Asigurarile voluntare de sanatate comporta riscuri semnificative din perspectiva inaplicabilitatii regimului de deductibilitate fiscala

Reteaua de sanatate REGINA MARIA si Sistemul Medical MedLife, primii doi cei mai mari furnizori de servicii medicale private din Romania, isi exprima ingrijorarea in ceea ce priveste tratamentul fiscal aplicabil asigurarilor voluntare de sanatate, lucru care poate restrange accesul populatiei la servicii medicale de calitate.

Potrivit companiilor de consultanta fiscala (doua dintre cele patru cele mai mari companii de audit la nivel mondial – parte din ”Big Four”), la ora actuala, in Romania, asigurarile voluntare de sanatate nu pot fi deductibile din punct de vedere fiscal intrucat acestea includ si servicii care se suprapun cu cele acoperite de pachetul de baza (Legea 95/2006), fapt ce contravine legislatiei in vigoare din domeniul sanatatii*. Acest lucru vine in defavoarea dezvoltarii coerente a sistemului de sanatate privat din Romania.

Mai mult, acest context ar putea aduce riscuri crescute la adresa companiilor care au contractat pentru angajati asigurari voluntare de sanatate, astfel ca, in situatia unor controale ANAF, acestea ar putea fi nevoite sa achite, retroactiv, contributiile sociale, impozit pe profit si penalitati aferente sumelor recalculate.

Sistemul Medical MedLife si Reteaua de sanatate REGINA MARIA, in calitate de furnizori de servicii medicale private si, in acelasi timp, de cei mai mari investitori in medicina privata din Romania, cred intr-un sistem de facilitati echitabile, care sa permita in continuare dezvoltarea sistemului de sanatate din Romania si cresterea accesului populatiei la servicii medicale de calitate.

Primii doi cei mai mari furnizori de servicii medicale private din Romania solicita modificarea legislatiei fiscale, astfel incat atat asigurarile voluntare de sanatate, care fac referire la serviciile de spitalizare, cat si pachetele de servicii de preventie medicala oferite de operatorii medicali privati, sa beneficieze de deductibilitate fiscala. Acest lucru se poate realiza si printr-o reglementare a pachetului de baza din sanatate.

Credem foarte mult intr-o coabitare transparenta si deschisa a celor doua tipuri de produse – asigurari voluntare de sanatate si abonamente de sanatate. Aceasta coabitare aduce beneficii majore pacientului, prin facilitarea accesului la servicii medicale pe toate cele trei paliere de nevoi de sanatate: educatie continua si preventie, dar si evaluarea si rezolvarea unor probleme de sanatate cu o dificultate mica, medie cat si grava. Vorbim despre doua produse care acopera nevoi medicale diferite: pachetele de preventie asigura partea de profilaxie si educatie medicala, in timp ce asigurarea acopera un risc medical pentru nevoi spitalicesti. Aceste doua produse acopera integral nevoile de servicii din sistemul de sanatate din Romania si trebuie sa beneficieze de tratament fiscal echitabil.” a declarat Fady Chreih, Directorul General al Retelei de sanatate REGINA MARIA.

Prin utilizarea facilitatilor fiscale si reglementarilor europene, statul roman ar putea incuraja dezvoltarea companiilor private care ar oferi servicii medicale de calitate si, de asemenea, ar contribui prin impozitele platite la finantarea bugetului de stat. Suntem prezenti pe piata de servicii medicale private din Romania de douazeci de ani, timp in care am dezvoltat o retea de zeci de spitale, clinici si laboratoare si am investit anual milioane de euro pentru dezvoltarea infrastructurii si implicit pentru cresterea calitatii actului medical, contribuind in acelasi timp la reducerea cheltuielilor suportate de stat pentru sanatate. Vrem in continuare sa facem investitii in sistemul de sanatate si sa facilitam accesul unui numar cat mai mare de romani la servicii de calitate comparabile cu cele din strainatate.”, sustine Mihai Marcu, Presedinte CA MedLife.

Un exemplu de sistem european matur si total opus de cel din Romania este cel din Franta – unde sistemul de asigurari de sanatate obligatoriu este completat de asigurarile voluntare de sanatate. Astfel, potrivit ultimelor reglementari in materie fiscala, incepand cu 1 ianuarie 2016, angajatorii francezi sunt obligati sa ofere angajatilor asigurari voluntare de sanatate avand tratament fiscal privilegiat. La ora actuala, peste 88% dintre francezi detin o asigurare privata de sanatate, 20% din cheltuielile totale pentru sanatate fiind acoperite prin acestea. Desi Franta are un sistem public de sanatate, acesta nu acopera toate nevoile pacientilor. Astfel, 88% din populatie are polite de asigurare privata complementara. Asigurarea complementara acopera costurile totale sau partiale nerambursate de sistem.

Beneficiile pacientului in cazul coabitarii produselor de asigurare voluntara de sanatate si pachet medical de preventie:

  • Pachetul de preventie (abonamentul de sanatate). Pe baza acestuia, cumparat direct de la furnizorul de servicii de sanatate, pacientul beneficiaza de un pachet de servicii medicale de baza. Utilizarea unui astfel de abonament inseamna beneficii majore prin efectul de preventie si identificarea timpurie a unei potentiale probleme de sanatate. In Romania, acest sistem bazat si pe pachete de preventie (abonamente medicale) functioneaza de 20 de ani foarte bine pentru preventie, diagnosticare si tratament, neacoperind zona spitaliceasca.
  • Asigurarea medicala + Pachetul de preventie (abonamentul de sanatate). Cele doua instrumente coexista perfect pentru nevoile de evaluare si rezolvare a unor probleme de sanatate de gravitate mica si medie, sustinandu-se si asigurand cetateanului accesul la servicii medicale de calitate, permanent, cu posibilitatea activarii sau nu a unei asigurari medicale.
  • Asigurarea medicala. Utilizata pentru evaluarea si rezolvarea unor probleme majore de sanatate in situatii grave, asigurarea medicala functioneaza ca solutie financiara necesara pentru acoperirea unor riscuri majore (in zona de spitalizare si interventii chirurgicale, de exemplu).

Context local: Datele curente arata ca, in prezent, Romania se afla pe ultimul loc in Europa in ceea ce priveste ponderea cheltuielilor cu sanatatea din PIB, cu 5,1% mai putin fata de media europeana (8,6%). Cheltuielile cu asigurarile private de sanatate reprezinta in Romania 0,01% din PIB, de 80 ori mai putin fata de media europeana (0,8%), iar ponderea medie a asigurarilor voluntare de sanatate din totalul cheltuielilor este de aproximativ 0,09% in Romania, de aproximativ 56 de ori mai mica fata de media europeana (5%).

 

*Potrivit legislatiei sanatatii in vigoare, asigurarile voluntare de sanatate trebuie sa vizeze servicii medicale care exced pachetul de servicii medicale de baza acoperit prin sistemul asigurarilor sociale de sanatate si/sau sa acopere coplata datorata de asigurati pentru unele dintre aceste servicii.