Alege sectiunea

EDU.REGINAMARIA.RO

Realitatea post-pandemică: angajații nu mai vor doar salarii, ci și oportunități de dezvoltare și protecție

realitatea-post-pandemica
Printre numeroasele schimbări aduse de pandemie se numără și cele legate de modul în care angajații percep beneficiile pe care le primesc în schimbul muncii pe care o prestează. E din ce în ce mai clar că angajații își doresc pachete de compensare care nu se mai bazează doar pe bani, ci le oferă cu adevărat oportunități de dezvoltare și beneficii suplimentare - cei mai mulți sunt mult mai preocupați de dezvoltarea abilităților existente sau dobândirea unora noi și de dezvoltare personală. Mai mult, tot mai mulți angajați consideră că organizațiile din care fac parte ar trebui să le ofere aceste oportunități ca parte a pachetului de beneficii.

Ca reacție, companiile din toate sectoarele încearcă să se adapteze rapid la noile cerințe și nevoi. Cele mai multe au inclus deja pe lista lor de beneficii beneficii medicale sau programe care protejează bunăstarea angajaților.

Angajații pun mai mult preț pe beneficiile de sănătate

Una dintre ideile avansate de specialiști este că cei care au cel mai mult de pierdut în prezent sunt cei care nu reușesc să acumuleze rapid cunoștințe noi și cei care nu reușesc să se reconvertească profesional atunci când e nevoie. Coursera, una dintre cele mai populare platforme de cursuri online, a înregistrat o creștere de 640% a cursanților în perioada martie – aprilie 2020. Similar, și Udemy a înregistat o creștere de 400% în aproximativ aceeași perioadă. De altfel, estimările arată că piața de cursuri online va crește exponențial cu o rată de 20% în fiecare an și va ajunge, în 2027, să valoreze aproximativ 1 trilion de dolari. Așadar, angajații sunt deschiși să învețe, iar companiile care nu vor participa activ în oferirea cursuri și oportunități de dezvoltare de abilități în cadrul pachetelor de beneficii vor avea de pierdut.

Interesant este faptul că angajații cei mai doritori să-și dezvolte abilitățile și să învețe lucruri noi sunt cei care au suferit cel mai mult de pe urma pandemiei, în special cei din industria de turism, spune Boston Consulting Group, firmă de consultanță.

Un studiu Gallup arată că angajații sunt atrași de companiile care le oferă acest tip de beneficii, alegând să rămână mai mult timp în acele organizații pe baza acestui criteriu. În plus, 48% dintre cei chestionați au declarat că și-ar schimba job-ul în favoarea unui rol într-o organizație care le-ar oferi și oportunități de perfecționare prin diverse cursuri, iar 65% consideră aceste oportunități o parte foarte importantă a ofertei de beneficii în cazul unui potențial job.

Companiile sunt și ele avantajate de un asemenea sistem, pentru că, pe lângă faptul că pot atrage noi angajați, pot să-i și pregătească și să-i ajute să dezvolte exact abilitățile necesare în interiorul companiei. Un studiu MetLife cuprinde și el date interesante legate de interesul pentru dezvoltare și dobândirea de noi abilități – 63% dintre femeile care au părăsit câmpul muncii în pandemie au declarat că sunt interesate să revină, iar 10% sunt interesate de o reconversie profesională către mediile de știință, tehologie și inginerie.

Pe lângă beneficiile legate de învățare, angajații pun acum mai mult accent și pe zona de sănătate mentală și wellbeing. Potrivit Glassdoor, 60% dintre angajați pun acum mult mai mare preț pe beneficiile de sănătate, fizică și mentală, decât înainte de pandemie.

Angajatori mai flexibili, job-uri mai atractive

Cei mai mulți dintre angajați se așteaptă să-și poată negocia direct pachetul de beneficii, iar beneficiile non-financiare sunt din ce în ce mai importante atât pentru actualii angajați, cât și pentru cei care sunt în căutare de noi oportunități. Organizațiile pot folosi această oportunitate pentru a adapta pachetele de beneficii, incluzând opțiuni flexibile și versatile, potrivite perioadei volatile pe care o traversăm. Una dintre cele mai bune soluții este să gândească schimbări în jurul a trei direcții:

  • Retenție. E necesar să existe o recalibrare de la un sistem bazat exclusiv pe beneficii financiare spre unul care include și beneficii de învățare. De altfel, datele arată că valoarea percepută a beneficiilor non-financiare s-a dublat în ultimii cinci ani.
  • Recrutare. E nevoie de un transfer de la un sistem bazat pe calificare spre unul bazat pe competențe și abilități. Dacă până acum angajările se făceau aproape exclusiv pe baza certificărilor educaționale și experienței, există în prezent un trend din ce în ce mai puternic de a face angajări mai degrabă pe baza abilităților. Acest focus aduce beneficii atât pentru angajat, cât și pentru angajator, care-și poate forma angajații exact pe nevoile specifice pe care le are.
  • Recalibrare. Trecem de la „companie susținută de angajați” la „companie care susține angajații” pentru a se dezvolta și a-și rafina abilitățile, prin oferirea de oportunități de învățare.

Odată ce organizațiile își vor schimba strategia și vor transparentiza și flexibiliza sistemul de beneficii, vor deveni mult mai atractive și mai performante. Flexibilitatea legată de personalizarea beneficiilor atrage angajații și este un element important care favorizează retenția.

În contextul în care piața se confruntă cu un val de demisii în toate domeniile, este esențial ca angajatorii să-și motiveze eficient echipele și să-și modifice cultura organizatională. Forțate de noua piață a muncii, 78% dintre companii precizează că reevaluează strategia de beneficii sau se gândesc să facă acest lucru, arată un studiu derulat în  Marea Britanie. Datele sunt importante pentru că marchează clar o schimbare de atitudine și pentru companii unde, până nu demult, pachetele de beneficii erau deconectate de nevoile reale ale angajaților.

După o pandemie care pentru mulți angajați a însemnat realizarea că este important să se simtă valorizați, iar munca cu sens și echilibrul personal-profesional sunt și ele importante, salariul a devenit un beneficiu insuficient. Să-și dezvolte abilitățile, să construiască relații profunde cu cei din jurul lor, să se simtă parte dintr-o comunitate și să se simtă înțeleși sunt lucruri pe care nu le așteptau de la companii înainte de criza sanitară, dar care acum sunt elemente de decizie în alegerea unui job. Organizațiile nu mai sunt doar plătitoare de salariu, ci și entități care au în responsabilitate bunăstarea angajaților și să-i ajute să-și atingă adevăratul potențial.

Surse:

www.weforum.org
www.metlife.com
www.gallup.com
www.shrm.org
impact.economist.com
www.gartner.com

Text: Andreea Badoiu, Editor