Inceperea gradinitei este unul dintre primele “examene ale vietii” deoarece, de foarte multe ori, abia dupa integrarea in colectivitate devin vizibile atat deficientele in educatia copilului, cat mai ales eventualele intarzieri in dezvoltarea psihomotorie.
Pentru copiii care nu si-au dezvoltat suficient competentele de limbaj si comunicare, de autonomie personala si de relationare sociala, respectarea regulilor de grup este o adevarata provocare. Cel mai adesea, copiii anxiosi sau hiperprotejati accepta greu separarea de mama, chiar si pentru perioade scurte, si traiesc momentul despartirii de dimineata ca pe o drama.
Urmatoarele comportamente ale copilului sunt in masura sa afecteze o buna integrare a copilului la gradinita si, de aceea, necesita o evaluare psihologica si un plan de interventie:
- Nu vorbeste sau nu leaga cuvintele in propozitii cu sens. Este atipic atunci cand copilul repeta frecvent ce aude de la ceilalti, ca un ecou, fara a parea sa inteleaga ce a spus. De asemenea, este un semnal de alarma atunci cand copilul vorbeste numai acasa sau in prezenta doar a catorva persoane cunoscute, fiind complet “mut” in fata altor persoane sau in contexte sociale noi.
- Refuza sa stea singur pentru perioade foarte scurte de timp sau devine foarte agitat si plangacios atunci cand este lasat in grija altor persoane cunoscute in afara de mama
- Evita interactiunea cu alti copii sau loveste, musca si impinge fie fara motiv, fie cand doreste jucaria altui copil sau i se cere sa imparta o jucarie
- Are selectivitati alimentare extreme: mananca (inca) pasat, cere alimente de o anumita culoare (ex: numai albe), textura sau temperatura, accepta doar putine feluri de mancare sau accepta mancare numai de la o anumita persoana
- Este preocupat excesiv, chiar obsesiv, de un anumit subiect, spre exemplu cifre, litere, trenuri, aparate electrocasnice, semafoare etc, pe care le observa in orice context si despre care vorbeste timp indelungat. Sau, copilul are un interes exagerat pentru o anumita activitate, pe care o face repetitiv (ex: apasa butoanele aparatelor electrice, intrerupatoarele de lumina, invarte sau rasuceste piesele mobile ale jucariilor, aliniaza sau aranjeaza jucariile sau obiectele intr-un anume fel etc). In plus, atunci cand este oprit din interesele sale, se opune cu inversunare si chiar reactioneaza negativ prin crize prelungite de afect. Interesele si activitatile de acest gen (“stereotipe”) nu trebuie confundate cu aptitudinile precoce intr-un anumit domeniu. De obicei, acestea din urma au un rol functional evident si nu constituie o piedica in derularea altor activitati tipice varstei sau in relationarea cu alti copii (ex: citit, desenat, cantat, construit etc)
- Manifesta o rezistenta exagerata la schimbarea rutinelor zilnice, orice cerinta noua fiind intampinata cu un refuz. Spre exemplu, refuza sa se imbrace pentru a merge afara sau refuza sa se dezbrace cand intra in casa, adoarme numai dupa ce este indeplinit un ritual intreg de culcare sau reactioneaza extrem atunci cand e schimbata ordinea lucrurilor sale
- Are obiceiuri fixe, la care nu renunta: insista sa mearga pe un anumit traseu, sa poarte o anumita piesa de imbracaminte sau sa isi aranjeze lucrurile intr-un anume fel. Alteori, copilul insista sa poarte asupra sa un anumit obiect, reactionand intens negativ atunci cand acesta ii este luat sau cand il pierde
In general, pana la varsta de 3 ani, un copil*:
- Este interesat sa se joace “de-a …” cu alti copii, pretinzand ca obiectele reprezinta altceva
- Pune intrebari, are un vocabular de 400 - 500 cuvinte si alcatuieste propozitii simple
- Imita desene simple (linii, cerc) si poate desena o figura umana simplificata
- Foloseste olita sau toaleta in timpul zilei si ramane uscat in cele mai multe nopti
- Alerga bine schimband directia, urca si coboara scarile, sare pe doua picioare
Este imperios necesar sa solicitati o evaluare a dezvoltarii atunci cand copilul in varsta de 3 ani nu si-a dezvoltat inca aceste abilitati inainte de a merge la gradinita.
*Aceste repere sunt orientative si reprezinta doar o parte din totalitatea criteriilor de diagnostic al dezvoltarii. Pentru o evaluare corecta, va rugam sa apelati la serviciul de Consultanta in Dezvoltarea Copilului.
Text: Psih. Monica Bolocan, Psiholog clinician si educational adulti si copii