Probabil fiecare dintre noi s-a confruntat, la un moment dat, cu situația în care cineva cunoscut a trecut printr-o situație de criză, în care a avut nevoie urgentă de ajutor.
Fie că ești membru al familiei, coleg sau prieten apropiat, cunoașterea unor tehnici de acțiune pentru astfel de situații, poate face diferența.
O criză psihologică semnifică un dezechilibru, persoana resimțind incertitudine și frică puternică.
Caracteristicile unei persoane aflate în criză psihologică includ stări de iritabilitate, dificultăți de concentrare, anxietate, lipsă de control al emoţiilor, crize subite de plâns, izolare socială, agresivitate crescută, scăderea performanțelor profesionale, neglijare proprie.
Să luăm în calcul următorul exemplu. Un coleg de echipă a devenit mult mai irascibil în ultimul timp, mănâncă singur în pauza de masă, deși până acum era încântat de socializare, nu își poate duce până la capăt proiectele, întârzie la serviciu, și, într-o zi, s-a închis în birou, plângând și spunând că el nu mai poate și nu vrea să mai continue așa.
Cum intervenim?
Este extrem de important să asigurați persoana că ceea ce simte este valid. Încercați să o ascultați într-o manieră activă și atentă, fără să interveniți de prea multe ori în discuție și fără să existe o atitudine critică sau judecativă.
Comunicaţi calm, clar, scurt, nu daţi ordine (hai ieși din cameră să vorbim) și nu etichetați (ești enervant și ne deranjezi pe toți). Conferiţi-i siguranţa că este auzită, simţită, înţeleasă și păstrați o atitudine sinceră și onestă.
Ajutaţi persoana să-şi identifice şi să exprime emoţiile şi gândurile, validând că ceea ce simte și gândește este firesc și uman (este firesc să te simți așa, probabil și eu aș simți/gândi la fel dacă eram în locul tău).
După ce vedeți că situația s-a mai dezamorsat, putem interveni prin a învăța persoana să folosească tehnici de distragere a atenţiei, exerciţii de respiraţie și tehnici de ancorare în momentul prezent. Este foarte important să rămâneţi cu persoana până se linişteşte.
După ce a trecut momentul critic, rugați persoana să apeleze la cineva de încredere (un membru al familiei/un coleg), pentru a nu rămâne singur în ziua respectivă. Ar fi indicat, de asemenea, să ajutați persoana să caute ajutor specializat (medic, psiholog, psihiatru).
Îi puteți explica că aceștia au pregătire specializată pentru tratarea problemelor emoționale și comportamentale și împreună pot învăța metode și tehnici de a gestiona cu succes provocările.