Daca aveti un copil diagnosticat cu hidrocefalie care a suferit o interventie neuro-chirurgicala, este important sa stiti ca urmeaza o etapa foarte importanta in care este necesara evaluarea periodica a dezvoltarii copilului pentru a interveni la timp in remedierea eventualelor intarzieri.
Ce presupune aceasta etapa?
Evaluarea neuropsihologica a copilului
In primul rand, psihologul clinician specializat in dezvoltarea copilului va evalua copilul din punct de vedere al dezvoltarii pe sase arii majore de competente:
- Dezvoltare fizica si Motricitate (fina, grosiera)
- Limbaj si Comunicare (verbala, non-verbala)
- Functii cognitive (rationament, atentie, memorie, viteza de procesare, inhibitie si autocontrol etc)
- Abilitati sociale
- Abilitati de autonomie personala
Copilul dumneavoastra este comparat cu standardele de varsta pentru fiecare arie evaluata (mai exact, lista de comportamente si abilitati specifice unei dezvoltari neuropsihice tipice fiecarei etape de varsta).
Pentru fiecare etapa de varsta, inca de la nastere, exista instrumente specifice de evaluare neuropsihologica a copiilor. Cu cat copilul este mai mare, cu atat se pot obtine mai multe informatii si complexitatea procesului de evaluare creste.
In cazul copiilor prescolari si scolari este evaluata si detinerea “prerechizitelor scolaritatii” - mai exact masura in care micutul detine competentele care vor sta la baza abilitatilor de scris-citit si calcul matematic de mai tarziu - precum si functiile cognitive importante care stau la baza abilitatilor de invatare. Avand in vedere ca in cazul copiilor cu hidrocefalie pot fi afectate functiile senzorio-motorii si perceptiv-vizuale, atat de importante in procesul de scris-citit, aceasta evaluare este absolut necesara pentru a putea lua din timp masurile necesare!
Construirea Planului de Interventie Individualizata (PII) si implementarea acestuia
PII este conceput de psihologul clinician dupa profilul de dezvoltare al copilului dumneavoastra. Nu toti copiii sunt afectati la fel de hidrocefalie. Unii prezinta dificultati doar in una sau doua ariii de dezvoltare in timp ce altii sunt afectati pe mai multe arii.
Odata identificate intarzierile in dezvoltare, va sunt recomandate masurile necesare pentru remedierea acestora. Masurile pot include atat terapii specifice de recuperare neuro-psiho-motorie cat si activitati de stimulare pe care sa le faceti dumneavoastra acasa cu copilul. Aceasta este etapa cea mai importanta pentru recuperarea si dezvoltarea copilului si necesita atat un efort sustinut si constant din partea familiei cat si colaborarea permanenta cu specialistul pentru urmarirea dezvoltarii copilului.
Printr-o intelegere corecta a domeniilor de dezvoltare in care copilul cu hidrocefalie ar putea intampina dificultati, parintii pot interveni intr-o etapa timpurie si isi pot ajuta copilul sa isi depaseasca limitele si sa isi atinga potentialul sau real.
Text: Psih. Monica Bolocan, Psiholog clinician si educational specializat in dezvoltarea copilului