Alege sectiunea

EDU.REGINAMARIA.RO

Aprecierea: „Secretul”

Articol de Andreea Bădoiu Editor
aprecierea
Chiar dacă în mediul profesional aprecierea pe care o oferi angajaților poate lua multe forme, consensul este că atenția și grija cu care îți tratezi angajații se reflectă în performanță și stare de bine la birou. De altfel, liderii care nu se tem să-i aprecieze pe ceilalți pentru munca lor au echipe mai unite și mai dispuse să depună efort, atunci când situația o cere.

Aproape 7 din 10 angajați nu se simt apreciați la locul de muncă

Piața muncii din prezent înseamnă nu doar dinamism, ci și o concurență din ce în ce mai mare. În acest context, organizațiile care nu se disting prin beneficii și grijă față de angajați, ajung repede să-și piardă relevanța. Una dintre cele mai ușoare metode prin care un lider sau un manager poate să-și arate grija față de angajați este oferirea de apreciere pentru munca lor. Asta deși majoritatea managerilor nu fac acest lucru suficient – 67% dintre angajații respondenți ai unui studiu efectuat de Blueboard în 2023 spun că nu se simt apreciați la locul de muncă. Generațional, angajații din generația Millennials sunt de 1.5 ori mai predispuși să evalueze cultura unei organizații ca „lipsită de apreciere”, comparativ cu angajații Gen X. În plus, 41% dintre respondenții studiului au estimat ca mai evidentă lipsa de apreciere din companiile cu peste 100 de angajați, comparativ cu 22% în companiile de până la 100 de angajați.

Un studiu Gallup arată că aprecierea la locul de muncă aduce angajaților sentimente de împlinire, iar aceștia se vor simți valoroși pentru compania pentru care lucrează și vor avea și un nivel de productivitate mai ridicat. În plus, angajații apreciați sunt mai loiali, iar pe termen lung asta îmbunătățește retenția de personal. Specialiștii spun că angajații care nu se simt apreciați au de două ori mai multe șanse să-și dea demisia în următorul an.

Cei de la Gallup mai notează și că pentru angajați nu este important doar să primească apreciere, ci și să o primească de la superiori relevanți pentru ei. Astfel, datele arată că 28% dintre angajații chestionați spun că aprecierea primită este mai valoroasă atunci când vine de la un manager, 24% o consideră valoroasă atunci când vine de la un nivel ierarhic din top management sau chiar de la CEO, iar 12% atunci când vine de la managerul managerului lor. Cercetarea relevă și că pentru angajați chiar și o apreciere scurtă primită de la CEO sau cineva „de rang înalt” din organizație lasă o impresie de durată, iar aprecierea nu e nevoie neapărat să ia forme financiare pentru a fi valoroasă.

De altfel, respondenții clasează pe primele locuri alte tipuri de apreciere, nu cea salarială: aprecierea publică prin intermediul unui premiu sau certificat; aprecierea privată primită din partea șefului, a unui coleg sau a unui client; aprecierea primită în urma unor evaluări, promovări sau responsabilități noi care denotă încredere.

Un alt studiu, efectuat de Bonusly, arată și el importanța aprecierii în mediul profesional.

Datele colectate de la 2.000 de angajați americani arată că 46% dintre respondenți au părăsit locuri de muncă pentru că nu s-au simțit apreciați, iar 65% recunosc că ar munci mai din greu dacă ar știi că eforturile lor sunt remarcate de management. Ceea ce i-a făcut pe angajați să se simtă neapreciați au fost: 41% favoritismele dintre unii angajați și management, 39% lipsa de comunicare și recunoaștere din partea managerilor. Totuși, datele Bonusly arată și un alt aspect distinct față de cercetarea Gallup – pentru angajați contează mult și aprecierea colegilor, atât de mult încât 65% dintre respondenți au declarat că ar rămâne la un job la care nu se simt apreciați de manageri, însă primesc apreciere din partea colegilor.

Chiar dacă angajații lucrează remote sau de la birou, aprecierea rămâne la fel de importantă, iar managerii și liderii care învață să o ofere au de câștigat. Mai ales pe o piață a muncii în care munca hibrid sau la distanță devine din ce în ce mai des întâlnită, aprecierea angajaților (care aduce cu ea și retenție mai bună) este un element care asigură conexiunea cu echipele și aduce stabilitate și performanță pe termen lung.

Cum „implementezi” aprecierea la birou

Aprecierea poate lua multe forme, așa că modul în care o „implementezi” cu angajații tăi poate fi la fel de variat. Iată câteva lucruri pe care le poți face ca să-ți ajuți angajații să se simtă apreciați la birou:

  • Apreciază prezența. Chiar dacă poate părea de la sine înțeles, prezența la birou a angajaților, mai ales când pot lucra și remote, ar trebui apreciată. Remarcă asta cu bunăvoință și pune accent pe modul în care angajații prezenți la birou ajută la menținerea coeziunii echipei și la un climat bun în organizație. Astfel, cei care vin la birou vor simți că efortul lor este apreciat.
  • Apreciază idei și contribuții. Fiecare angajat are atribute profesionale valoroase, iar fiecare interacțiune sau întâlnire este o șansă să le remarci. Fii deschis să asculți idei sau inițiative noi și arată aprecierea angajaților care le împărtășesc. În plus, asta va funcționa drept încurajare și pentru ceilalți care poate au ceva de spus, însă ezită – un mediu în care toleranța și deschiderea sunt cuvintele de ordine va ajuta pe toată lumea nu doar să se simtă apreciată, ci și suficient de confortabil ca să contribuie cu idei. Liderii și managerii au un important rol aici pentru că pot acționa ca „vectori de amplificare” a ideilor celorlalți (cu condiția să le ofere întregul merit).
  • Întâlniri regulate. Setează întâlniri regulate, informale, cu angajații tăi, cu cât te întâlnești cu ei mai des, cu atât vei putea avea o imagine de ansamblu mai bună asupra provocărilor cu care se confruntă, cum le rezolvă sau care sunt lucrurile care îi preocupă. Ca să îți poți aprecia eficient angajații trebuie, mai întâi, să-i cunoști. În plus, faptul că discuți regulat cu echipele te poate pune nu doar în poziția de a oferi aprecieri, ci și sugestii. În acest fel, angajații tăi nu se vor mai simți „rotițe” într-un angrenaj al organizației, ci vor știi că sunt valoroși.
  • Apreciere simbolică. Pe lângă aprecierile verbale, pe mail sau publice, poți încerca și aprecierile de tip simbolic. Dacă vezi că un angajat sau o echipă performează foarte bine sau are alte reușite, poți să le oferi o mică recunoaștere simbolică cum ar fi titulatura de echipa cea mai performantă în luna respectivă sau angajatul cel mai productiv. Dacă vrei să adaugi o notă „jucăușă”, poți crea mici trofee pe care să le oferi sau un fel de leaderboard pe un perete.
  • Apreciază evoluția. Acordă atenție dorinței de dezvoltare și eforturilor angajaților de a-și diversifica abilitățile. Apreciază deschis oamenii care lucrează din greu și care caută provocări prin care să se dezvolte profesional, fie că asta înseamnă proiecte mai complexe sau strecurarea unui curs de instruire în plus într-un program deja aglomerat. În plus, îți poți arăta aprecierea și prin crearea de astfel de oportunități de dezvoltare în interiorul organizației pentru că în acest fel vei arăta că oferi angajaților tăi toate instrumentele ca să-i ajuți să evolueze în carieră în interiorul companiei.
  • Implementează feedback-ul. Cere feedback angajaților, dar nu face acest lucru doar de formă, ci ține seama de părerile lor. Implementează feedback-ul și ideile primite, dacă nu pe toate, măcar o parte. În acest fel, angajații vor primi un semnal clar că le apreciezi părerile și ești pregătit să faci schimbările necesare ca să transformi mediul de muncă în unul mai bun.
  • Personalizare. Aprecierea nu e un element care se aplică la fel pentru toată lumea. La fel cum fiecare angajat este diferit, și aprecierea ar trebui să se adapteze nevoilor fiecăruia dintre ei. Așadar, încearcă să personalizezi beneficiile pe care le oferi, pe baza nevoilor reale pentru fiecare angajat în parte. Până la urmă, aprecierea cea mai eficientă este cea care are sens pentru fiecare angajat – degeaba oferi cuiva care nu vrea să meargă la sală un abonament de fitness drept apreciere, când pasiunea lui sunt jocurile video sau ar aprecia mai mult o carte. 

Surse de informații:

  • https://www.gallup.com/
  • https://www.prnewswire.com/
  • https://bonusly.com/
  • https://www.workplace.com/
  • https://hbr.org/
  • https://www.forbes.com/