Aproape jumătate din angajați părăsesc job-uri în care nu sunt apreciați
Ultimii ani au dus la o creștere a importanței echilibrului viață-job, iar din ce în ce mai multe companii pun preț pe a asigura angajaților toate condițiile de care au nevoie ca să facă performanță. Uneori, însă, mulți manageri care încearcă să găsească combinația perfectă de beneficii sau elemente care să stimuleze angajații, uită de un „ingredient secret” foarte simplu – aprecierea profesională. Un sondaj Bonusly arată că aprecierea profesională este atât de importantă încât 68% dintre respondenți ar rămâne la un job în care nu sunt apreciați de manageri, dar primesc apreciere masiv din partea colegilor, iar 46% dintre participanții la studiu au declarat că au părăsit job-uri în trecut din cauză că nu s-au simțit apreciați. În ceea ce îi privește pe manageri, 54% dintre managerii chestionați care au de gestionat echipe au declarat că forma lor preferată (64%) de a-și arăta aprecierea este prin a sublinia asta către celalți membrii ai echipei și în companie.
Un alt studiu care a analizat aprecierea la birou, desfășurat de WorkHuman, notează că 46.4% dintre angajații chestionați se simt doar „întrucâtva” apreciați la birou, iar 10.7% au declarat că nu se simt deloc apreciați de organizațiile din care fac parte. Femeile au avut mai mari șanse să raporteze că sunt apreciate, mai arată datele WorkHuman. In plus, un raport Blueboard coordonat de Wakefield Research trece în revistă că 67% dintre angajații americani simt că nu sunt mereu apreciați pentru contribuțiile de la birou, iar 49% recunosc că nu sunt total implicați în ceea ce fac. Datele mai relevă că angajații care fac parte din minorități (LGBT sau persoane de culoare) au mai mari șanse să raporteze că sunt neapreciați. Aprecierea este un element esențial pentru că, arată raportul, angajații care se simt apreciați se simt de șapte ori mai în siguranță în ceea ce privește job-ul lor, iar asta asigură un grad mare de confort psihologic. Atunci când nu sunt apreciați la birou, de obicei angajații încep să-și chestioneze viitorul în cadrul companiei. 57% dintre americanii participanți la studiu au declarat că au un grad de insecuritate cu privire la job, iar 64% că fac parte din culturi organizaționale care nu pun accent pe aprecierea angajaților (angajații din Generația Millennial sunt de 1.5 ori mai predispușu să facă această afirmație, comparativ cu Generația X).
Lipsa de aprecire în mediul profesional duce la numeroase efecte negative, printre care pierderea motivației, o viziune mai negativă asupra vieții profesionale, scăderea productivității și, în general, deteriorarea stării de bine. Angajații neapreciați sunt mai stresați și mai anxioși și au mai puțină dorință de a prelua inițiativa pentru proiecte în cadrul organizațiilor. Harvard Business Review scrie că lipsa de apreciere poate aduce cu ea și sentimente de neputință, iar cele mai întâlnite forme ale lipsei de apreciere sunt hibele de comunicare dintre manageri și angajați.
În ceea ce privește relația cu managerii, o cercetare USC Marshall School of Business notează că aproximativ jumătate dintre angajații analizați au declarat că le sunt adresate mulțumiri mai puțin de o dată pe săptămână, iar cei mai mulți dintre respondenți au spus că simt mai valoroase mulțumirile în scris, versus cele verbale, datorită timpului și efortului depus pentru ca acestea să fie scrise, a specificității lor și a faptului că pot rămâne „înregistrate” în scris. De asemenea, angajații preferă să le primească personal de la manageri, nu în grup. Specialiștii au constatat și că angajații primesc mulțumiri mai des din partea colegilor, nu a șefilor. Astfel, 75.1% au declarat că primesc mulțumiri de la colegi cel puțin o dată pe săptămână, comparativ cu 52.9% care spun că primesc mulțumiri de la șefi săptămânal.
Ce să faci dacă ești neapreciat la birou
Lipsa de apreciere este un element care, deși la început s-ar putea să nu te deranjeze, cu timpul îți va afecta performanța și starea de bine. Iată ce să faci ca să navighezi mai ușor situația și să stai departe de efectele negative:
- Evaluează-ți așteptările. Evaluează ce așteptări ai din partea managerilor și colegilor în legătură cu formele de apreciere pe care le vrei. Fii rezonabil și realist, s-ar putea ca ceea ce aștepți de la management să fie, uneori, prea mult. O altă situație ar putea fi cea în care superiorii au remarcat deja performanțele tale, iar aprecierile urmează să fie oferite în întâlnirile de evaluare. Încearcă să aștepți un asemenea context, înainte să decizi că ești complet neapreciat de manageri, pentru că nu este deloc eficient să faci supoziții care la final doar te frustrează inutil;
- Verifică-ți obiectivele. Analizează dacă obiectivele tale se pot îndeplini în rolul pe care îl ai în organizație. Uneori, lipsa de apreciere e de fapt o nealiniere a obiectivelor profesionale proprii cu cele ale organizației sau ale funcției deținute;
- Nu uita de autovalidare. Chiar dacă aprecierea și validarea externă contează, nu te poți sprijini mereu pe colegi sau manageri care să te valideze constant. Învață să te autoapreciezi, să-ți apreciezi reușitele, chiar dacă sunt mici și să-ți oferi recompense (și) singur pe parcurs;
- Documentează-ți reușitele. E ușor să dai vina pe manageri când te simți neapreciat, dar în multitudinea de angajați și sarcini zilnice, aceștia pot avea vederea limitata. Cel mai eficient este să-ți documentezi reușitele și să-ți asumi astfel responsabilitatea de a sublinia când există progres. De altfel, faptul că vei avea aceste lucruri gata organizate te va ajuta în discuția despre promovare sau măriri salariale pentru că vei avea toate argumentele la îndemână;
- Vezi prin ce trec colegii. Analizează ce se întâmplă și altor colegi și vezi dacă ei primesc sau nu recunoaștere din partea superiorilor și cu ce frecvență, aproximativ. Observă și cum managerii sau colegii interacționează în întâlniri și ce formă iau aprecierile pe care le oferă manangementul. Asta te va ajuta să evaluezi mai realist dacă ești neapreciat sau nu;
- Discută cu managerul. Cere o întâlnire cu superiorul tău și pregătește-te temeinic înainte. Nu e nevoie să spui direct că vrei să fii apreciat, ci poți să subliniezi că există momente în care simți că munca pe care o depui nu este remarcată. Dacă ești parte dintr-o echipă, poți menționa că majoritatea aprecierilor merg către echipă, nu către reușitele individuale. Cert e că discuția ar trebui purtată calm, pentru că un ton prea agresiv sau direct l-ar putea face pe celălalt să intre în defensivă. Poți aduce în discuție reușitele din ultimele luni și poți cere o întâlnire similară o dată la trei luni, astfel încât să primești feedback direct;
- Asumă-ți reușitele. Chiar dacă s-ar putea să fi tentat să nu-ți asumi direct reușitele proprii în cazul unui proiect de echipă, fă-o, dar echilibrat. Nu ezita să povestești cu ce ai contribuit tu și cum a adus plus-valoare, astfel încât superiorii ierarhici să fie conștienți de munca depusă. În acest fel, nu doar că îți crești încrederea în tine, dar crești și șansele să primești aprecierile meritate;
- Oferă aprecieri. Poartă-te cu ceilalți așa cum ai vrea să fii tu tratat. Apreciază-le sincer munca și reușitele, iar asta te va ajuta și pe tine să te faci remarcat. În plus, cu fiecare apreciere pe care o oferi vei promova și încuraja o cultură profesională care pune preț pe apreciere;
- Caută alternative. Uneori, cultura organizațională din care faci parte chiar nu are printre priorități aprecierea angajaților, ceea ce înseamnă că este, întrucâtva, un loc de muncă toxic. Dacă ai încercat toate metodele și în continuare nu simți că superiorii ierarhici te apreciază, poți încerca să găsești alternative de job în alte companii.
Surse de informații:
- https://today.usc.edu/
- https://bonusly.com/
- https://www.fastcompany.com/
- https://hbr.org/
- https://www.forbes.com/
- https://www.workhuman.com/
- https://www.blueboard.com/