Deși atunci când suntem copii, cei mai mulți dintre noi avem o capacitate remarcabilă de a pune întrebări și a rămâne curioși cu privire la o mulțime de aspecte din mediul înconjurător, această abilitate esențială începe să se deterioreze rapid, chiar de când intrăm la școală. Dacă până la vârsta școlară cei mai mulți copii învață să chestioneze orice aspect al realității, odată intrați la școală paradigma se schimbă – a avea întrebări e mai puțin important, ce contează este să avem mereu răspunsuri la întrebările profesorilor. Așadar, nu e de mirare că mulți adulți ajung să uite deprinderea de a pune constat întrebări, chiar dacă această super-putere i-ar putea ajuta să evolueze profesional mai ușor.
Teama de a pune întrebări
Liderii și managerii din organizații își petrec majoritatea zilelor de lucru chestionându-i pe ceilalți cu privire la diverse sarcini sau cautând diverse informații. La prima vedere, pusul întrebărilor potrivite pare floare la ureche, însă în realitate nu e deloc așa. Specialiștii spun că arta de a pune întrebări poate face diferența dintre a obține informația pe care o căutăm sau un detaliu greșit.
A pune (dar și a primi) întrebările potrivite este un factor foarte important pentru inovație în organizații. Un studiu al laboratorului de Științe Sociale al University of North Colorado a constatat că 49% dintre angajați nu contribuie cu idei noi sau inițiative la birou pentru că nu primesc întrebări în acest sens. Așadar, întrebarea potrivită primită de la un manager poate fi un catalizator pentru implicarea angajatului de generarea de valoare în mediul organizațional.
Cei de la Harvard Business Review notează că oamenii ajung să nu pună întrebări la birou din mai multe motive, dar principalele sunt fie pentru că au impresia că știu deja tot ce e nevoie și nu mai au nevoie de ajutor, fie pentru că le este teamă că întrebările i-ar putea face să pară incompetenți. Specialiștii menționează că adesea aceste bariere psihologice stau în înțelegerea importanței actului de a pune întrebări. Studii care datează încă din anii ’70 arată cât de importante sunt întrebările. De exemplu, cercetătorii au creat grupuri de participanți în care aceștia au fost sfătuiți să pună mai multe sau mai puține întrebări, după caz, iar rezultatele au arătat că persoanele care au pus mai multe întrebări au fost percepute ca fiind mai agreabile și au plecat din acele interacțiuni cu mai multe informații aflate despre interlocutor. În mediul profesional întrebările ajută nu doar la a fi perceput mai agreabil și a obține informații, ci și pentru a părea mai competent – HBR dă exemplul contextului recrutărilor când candidații au tendința să se concentreze pe a se auto-promova, nu pe a pune întrebări. Specialiștii spun, însă, că cei care pun și întrebări în cadrul interviurilor de angajare ajung să fie percepuți mai favorabil de către recrutori.
Întrebările sunt o marcă a gândirii critice și ne permit să fim mai creativi, adică unele dintre abilitățile pe care World Economic Forum (WEF) le consideră esențiale pentru piața muncii din viitor, arată Future of Jobs Report 2023. Datele WEF arată că 9% dintre companiile chestionate au declarat că percep gândirea critică drept una dintre competențele de bază, iar gândirea creativă a fost considerată mai importantă de organizații decât abilități ca reziliența, motivația, agilitatea și altele. De altfel, angajatorii analizați consideră că 44% dintre abilitățile actuale prețuite pe piața muncii se vor schimba în următorii cinci ani, iar abilitățile cognitive sunt cele care au cele mai mari creșteri în ceea ce privește nevoia angajatorilor. Așadar, în viitor, arta de a pune întrebări s-ar putea să nu facă doar diferența dintre a obține sau nu o informație, ci chiar între a avea sau nu un loc de muncă sau un salariu mai bun.
Cum să pui întrebările potrivite
Chiar dacă nu faci parte dintr-o categorie de angajați formați să pună întrebări (așa cum sunt jurnaliștii, avocații etc.), poți să-ți dezvolți această capacitate, astfel încât să te asiguri că te bucuri la maximum de beneficii. Iată cum poți pune întrebări mai bune în mediul profesional:
- Înțelege de ce pui întrebarea. Primul lucru pe care poți să-l faci ca să pui întrebări mai bune este să stabilești care este scopul și ce informații vrei să obții prin acele întrebări. Fii cât mai precis atunci când pui întrebarea, ca să poți obține și răspunsuri care să te ajute. Atunci când întrebarea este specifică, cei care răspund au șansa să dea mai multe detalii pentru că vor știi exact la ce te referi și ce urmărești să obții;
- Întreabă succesiv. Dacă după prima întrebare nu te-ai lămurit, nu-ți fie teamă să continui să întrebi, în diferite forme, până când reușești să obții informația cerută. Pe lângă faptul că întrebările de follow-up te vor ajuta să ajungi la esență, vei da dovadă că îl asculți pe celălalt și ești atent la modul în care decurge discuția;
- Informează-te. Nu doar că s-ar putea să găsești răspunsul singur, ci vei fi mai bine pregătit pentru o discuție și vei pune întrebări mai potrivite, pentru că vei avea deja „temele făcute” cu privire la lucrurile esențiale;
- Fii curajos. Nu-ți fie teamă că vei părea neprofesionist dacă pui întrebări. Zicala conform căreia nicio întrebare nu e greșită se aplică și la birou, așa că treci peste ezitarea legată de ce ar putea crede ceilalți și rămâi fidel obținerii informației de care ai nevoie. Pe măsură ce îți vei antrena abilitatea de a pune întrebări, lucrurile vor deveni mai ușoare;
- Pune întrebări deschise. Concentrează-te pe întrebări deschise, astfel încât să-l încurajezi pe celălalt să continue conversația și să dea răspunsuri mai lungi și mai detaliate. De asemenea, întrebările deschise permit o conversație mai relaxată pentru că celălalt va simți că poate răspunde în orice format dorește, nu doar cu „da” sau „nu”.
- Pune-ți ordine în întrebări. Chiar dacă fiecare conversație este unică și totul depinde de context, fă-ți înainte o ordine mentală în care să pui întrebările astfel încât să ajungi la informația pe care ți-o dorești. Uneori, o alternare a întrebărilor deschise, relaxate, cu unele foarte specifice poate fi cheia succesului;
- Alege-ți tonalitatea. Alege-ți cu grijă cuvintele și intonația, în funcție de ceea ce vrei să transmiți și să obții. Încearcă să nu „interoghezi” persoana și să rămâi binevoitor;
- Fii atent la dinamică. Rămâi implicat în conversație, dar acordă atenție și dinamicii dintre tine și celălalt. Asta te va ajuta să îți calibrezi mai eficient întrebările și atitudinea ca să obții rezultatul dorit. Dacă sunt mai multe persoane implicate în interacțiune, s-ar putea ca atitudinea unuia dintre participanți să îi „molipsească” și pe ceilalți;
- Gândește-te la răspuns. Dacă vrei să menții conversația și să pui întrebări de follow-up e esențial și cum răspunzi la ce spune celălalt. Încearcă să nu închizi conversația prin reacții prea puternice și rămâi curios și înclinat spre a obține informațiile despre care întrebi.
- Întreabă persoana potrivită. Oricât de bune ar fi întrebările, ele s-ar putea să nu ducă nicăieri dacă persoana nu știe să-ți ofere informațiile de care ai nevoie. Încearcă să împarți întrebările și să le direcționezi către persoanele responsabile sau cele care sunt cel mai probabil să știe să le gestioneze;
- Alege momentul potrivit. Încearcă să găsești momentul potrivit la care să pui întrebările. Dacă toată lumea este foarte ocupată sau există niște deadline-uri urgente de care trebuie să se ocupe, ar fi indicat să mai amâni momentul ca să nu-ți copleșești și mai tare interlocutorul;
- Fii înțelegător. Dacă răspunsul primit nu este cel de care ai nevoie sau dacă persoana care ar trebui să-ți răspundă are nevoie de timp să-ți ofere informațiile cerute, încearcă să fii înțelegător. Fie poți căuta un coleg sau un manager care să știe ce să-ți spună, fie poți aștepta un anumit timp pentru a primi detaliile. Cheia aici este (pe cât o permite situația) flexibilitatea și conștientizarea că majoritatea colegilor nu au intenții rele.
Surse de informații:
- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/
- https://www3.weforum.org/
- https://hbr.org/
- https://www.forbes.com/
- https://www.betterup.com/
- https://www.mindtools.com/