIF, sau concedierile forțate, drastice). Organizația elimină posturi sau departamente de care nu mai are nevoie și face schimbări substanțiale în organizație, în bugetul sau în strategia ei. De obicei, concedierile de aceste gen sunt definitive.
  • Concedierile în masă. Apar când o corporație disponibilizează un număr foarte mare de oameni în același timp. De obicei aceste concedieri sunt alimentate de rațiuni economice și permit companiei să se mențină pe „linia de plutire”. Uneori, după ce lucrurile se îmbunătățesc, unii dintre angajații concediați pot să revină pe alte posturi sau în alte departamente.

Cum gestionezi concedierile

Nimănui nu-i place să fie în poziția de a anunța un angajat sau mai mulți că vor fi concediați, dar realitatea „din teren” este că managerii și liderii sunt adesea puși în acestă situație. Iată cum ar putea fi navigat momentul, ca să nu aibă efecte negative pe termen lung nici asupra companiei, nici asupra celor vizați:

  • Alternative. Înainte să faci concedieri, încearcă să explorezi toate celelalte alternative. Cea mai importantă resursă a unei companii sunt oamenii, așa că dacă există soluții care să nu însemne disponibilizări, dar să rezolve problema, este de preferat să te concetrezi pe ele.
  • Transparență. Dacă știi că situația este gravă și că este posibil ca în viitorul apropiat să existe concedieri, fii transparent. Comunică cu angajații, spune-le că sunt probleme și explică-le de ce concedierile în anumite arii ar putea deveni realitate. În acest fel, atunci când vei apela la ele, vestea nu vine din senin, iar oamenii vor fi avut măcar un timp de pregătire.
  • Pregătire. Adesea, managerii lucrează strâns multă vreme cu echipele lor, așa că disponibilizările îi pot afecta și pe ei, după ce au investit un timp îndelungat să creeze echipe. Pregătește-te, gândește-te ce spui și nu te teme să recunoști că e complicat. În cazul unei concedieri, nu doar aspectele administrative sunt importante, ci și cele emoționale.
  • Politici clare. De obicei, orice organizație are nevoie de politici și proceduri clare în cazul concedierilor. Dacă nu există încă așa ceva, roagă departamentul de resurse umane să pună la punct un ghid în acest sens, care să țină seama nu doar de interesele companiei, ci și ale angajaților demiși.
  • Redu stresul. Dacă știi sigur că vei concedia unii angajați, încearcă să nu îi anunți din senin, direct în întâlnirea în care îi concediezi. Poți să le scrii personal cu câteva zile înainte ca să-i pregătești sau, dacă sunt mai mulți, încearcă să ai o întâlnire cu fiecare, dar în aceeași zi, apoi planifică rapid și interviurile de exit. Dacă vei concedia angajații pe rând, la intervale relativ scurte de timp, dar brusc, restul echipei va sta într-o tensiune continuă pentru că fiecare se va întreba dacă el va fi următorul disponibilizat.
  • Sprijin. Nu e niciodată plăcut să-ți pierzi jobul, așa că oferă angajaților pe care îi concediezi sprijin, chiar și dacă mai stau doar puțin timp în companie. Comunică uman și sincer, încearcă să întrebi în jur dacă există alte oportunități de job printre cunoștințele tale și inspiră celor pe care i-ai concediat încrederea că sunt buni profesioniști, că vor găsi de muncă pentru că abilitățile lor sunt valoroase. Poți scrie chiar scrisori de recomandare sau de apreciere, ca să le fie utile la viitoarele interviuri sau poți păstra legătura cu ei și după ce pleacă.
  • Ascultă. Nu face din procesul de concediere un monolog. Lasă-l și pe celălalt să vorbească, să-și exprime opiniile și temerile și încearcă să-i înțelegi punctul de vedere. Nu uita că trece printr-o situație dificilă, așa că un manager sau un lider care e interesat de nevoile lui și de ce are de spus ar putea să facă diferența la nivelul sprijinului moral.
  • Beneficii. Pune la punct strategii care să ofere angajaților disponibilizați beneficii din partea organizației. Fie că e vorba de salarii compensatorii, anunțarea concedierii cu un timp mai mare decât obișnuit înainte ca să aibă timp să-și caute altceva sau alte avantaje, toate vor fi de ajutor în momentul în care concedierea se întâmplă și vor fi un semn că organizației îi pasă de oamenii ei.

Surse de informații:

  • https://business.wisc.edu/
  • https://www.researchgate.net/
  • https://www.cnbc.com/
  • https://www.forbes.com/
  • https://trainingmag.com/
  • https://www.bamboohr.com/