Alege sectiunea

EDU.REGINAMARIA.RO

Cum sa comunici mai bine cu medicul tau

Articol de Ileana Andreescu Senior Medical Editor
Relatia dintre medic si pacient este speciala si este una care functioneaza bine in majoritatea cazurilor. Este, de asemenea, un parteneriat care trebuie sa fie apreciat atat de medic, cat si de pacient. Pacientii le incredinteaza medicilor sanatatea lor. Cu siguranta, medicii isi asuma responsabilitatea majora pentru stabilirea unui diagnostic si planificarea unui tratament. Insa pentru ca tratamentul sa functioneze corect, pacientii trebuie sa-si inteleaga boala si sa urmeze planul de tratament intr-un mod responsabil.

De aceea este atat de important ca relatia medic-pacient sa fie una sanatoasa. Cand relatia este puternica, sanatatea pacientului se va imbunatati. Insa atunci cand acest lucru nu se intampla, pacientul are o lipsa de claritate cu privire la boala si tratament si o senzatie de nesatisfactie generala fata de medic.

Ce vor pacientii de la medicii lor

Fiecare relatie medic-pacient este diferita. Pacientii isi doresc multe lucruri de la medicii lor, care nu sunt toate posibile. Aspectele care reies din multiple studii arata clar ca anumite comportamente simple din partea medicului pot avea un impact semnificativ pentru pacient si pot crea o experienta mult imbunatatita.

Contact vizual

Nu este nimic mai rau decat sa intri intr-un cabinet de consultatie si sa nu obtii niciun contact vizual de la medic. Bati la usa, esti intampinat cu „Intra!” si il gasesti pe doctor uitandu-se la ecranul computerului sau. Si continua sa faca asta in timp ce te intreaba de ce ai venit sa-l vezi.

In mediile medicale actuale, adesea medicii asculta un pacient si in acelasi timp noteaza in computer informatiile transmise. Pacientii inteleg necesitatea unei bune evidente, insa doresc, de asemenea, sa se simta auziti si validati - si sunt constienti de scaderea comunicarii fata in fata cu medicul. Contactul vizual contribuie foarte mult la stabilirea unei conexiuni, astfel incat medicii ar trebui sa faca un efort constient pentru a creste timpul pe care il petrec ascultand pacientul si privindu-l.

Parteneriat

Pacientul este cel mai important factor de decizie cu privire la ingrijirea sanatatii lui si se asteapta sa simta un sentiment de respect reciproc din partea medicului lui - partenerul lui in ingrijirea sa medicala. Pacientii doresc sa fie consultati cu privire la investigatiile si tratamentul recomandat si cum vor evolua lucrurile in continuare. Ei vor sa simta ca problemele lor de sanatate sunt o preocupare pentru medicul lor si ca impreuna ajung la concluzii in ceea ce priveste ingrijirea starii lor de sanatate.

Comunicare

Comunicarea medic-pacient, in ambele sensuri, este cheia unei consultatii de succes. Multi pacienti simt ca intra pe „teritoriu strain” atunci cand merg la medic. In multe cazuri, pacientii se simt vulnerabili si neajutorati, sunt speriati, diagnosticul si tratamentul par complicate, nu inteleg ce le spune medicul si nu sunt capabili sa retina tot ceea ce li se spune. La fel cum medicii pot avea dificultati in intelegerea explicatiei pacientului despre simptome, la fel si pacientii pot avea dificultati in intelegerea explicatiei medicului despre diagnostic sau tratament.

Medicul are responsabilitatea sa explice totul intr-un mod pe care pacientul sa-l poata intelege. Medicul nu trebuie sa se supere sau sa-si piarda rabdarea daca i se cere sa repete sau sa clarifice informatia sau recomandarile. Ultimul lucru nedorit care s-ar putea intampla ar fi ca pacientul sa iasa din cabinet fara sa fi inteles mare lucru din ceea ce i-a spus medicul.

Timp dedicat

Pacientii doresc sa petreaca mai mult timp cu medicul lor: doresc timp pentru a putea explica lucrurile si pentru a li se explica lucrurile. Stim cu totii ca exista o lipsa de medici si stim ca timpul unui medic este pretios. Cu toate acestea, a dedica pacientului mai mult timp este o nevoie importanta.

Pacientii nu doresc sa se simta grabiti in timpul programarii lor. Vor „ sa fie tratati ca o persoana, nu ca un interval de timp”. Medicii pot aborda aceasta nevoie printr-o comunicare calma si clara. A intreba daca pacientul mai are intrebari sau ingrijorari – si a astepta cu adevarat raspunsul – inainte de a incheia consultatia, este o alta strategie buna.

Cunosterea din partea medicului a istoricului medical

Ultimul lucru pe care un pacient vrea sa-l faca este sa petreaca timp pretios repetand informatiile medicale pe care i le-a furnizat deja medicului. In schimb, pacientul vrea sa discute cu medicul despre problema actuala. Medicii ar trebui sa se familiarizeze cu istoricul pacientului si sa se concentreze in timpul consultatiei pe motivul prezent pentru care pacientul a venit la aceasta consultatie.

Oferirea de optiuni

Medicii pot actiona ca parteneri, informand si educand pacientii cu privire la optiunile de tratament, inclusiv cele care nu implica neaparat medicamente. Pacientii doresc sa cunoasca toate alternativele si se asteapta ca fiecare optiune sa fie explicata in detaliu inainte de a putea lua o decizie.

Personalizarea ingrijirii medicale

Pacientilor nu le place sa fie impartiti in categorii mari de pacienti, in functie de varsta, greutate sau alti factori care se aplica populatiei generale. Desi aceste aspecte pot fi importante pentru diagnosticul final, pacientii doresc ca medicul lor sa demonstreze ca ii asculta si ca le ofera cel mai adecvat tratament, tinand cont de particularitatile lor.

Trimiteri catre alti specialisti

Pacientii nu se asteapta ca un singur medic sa poata sa se ocupe de tot ce tine de boala lor. Se asteapta sa fie indrumati catre un specialist daca este necesar. In plus, pacientii vor ca medicul sa se implice in alegerea acestor specialisti.

Programari rezonabile

Pacientii doresc sa-si vada medicul intr-un timp rezonabil: nu dupa multe saptamani, ci mai degraba in cateva zile, sau, in cazul unei persoane care nu se simte bine, in cateva ore, daca este posibil.

Ce vor pacientii moderni de la medicii lor?

Astazi, pacientii doresc ca medicii sa discute cu ei mai mult decat despre simptomele fizice si tratament. Pacientii de astazi au o viziune mai larga asupra a ceea ce inseamna o sanatate buna si au asteptari mai mari despre ceea ce ar trebui sa vorbeasca medicii lor in timpul vizitelor in cabinet. Este concluzia unui studiu facut in anul 2018 de catre Susan Samueli Integrative Health Institute din Statele Unite, un institut dedicat sa ofere cea mai buna cercetare stiintifica, educatie si ingrijire clinica care sa integreze medicina conventionala cu medicina complementara.

Cercetatorii au intervievat 2027 de adulti si jumatate dintre ei au spus ca medicii lor nu discuta cu ei dincolo de nevoile lor medicale. Insa pacientii isi doresc ca medicii sa vorbeasca cu ei despre alte aspecte importante pentru ei, dincolo de sanatatea lor fizica, rezultatele testelor si medicamentele recomandate.

De exemplu, majoritatea americanilor care au un medic de ingrijire primara (74%) spun ca medicul lor discuta de obicei despre sanatatea lor fizica, insa putini vorbesc despre factorii comportamentali care pot influenta semnificativ sanatatea, cum sunt practicarea de exercitii fizice (51%), alegerea unei diete sanatoase (44%) si asigurarea unui somn odihnitor (40%).
 
Si desi medicii se concentreaza pe sanatatea fizica, unele dintre cele mai frecvente probleme de sanatate cu care se confrunta pacientii sunt probleme de sanatate mintala. Cele mai frecvente patru probleme de sanatate la pacientii din studiu au fost: depresia (19%), anxietatea (18%), durerea cronica (11%) si diabetul (10%).

Un rezultat interesant al sondajului a fost ca pacientii tineri (18-44 ani), comparativ cu cei mai in varsta au aceasta nevoie explicita. Si-ar dori ca medicul lor sa vorbeasca mai mult despre motivele pentru care a-ti pastra si ingriji sanatatea este important (55%) si despre tratamentele non-medicamentoase (63%).

Cercetatorii studiului afirma ca pacienti tineri sunt mult mai constienti de influentele comportamentului si ale stilului de viata asupra sanatatii lor. „Isi dau seama ca astfel de conversatii trebuie sa aiba loc. Este mai probabil sa spuna medicului lor ca au auzit sau au citit despre ceva si ca vor sa aiba o conversatie in acest sens. Vor sa se implice in a lua masuri.” - a concluzionat Dr. Wayne Jonas, Director executiv al Programelor de Sanatate din cadrul Samueli Integrative Health Institute.

Comunicarea medic-pacient este raspunsul

Pacientul trebuie sa comunice medicului simptomele si preocuparile privind starea lui de sanatate, iar medicul trebuie sa explice diagnosticul si tratamentul pe intelesul pacientului.

Suna simplu, insa studiile arata ca lantul de comunicare poate avea cateva verigi slabe importante.

Medicii ar trebui sa-si aminteasca ca „doctor” este derivat din cuvantul latin docere, care inseamna „a invata”. Medicii de astazi ar trebui sa fie educatori, sa invete pacientii despre corpul lor, despre bolile lor, despre investigatii si tratamente. Asta inseamna sa petreci timp cu pacientii, sa-i asculti, sa pui intrebari. Inseamna folosirea unui limbaj clar, simplu, potrivit cu mediul educational si cultural al fiecarui pacient. Din pacate, multi medici tind sa vorbeasca un jargon tehnic - „medicin-eza”. Cu multe secole in urma, Hipocrate spunea: „Virtutea principala pe care o poate avea limbajul este claritatea si nimic nu o diminueaza atat de mult decat folosirea unor cuvinte nefamiliare”.

Atunci cand comunicarea intre medici si pacienti se imbunatateste, beneficiile sunt clare. Nu numai ca o buna comunicare poate avea un efect terapeutic asupra pacientilor si poate imbunatati satisfactia acestora, dar poate determina obtinerea unor rezultate mai bune pentru sanatatea lor.

Cere ajutorul unui psihoterapeut

Prin completarea formularului de mai sus sunt de acord sa fiu contactat/a de catre Reteaua de sanatate REGINA MARIA in legatura cu serviciile medicale solicitate

Acest site este protejat de reCAPTCHA si se aplica Politica de confidentialitate si Termeni si conditii.

Un medic care este un bun comunicator

Arata respect pacientului.

Un bun medic intelege ca un pacient bolnav sau ranit este foarte vulnerabil. A fi respectuos cu pacientul il ajuta pe acesta sa explice simptomele, sa-si asume responsabilitatea pentru luarea deciziilor medicale si sa respecte instructiunile.

Are capacitatea de a impartasi informatii in termeni pe care pacientul ii poate intelege.

Este in regula ca medicul sa foloseasca terminologie medicala si termeni mai complicati, atat timp cat sunt imediat „tradusi” intr-un limbaj pe care orice persoana poate sa-l inteleaga.

Altfel, folosirea acestor termeni medicali poate duce usor la confuzie si intelegerea gresita a semnificatiei lor. De exemplu, un studiu a aratat ca 33% dintre pacienti au raspuns ca nu cunosc semnificatia termenului benign (necanceros), in timp ce doar 6% au fost capabili sa defineasca corect termenul metastatic (un cancer care s-a raspandit la alte organe).

Inlocuind acest jargon medical cu un limbaj mai simplu, medicii pot informa mai bine pacientii cu privire la detaliile de diagnostic si tratament, incurajand obtinerea cooperarii acestora si rezultate mai bune ale ingrijirii pacientilor lor.

Nu-si intrerupe si nu-si categoriseste pacientii.

In general, oamenii intrerup foarte usor persoanele care le vorbesc si acest lucru poate fi cu atat mai tentant in cazul medicilor care au un timp scurt de consultatie. Insa un bun medic practicant este un bun comunicator care stie ca daca nu faci bine un lucru de la inceput, va trebui sa muncesti mai mult dupa.  A asculta pacientul cu atentie si respect va avea ca efect obtinerea unor rezultate mai bune pentru pacient.

Incurajeaza intrebarile.

Intrebarile sunt o parte fireasca a oricarei consultatii la medic, fie ca este vorba despre rezultatele unei investigatii sau despre un plan de tratament. Medicii pot crea un mediu calm in care pacientii sunt incurajati sa puna intrebari. Cu un dialog mai deschis, pacientii pot obtine raspunsurile de care au nevoie si isi pot asuma un rol mai mare in procesul de luare a deciziilor medicale. De asemenea, daca medicii procedeaza asa, pacientii vor intelege ca acestia sunt cu adevarat interesati de nevoile lor.

Are capacitatea de a gestiona eficient asteptarile pacientilor.

Ajutandu-i pe pacienti sa inteleaga care vor fi urmatorii pasi in ingrijirea bolii lor si care ar putea fi rezultatele posibile si implicatiile acestora, medicii ii vor ajuta sa-si inteleaga mai bine problema medicala.

Va transmite instructiunile clar.

Cu siguranta nu-l va ajuta pe pacient daca medicul ii va transmite instructiunile privind luarea unui anumit medicament sau pregatirea pentru efectuarea unei proceduri, intr-un ritm grabit si de neinteles. Medicul trebuie sa comunice precis si clar si sa-i ofere pacientului aceste informatii detaliate si in scris. Mai mult, prin intrebari de verificare, medicul trebuie sa se asigure ca pacientul a inteles exact ceea ce a vrut sa-i comunice.

Este direct.

Cand trebuie sa comunice pacientului o informatie negativa, este firesc ca medicul sa vrea sa atenueze stirea. Medicii ar putea folosi eufemisme in acest scop. Desi aceste substitutii servesc ca un tampon in furnizarea informatiilor negative, pot induce in eroare pacientul. Este posibil ca pacientul sa nu realizeze pe deplin semnificatia bolii lui sau urgenta in a incepe tratamentul.

De asemenea, medicii trebuie să evite capcanele comune. De multe ori, o expresie incurajatoare – „Tensiunea dvs. se comporta grozav!” – poate fi inteleasa gresit ca o invitatie de a nu mai lua tratamentul care a dus la controlul valorilor tensiunii arteriale. Iar simpla enumerare a posibilelor efecte secundare ale unui medicament fara a indica care sunt reactii rare sau reversibile probabil va speria pacientul si il va determina sa nu urmeze tratamentul recomandat.

Ca urmare, utilizarea unei comunicari directe si clare poate informa corect pacientii si poate determina ca acestia sa poata lua mai eficient deciziile cu privire la ingrijirea sanatatii lor.

Este empatic.

Vizitele la medic pot crea anxietate pentru multi pacienti. Pacientii pot exprima aceste nelinisti direct sau acestea pot aparea in indicii nonverbale, cum ar fi limbajul corpului. In oricare dintre scenarii, este important ca medicii sa recunoasca aceste stari si emotii si sa fie empatici. Medicul trebuie sa asculte in mod activ ceea ce pacientul ii comunica si sa incerce sa se puna in locul lui. Acest lucru va atenua ingrijorarea pacientilor si le va imbunatati satisfactia lor generala.

Un pacient care este un bun comunicator

Va fi constient de timpul limitat al medicului.

Pacientii sunt adesea frustrati cand isi fac o programare pentru o anumita ora, ajung la timp, dar sunt tinuti in sala de asteptare prea mult timp inainte de a intra la medic.

Pacientul isi pierde rabdarea deoarece crede ca programul medicului nu a fost bine planificat. Insa intarzierile, desi neplacute nu numai pentru pacient, dar si pentru medic, se pot datora naturii vizitei sau starii de sanatate a pacientilor anteriori.

Un studiu a aratat ca in functie de tipul de consultatie sau cat de complexa sau grava este afectiunea pacientului, unii pacienti petrec cu 9 minute mai putin decat era de asteptat, in timp ce altii depasesc timpul dedicat cu 17-24 de minute. Acest lucru este cu atat mai probabil sa se intample cu cat medicul este mai specializat in domeniul sau si pacientii necesita un consult mai amanuntit.

De exemplu, daca mergi la un medic internist care te face sa astepti in mod constant o ora, asta inseamna prea mult. Insa daca un medic neurochirurg te face sa astepti o ora, s-ar putea sa nu fie ceva neobisnuit.

Va fi concis in comunicarea lui.

Un pacient bun comunicator se va pregati cu atentie pentru consultul la medic. Un pacient bine organizat isi pregateste intrebarile inainte de intalnirea cu medicul (si le noteaza pe o hartie pe care o ia cu el) si nu va divaga discutia. Deoarece timpul de consultatie este limitat, pacientul va vrea sa se asigure ca i-a transmis si ca a discutat cu medicul despre toate aspectele importante legate de problemele lui de sanatate si ca medicul a avut timp suficient sa-i raspunda la toate intrebarile.

Va intreba care este semnificatia cuvintelor si conceptelor medicale pe care nu le intelege.
Medicii sunt instruiti in facultate sa foloseasca o terminologie medicala care deruteaza pacientii. Termenii medicali generali sunt folositi de toti medicii, indiferent daca ofera asistenta primara sau sunt specialisti. Alte cuvinte si concepte sunt specifice sistemelor corpului, bolilor sau tratamentelor.

In toate cazurile, la final, cand consultatia se va termina si vei pleca din cabinetul medicului, vei fi mult mai multumit de consultatie daca ii vei cere medicului sa-ti explice in termeni simpli, usor de inteles, atunci cand foloseste un concept sau un termen pe care nu il intelegi. Este ceva normal ca tu sa nu poti intelege jargonul medical si este dreptul tau sa ceri medicului sa comunice in acest fel.

Daca este intrerupt, va cere medicului sa-l asculte cu respect.

Unele studii spun ca dureaza doar 18-23 de secunde pana cand medicul isi va intrerupe pacientul. Roaga-l politicos sa iti asculte intreaga lista de simptome sau sa te lase sa ii pui intreaga intrebare. Uneori, un gest simplu, cum ar fi ridicarea discreta a mainii in sus, il va avertiza pe medic sa se opreasca si sa te asculte.

Il va intreba pe medic care sunt pasii urmatori.

Indiferent de momentul in care te afli in momentul ingrijirii tale - inainte, in timpul sau dupa diagnostic sau tratament, intreaba medicul de fiecare data la ce sa te astepti in continuare, care sunt pasii urmatori, astfel incat sa intelegi ce urmeaza sa se intampla si care ar putea fi rezultatele.

De exemplu, daca medicul iti recomanda sa faci un anumit test medical, ai putea intreba care ar putea fi rezultatele asteptate si ce ar insemna acestea. Daca stii la ce sa te astepti, vei avea mai multa incredere in procesul ingrijirii tale si in rezultatele acestuia.

Va sti ce intrebari sa-i puna medicului si pe care sa le pastreze pentru alte persoane din clinica.

Medicul este persoana care ar trebui sa raspunda la oricare dintre intrebarile tale medicale. Dar alte intrebari, cum ar fi indicatiile catre un anumit centru de testare sau ora urmatoarei consultatii sau unde ar trebui sa iti parchezi masina, pot fi adresate altor angajati din personalul clinicii. Acest lucru va permite ca timpul scurt de programare sa fie dedicat aspectelor importante medicale.

Surse de informatie:

www.bmj.com
www.fiercehealthcare.com
www.nrchealth.com
www.blog.thesullivangroup.com
www.mocekspine.com
www.verywellhealth.com
www.health.harvard.edu
www.blog.transonic.co

Autor: Dr. Ileana Andreescu, Senior Medical Editor