Alege sectiunea

EDU.REGINAMARIA.RO

Contuzia cerebrala la copii - implicatii neuropsihologice

Articol de Psiholog Monica Bolocan

Loviturile la cap sau socurile traumatice care duc la miscari bruste, violente sau zdruncinaturi puternice ale capului pot determina o contuzie cerebrala (o forma de traumatism cerebral inchis), afectand functionalitatea temporara a creierului. Chiar daca simptomele sunt minore, contuzia cerebrala poate afecta functionarea cognitiva a copilului pe termen lung. In toate cazurile, este necesar un consult medical de specialitate (neurochirurg) pentru determinarea tipului si gradului de severitate a contuziei.

Chiar daca micutul nu isi pierde cunostinta dupa un soc traumatic sau o lovitura la cap, este important ca parintii sa fie atenti la aparitia urmatoarelor simptome, impunandu-se anuntarea de urgenta a medicului atunci cand acestea se manifesta:

Imediat dupa producerea incidentului traumatic

  • Are o durere severa de cap sau durerea se inrautateste
  • Este deranjat de zgomote si lumini
  • Are dificultati de concentrare a atentiei
  • Are dificultati de a vorbi sau de a pronunta cuvintele
  • Are reactii lente sau chiar perioade de absenta psihica
  • Devine nervos, iritabil sau are modificari de comportament
  • Este somnoros sau obosit in mod nejustificat
  • Are probleme cu vederea (vede in ceata, dublat, sau vede puncte luminoase etc)
  • Aude un tiuit in urechi (tinitus)
  • Nu isi poate aminti accidentul sau ce s-a intamplat inainte de accident
  • Are dificultati in a-si folosi mainile, picioarele sau devine neindemantic
  • Este ametit, confuz sau are stari de lesin
  • Vomita
  • Are scurgeri de lichid din nas sau urechi
  • Are convulsii

In perioada urmatoare producerii incidentului traumatic

In cazul producerii unei contuzii cerebrale, chiar si minore, parintii trebuie sa ia anumite masuri de protectie a copilului in urmatoarele 24 sau chiar 72 de ore. Unele simptome pot aparea chiar si la cateva zile sau saptamani de la incident, chiar daca imediat dupa lovire copilul nu a manifestat astfel de probleme.

IMPORTANT: parintii trebuie sa fie atenti la orice comportament care este DIFERIT fata de starea obisnuita de a se comporta a copilului de dinainte de accident.

Iata care sunt cele mai importante modificari comportamentale care necesita a fi urmarite cu atentie si sesizate imediat medicului:

Simptome fizice:

  • Stare de oboseala permanenta
  • Dureri frecvente de cap
  • Diminuarea nivelului activitatii
  • Ameteala
  • Sensibilitate crescuta la zgomot si lumina
  • Oboseste mult mai repede
  • Apar perturbari de somn (cosmaruri, insomnii etc) si de apetit alimentar

Modificari de comportament sau de personalitate:

  • Se supara mult mai usor
  • Este ingrijorat sau abatut
  • Petrece mai mult timp singur
  • Este impulsiv
  • Are dificultati in a-si urma programul si rutina zilnica (la scoala, acasa)
  • Devine suparacios si certaret cu ceilalti

Modificari la nivel cognitiv (inclusiv abilitati de invatare):

  • Are dificultati in a se concentra si a ramane la subiect
  • Invata cu greutate informatia noua
  • Este dezorganizat
  • Uita
  • Face alegeri gresite
  • Are dificultati de rezolvare a problemelor uzuale
  • Nu intelege si nu urmeaza corect instructiunile sau cerintele primite
  • Poate face un singur lucru odata
  • Are nevoie de mai mult timp pentru a intelege informatiile
  • Gandeste mai incet, raspunde mai lent
  • Ramane fixat la cate o idee si face greu tranzitia catre alt subiect

Este necesar ca parintii sa monitorizeze comportamentul copilului si la scoala (la ore, la sport, in pauze), de aceea se impune o colaborare stransa cu cadrele didactice care trebuie sa sesizeze imediat orice schimbare de registru comportamental sau afectiv al copilului. Intrucat comportamentele mentionate se regasesc si in alte afectiuni psihice, este necesara o evaluare psihologica clinica pentru a identifica sursa corecta a schimbarilor din comportamentul si starea afectiv-emotionala a copilului.

Text: Psih. Monica Bolocan, Psiholog clinician si educational specializat in dezvoltarea copilului